Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Comisia Europeană militează împotriva poluării fonice

zgomot.jpg

Normele legate de zgomotul maxim ce poate fi produs de maşini nu au mai fost modificate din 1996

Comisia Europeană a prezentat un plan pentru reducerea în medie cu 25% a zgomotului făcut de mijloacele de transport. În septembrie şi Curtea Europeană de Justiţie a hotărât că statele din blocul comunitar pot, teoretic, să stabilească niveluri maxime de zgomot, după măsurători făcute la sol, care să fie respectate de avioanele care zboară deasupra zonelor locuite din apropierea unui aeroport.

Andreea Pietroşel:

Claxoane, demaraj, frâne... şi iar claxoane. Sunt zgomote care ne agasează zilnic. În următorii cinci ani există însă şanse să le facem mai silenţioase. Comisia Europeană a propus un plan pentru reducerea cu 25% în decursul acestei perioade a zgomotului făcut de autoturisme, microbuze, camioane, autobuze şi alte tipuri de vehicule.

Practic, Comisia doreşte ca vehiculele electrice să fie echipate opţional cu dispozitive producătoare de zgomot care să alerteze pietonii şi doreşte ca aceste sunete speciale să fie unele adecvate şi să aibă la bază o tehnologie armonizată la nivelul tuturor mărcilor.

Normele legate de zgomotul maxim ce poate fi produs de maşini nu au mai fost modificate din 1996, în condiţiile în care, de atunci, numărul de maşini a crescut masiv, iar nivelul ridicat de zgomot a ajuns insuportabil în multe dintre oraşele mari.

În consecinţă, Comisia Electorală propune un plan de reducere în două etape a zgomotului produs în medie de automobile, prima etapă urmând a dura doi ani, iar a doua trei ani, ideea fiind ca rata de reducere să fie în a doua etapă de două ori mai mare decât în prima etapă. Scopul este ca, în decurs de cinci ani, zgomotul făcut de vehicule să se reducă în medie cu 25%, însă nu se cunoaşte momentul începerii primei etape, fiindcă totul depinde de intervalul de timp în care proiectul va fi adoptat de Parlamentul European şi de Consiliul European.

Comisia nu menţionează însă ce trebuie să facă producătorii auto pentru a se conforma noilor norme şi nu dă, cel puţin momentan, nicio indicaţie despre cât ar costa modificările.

Instituţiile europene nu sunt îngrijorate doar de poluarea fonică produsă de maşini, ci şi de cea produsă de avioane. De altfel, Curtea Europeană de Justiţie a hotărât, în luna septembrie, că statele din UE pot, teoretic, să stabilească niveluri maxime de zgomot, după măsurători făcute la sol, care să fie respectate de avioanele care zboară deasupra zonelor locuite din apropierea unui aeroport.

Andreea Pietroşel, Magazin European: Comisia Europeană militează împotriva poluării fonice