Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Drumul Naţional 66A, pericol pentru Retezat?

drumul-national-66a-pericol-retezat.jpg

Protest din 2009 faţă de DN 66A (Foto: Agent Green/Oana Marin)

Organizaţia Agent Green vrea să sesizeze Comisia Europeană în privinţa Drumului Naţional 66A. E vorba de o şosea ce ar urma să traverseze Parcul Naţional Retezat, ultimul peisaj forestier intact din zona de climă temperată a Europei.

Ecologiştii se tem că DN 66A va afecta iremediabil ecosistemul din Parcul Naţional Retezat, în special mamiferele mari, cărora li s-ar îngrădi astfel libertatea de mişcare.

Avocata Agent Green, Alexandra Barroso, spune la emisiunea Planeta Verde de la RFI că DN 66A încalcă directivele europene.

"Dorim să depunem o plângere către Comisia Europeană, prin care să arătăm încălcarea directivelor europene, plângere care sperăm să se finalizeze printr-un aviz motivat, dat de către Comisie, în sensul în care să se arate încălcarea de către autorităţile naţionale a legislaţiei, iar actul final al Comisiei să fie declanşarea procedurii de infringement în acest caz", declară Barroso.

"Tronsonul al doilea traversează 3,2 kilometri din Parc, în zone de protecţie integrală. Tronsonul al treilea de asemenea urmează să traverseze zone de protecţie integrală a Parcului, situri Natura 2000. Cel mai important lucru e că întregul drum traversează o zonă de protecţie peisaj forestier intact. Asta înseamnă o suprafaţă intactă, egală sau mai mare de 500 de kilometri, nefragmentată intern de către infrastructură, care conţine ecosisteme împădurite şi neîmpădurite, ea trebuie de asemenea să fie foarte puţin afectată şi de către locuinţe umane", explică avocata Agent Green.

"Ar fi afectată biodiversitatea zonei în sens negativ, în sensul în care habitatele mamiferelor mari, mă refer la urşi, lupi, râşi, nu ar mai putea să se reproducă, nu ar putea să treacă dintr-o parte în alta a versanţilor, fiind încălcată Directiva europeană a Habitatelor. Ar fi încălcată şi Directiva Păsărilor, pentru că liliecii-şi în zona respectivă au fost găsite specii foarte rare de lilieci-nu ar mai putea să se reproducă şi nu ar mai putea să-şi urmeze traseele", precizează Barroso.

"Când se respectă ceea ce ştiinţa spune, pentru a nu afecta habitatele mamiferelor, în cazul construcţiei unor asemenea drumuri, este necesar a se realiza pasaje foarte largi, de o sută de metri de exemplu, pentru a permite acestora să treacă dintr-o parte în alta. În cazul tronsonului al doilea, care a fost deja construit, vorbim de un pasaj de şase metri!", spune Alexandra Barroso.

 
Alexandra Barroso, intervievată de Cosmin Ruscior, despre DN 66A