Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Predoiu : Nu este acceptabilã o conexare a programului Schengen cu MCV

predoiu-catalin-ministrul-justitiei-20101012084757.jpg

Ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu.

Nu existã nici un argument logic pentru conexarea acestor două programe, precizează la RFI ministrul Justiţiei, care s-a întâlnit la Paris cu omologul său francez şi consilierul premierului francez pe probleme de Afaceri Europene.

Declaraţie fermă a ministrului Justiţiei : nu este acceptabilã o conexare a programului Schengen cu Mecanismul de Cooperare şi Verificare, spune Cătălin Predoiu (audio) la RFI.

Nu existã nici un argument logic pentru conexarea acestor două programe, precizează demnitarul, care s-a întâlnit la Paris cu ministrul francez al Justiţiei, Michelle Alliot-Marie şi consilierul premierului francez, pe probleme de Afaceri Europene, Gilles Briatta.

C.P. : Cred cã relaţia cu Franţa, relaţie strategicã pentru România este într-un moment în care avem nevoie de foarte multă determinare, pentru a-i da un trend pozitiv şi de a relansa parteneriatul nostru strategic. De aceea, m-am bucurat cã informarea pe care am fãcut-o ministrului francez a fost pozitivã, legatã de ultimele evoluţii în domeniul justiţiei în România, dupã raportul de ţarã din luna iulie. Mã refer aici, în primul rând, la ajustarea pozitivã a cadrului normativ în cadrul Agenţiei Naţionale de Integritate, la legea privind accelerarea soluţionãrii proceselor, adoptatã de Senat şi în prezent în dezbatere în Comisia Juridicã a Camerei, la strategia pentru dezvoltarea justiţiei ca serviciu public în perioada 2010-2014, la cele douã legi pentru pregãtirea implementãrii Codului Civil şi a celui Penal, trimise cãtre Parlament de cãtre Guvern. Toate aceste lucruri au putut indica fãrã dubiu un nou trend în ceea ce priveşte abordarea problematicii justiţiei în România. Cred cã mesajul pe care l-am primit a fost unul mai mult decât pozitiv, a fost un mesaj de apreciere a acestor eforturi şi în acelaşi timp un mesaj de încredere în eforturile pe care le facem la nivelul Ministerului Justiţiei. Nu ocolesc faptul cã aceste evoluţii provoacã şi o aşteptare la acelaşi nivel de exigenţã, în viitor, în domeniul justiţiei. Ca o concluzie, cred cã a fost o vizitã mai mult decât utilã, venitã într-un moment foarte potrivit, moment de echilibru în aceastã balanţã finã a relaţiei Franţa-România.

Rep : Nu s-a putut, îmi imaginez, evita chestiunea MCV-ului. România şi-a propus sã “termine” cu el pânã la sfârşitul anului viitor. Ce pãrere are Franţa ? Aţi primit sprijin în acest sens din partea Parisului ?
C.P : MCV-ul a fost unul din subiectele principale, e unul din subiectele pentru care am dorit sã fac aceastã vizitã. Mã preocupã ce fac în mod direct pe teren, mã preocupã cât de mult putem pregãti, cât de bine putem pregãti sistemul judiciar pentru implementarea Codurilor, cât de mult înţelege Guvernul României sã prioritizeze acest obiectiv de interes naţional, cât de bine înţeleg magistraţii sã cupleze la un efort de asimilare a conţinutului normativ al Codurilor, cât de bine înţelege CSM-ul sã continue abordarea constructivã din ultimele sãptãmâni, cât de bine mã înţeleg cu asociaţiile magistraţilor. Dacã reuşim sã ne facem programul de obiective, pas cu pas, atunci rezultatele vor veni de la sine. Mã intereseazã în mod prioritar schimbarea realitãţii de pe teren, cât de repede putem pune în aplicarea legea privind accelerarea soluţionãrii proceselor, ca sã nu mai auzim de termene de peste 8-10 luni de zile, în procese comerciale. Mã intereseazã cât de repede putem debloca procesele de lichidare judiciarã între tribunale, ca sã nu mai blocãm o acţiune extrem de importantã de asanare a mediului economic, de firmele care au dat faliment. Mã intereseazã cât de repede putem sã ajungem la o practicã unitarã, nu doar în domeniul comercial, ci în toate celelalte domenii. Cât de repede putem obţine sentinţe definitive în procesele de mare corupţie, indiferent care ar fi rezultatul acestui demers, pentru cã nimeni nu cere o anumitã soluţie de un tip sau de altul, ci cere, în primul rând societatea româneascã, sã finalizãm odatã aceste cauze. Toate lucrurile astea trebuie sã ne intereseze.

Rep : Pe planul cooperãrii bilaterale aţi evocat şi venirea unor magistraţi români în Franţa.
C.P : Vorbim de o cooperare lansatã în 2005. Începând de atunci, în cadrul Ministerului Justiţiei funcţioneazã un expert juridic francez, prin intermediul cãruia accelerãm programele noastre de cooperare judiciarã şi de formare profesionalã. Suntem foarte mulţumiţi de acest program şi am mulţumit ministrului francez pentru sprijinul acordat. În acelaşi timp, mi-am exprimat disponibilitatea de a replica acest demers în sens invers, adicã de a trimite un magistrat de legãturã la Paris, care sã sprijine ministerul francez în dosarele de cooperare judiciarã internaţionalã. Aşteptãm rãspunsul pãrţii franceze, în ceea ce priveşte aceastã chestiune.

Rep : Parlamentul francez a adoptat joi acordul de expulzare a minorilor izolaţi din Franţa, mã refer la minorii români. Aţi avut asigurãri din partea pãrţii franceze cã drepturile acestor minori vor fi respectate ? Ce credeţi despre acest acord, pe care România l-a cerut ?
C.P : Ca ministru al Justiţiei, sunt preocupat de respectarea drepturilor tuturor cetãţenilor români, indiferent unde se aflã ei, în limita competenţelor pe care le am. Pe de altã parte, aş putea sã vã spun cã eu cred că prima operaţiune pe care trebuie sã o facem în perioada urmãtoare ar fi sã operaţionalizãm un grup operativ de lucru, pe care îl avem între Franţa şi România pe acest domeniu. Sunt convins cã experienţa atât a juriştilor francezi, cât şi a celor români, ca şi relaţia de prietenie strategicã dintre Franţa şi România vor face sã nu existe probleme în aplicarea acordului.

Rep : Revin la chestiunea MCV-ului. Sunt voci care, mai ales în Franţa, mă refer la domnul Pierre Lelouche, care au încercat sã facã o legãturã între MCV şi Schengen, alţii spun cã trebuie sã fie disociate chestiunile. S-a evocat aceastã problemã ?
C.P : Sigur cã s-a evocat, exclusiv în discuţia cu domnul Briatta. Am exprimat poziţia Guvernului român, în sensul cã nu este acceptabilã o conexare a programului Schengen cu Mecanismul de Cooperare şi Verificare. Nu existã nici un argument logic pentru conexarea acestor două programe. Pe de altã parte, cred cã trebuie sã fim extrem de atenţi cu privire la aceste remarci care se fac, trebuie sã ne concentrãm atenţia pe argumentele pe care sã le prezentãm Comisiei Europene şi statelor membre. Cred cã Guvernul român trebuie sã ia foarte în serios aceastã discuţie şi sã acţioneze în mod concertat decisiv, în sãptãmânile şi lunile care urmeazã, atât în domeniul MCV, cât şi în domeniul programului Schengen. Cu astfel de subiecte nimeni nu glumeşte şi orice consideraţie pe marginea lor trebuie luatã în serios şi tratatã la fel de serios, cu determinare, dar şi cu argumente, în acelaşi timp, pentru cã avem argumente.

 
Cătălin Predoiu, intervievat de Vasile Damian.