Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Expert UE: Puterea ministrului Orban va fi destul de redusă

expert-ue-puterea-ministrului-orban-va-fi-destul-redusa.jpg

Expert UE: Puterea ministrului Orban va fi destul de redusă

Paul Ivan, cercetător la Centrul European pentru Studii Politice din Bruxelles, vorbeşte la RFI despre provocările noului ministru al afacerilor europene, Leonard Orban. Ministerul nu va avea autorităţile de management în subordine, precum în Polonia. Prin urmare, puterea ministerului afacerilor europene şi a ministrului Leonard Orban  de a schimba foarte multe va fi destul de redusă, explică Paul Ivan.

Rep: D-le Paul Ivan, există o valoare adăugată în crearea acestui minister?

PI : Cred că nu ne rămâne decât să sperăm că acest minister va aduce o valoare adăugată şi va reuşi să rezolve unele din problemele din sistem. În acelaşi timp cred că ar trebui să fim moderaţi în aşteptări şi să înţelegem cu adevărat problemele din sistem, ministerul nu va avea autorităţile de management în subordine, astfel încât puterea ministerului şi a ministrului de a schimba foarte multe va fi totuşi destul de redusă.

Dacă vor putea fi identificate acele probleme din sistem care fac ca România să aibă una din cele mai reduse rate de absorbţie, va fi cu atât mai bine.

Rep: Care este problema de fapt în acest moment în România? De ce românii nu reuşesc, spre deosebire de majoritatea vecinilor lor să atragă fonduri europene?

P I : Pe de o parte avem o capacitate administrativă redusă din partea statului. Pur şi simplu administraţia română nu se ridică la nivelul cerut, se observă o lipsă de personal calificat, personalul care se califica în ultimii ani, după ce lucra o perioadă în aceste instituţii după doi trei ani pleca în mediul privat pentru a lucra, unii dintre ei în consultanţa pentru atragerea de fonduri.

Tăierile de salarii de mai târziu nu au inversat acest trend, dimpotrivă. Aud destul de des şi de probleme legate de corupţie. Nu lipsesc informaţii ce spun că se cere mită, că se cere un procent din finanţare. Că se cere contractarea unei anumite companii pentru lucrările pe care vrea să le facă cineva în proiect, sau angajarea unor anumite persoane în echipa de proiect.

Rep : UE a suspendat o serie de fonduri legate de infrastructură, iar România a decis să verifice toate proiectele pentru care s-au făcut licitaţii publice. Până la terminarea verificărilor, statul român nu va mai cere bani Bruxelles-ului, nu înseamnă asta o altă întârziere în absorbţia fondurilor?

P I : România este foarte întârziată, într-adevăr, şi pe de o parte este binevenită o verificare. În acelaşi timp trebuie să fim realişti pentru că nu a mai rămas foarte mult timp şi dacă acum suntem la  o rată de absorbţie în jur de 4% din câte înţeleg,  trebuie să ne imaginăm cam până pe la cât am putea ajunge. 

Şi mai ales se pune pe lângă această problemă a şanselor de dezvoltare ratate de către România, prin neatragerea acestor fonduri, se pune şi problema credibilităţii ţării în ceea ce priveşte viitorul buget al UE. Dacă tu nu reuşeşti să cheltuieşti 30% din fondurile care ţi-au fost puse la dispoziţie, cum poţi să ceri fonduri de 100% apoi? Dacă nu ai putut cheltui nici măcar jumătate din câţi bani ai avut la dispoziţie, atunci de ce ţi-ar da cineva atât de mulţi bani? E un exerciţiu minim.

Rep: Haideţi să vorbim şi despre o poveste de succes : cea a Poloniei, o ţară estică, nou stat membru UE, care reuşeşte să atragă foarte bine fondurile comunitare. Ce-a făcut Polonia pentru a reuşi acest lucru ?

 P I: Polonia s-a organizat mai bine de la început. Bine,  a intrat şi înaintea noastra în UE. România a fost afectată şi de criza care a venit şi a ridicat probleme mari în ceea ce priveşte cofinanţarea proiectelor. Mulţi au avut proiecte aprobate pentru care ar fi trebuit să vină cu o cofinanţare dar apoi instituţiile bancare nu au mai acordat împrumutul şi deci ei nu au mai putut începe proiectele.

Practic, Polonia a avut un avantaj intrînd mai devreme în UE şi beneficiind de o situaţie economică în general mai bună chiar şi pe timpul crizei. S-a şi organizat mai bine administrativ.

 Rep : Exista un Minister al afacerilor europene şi în Polonia, nu ?

 P I : Da, Polonia, cum vă ziceam, s-a organizat mai bine, are toate aceste autorităţi de gestiune într-un singur loc. Acest lucru nu se va putea face în momentul de faţă în România astfel încât va trebui să se continue cu acelaşi sistem descentralizat, îmbunatăţit pe alocuri, aşa cum se doreşte a se face prin acest minister.

 
Paul Ivan, cercetător la Centrul European pentru Studii Politice din Bruxelles, intervievat de Mihaela Gherghişan