Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Moldova este cu greu vizibilă în Parteneriatul Estic

Republica Moldova are şanse teoretice de a reuşi o apropiere de UE prin Parteneriatul Estic al cărui summit are loc la Varşovia în perioada 29-30 septembrie. Chişinăul doreşte o liberalizare a comerţului cu UE şi regim de liberă călătorie. Ţara este însă instabilă din punct de vedere politic, iar problema Transnistriei o jenează în continuare.

Trimisul special RFI la Varşovia, Mihaela Gherghişan

Guvernul proeuropean condus de Vlad Filat este un avantaj pentru Moldova, ţară aflată în Parteneriatul Estic al UE, dar chiar şi forţele proeuropene au defectele lor.

În cazul de faţă, diferiţii actori politici moldoveni sunt dezbinaţi, iar ţara ar putea intra în criză politică, iată opinia exprimată de doi experţi polonezi, înaintea Summit-ului Parteneriatului Estic. Nu este exclusă nici o nouă alianţă a proeuropenilor cu Partidul Comuniştilor.

De la summitul UE cu vecinele estice, în 29 şi 30 septembrie, la Varşovia, Moldova şi-ar dori două lucruri: deschiderea negocierilor pentru un acord de liber schimb cu UE şi un calendar mai clar de liberalizare a vizelor.

Lukasz Adamski, consultant al Guvernului polonez pentru Europa de est crede că Guvernul Filat este probabil cel mai bun Guvern posibil pentru Moldova, dar că reformele nu sunt cele aşteptate: "Mai mulţi analişti, chiar şi moldoveni spun că multe din reformele care au fost lansate în Moldova au fost lansate pe hârtie şi că în realitate s-a făcut prea puţin. Prin urmare, Guvernul este bun mai ales în a face reclama…".

Pe lângă problemele economice şi politice, există însă şi conflictul nerezolvat din Transnistria, care riscă să frâneze în continuare orice proiect.

Adam Eberhardt, vicedirector al Institutului din Varşovia pentru Studii Est-Europene, crede că UE nu va liberaliza nici comerţul şi nici regimul de vize cu o ţară care nu-şi controlează frontierele.

Analistul spune că regimul de liberalizare a vizelor trebuie făcut în paralel cu ţările Parteneriatului Estic (Ucraina, Moldova, Georgia) şi cu Rusia, astfel încât să fie evitate situaţii capcană: "Ar trebui să evităm situaţiile în care ar fi mai bine pentru Transnistria să fie de sine stătătoare şi să-şi păstreze statutul de stat independent de facto şi să mai aibă şi beneficii din partea UE prin acordurile de liber schimb şi prin cele de liberalizarea a vizelor pentru cetăţenii care au paşapoarte ruseşti. Ar trebui să nu susţinem nici politica Rusiei de a distribui paşapoarte cetăţenilor din republicile fost sovietice şi de a se folosi de acest lucru ca de un instrument politic".

Între timp, preşedinţia poloneză a UE felicită Moldova pentru redeschiderea negocierilor cu Transnistria în binecunoscutul format 5+2, în care UE este simplu observator. Da, dar problema nu trebuie ridicată acum la summit, spunea pentru RFI ministrul polonez de Externe, Radek Sikorski: "Nu vă aşteptaţi ca problema Transnistriei să fie rezolvată acum la summit. Ştiţi că s-a făcut anunţul întoarcerii la masa negocierilor în formatul 5+2, ceea ce este bine, este un subiect de discuţii intense între UE şi Rusia şi cred că Moldova a procedat corect în această problemă".

Parteneriatul Estic al UE este un proiect polonez extrem de îndrăgit de Varşovia, lansat în 2008 şi creat de fapt pentru Belarus şi Ucraina.

 
Varşovia, Mihaela Gherghişan, despre Parteneriatul Estic al UE