Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Industria tutunului profită de cinematografia franceză

cigarettes-0.jpg

Industria tutunului profită de cinematografia franceză

31 mai este Ziua Internaţională Antifumat. Cu această ocazie, semnalele de alarmă privind consecinţele consumului de tutun, s-au înmulţit. Anual 6 milioane de europeni mor din cauza fumatului.

Tinerii sunt cei mai mari consumatori de ţigări. Specialiştii spun că s-a ajuns în această situaţie şi pentru că ţigara sau scenele cu fumători sunt prezente în 8 filme din 10.  

Industria tutunului profită de cinematografia franceză! Aşa se poate rezuma un studiu realizat timp de 5 ani. 180 de filme franceze au fost urmărite la secundă de Liga contra Cancerului din Franţa.

Rezultatul este edificator: 80 la sută dintre pelicule conţin cel puţin o scenă de tabagism şi în 30 la sută din filme există peste zece astfel de scene - prin scenă de tabagism înţelegem prezenţa unei ţigări, brichete sau scrumiere. Considerat atipic, filmul "Gainsbourg, o viaţă eroică" consacrat fostului cântăreţ francez, a fost scos din calcul.

E adevărat că nu mai puţin de 43 de minute din peliculă conţin scene de tabagism. În medie, într-un lung-metraj, ţigara sau aluzia la ţigară apare pe ecran două minute şi jumătate lucru care echivalează cu 5 clipuri comerciale. 5 reclame pentru care industria tutunului ar plăti în mod normal circa 600 de mii de euro. Cu alte cuvinte, această industrie nu numai că face economii dar în plus ocoleşte de o manieră abilă legea franceză care interzice publicitatea sau promovarea tutunului.

Se observă că dacă ţigara gata făcută sau pachetul clasic sunt cel mai des întâlnite pe marele ecran apare din ce în ce mai mult şi ţigara pe care ţi-o faci singur, evident pentru a fi în pas cu moda tinerilor care astăzi, din motive financiare, preferă adesea să-şi facă singuri ţigările. Autorii studiului mai notează că în aceste filme "monitorizate", personajele principale sunt cele care fumează în primul rând iar printre ele, bărbaţii sunt cei mai aprigi fumători. Adică din nou un clişeu copiat după realitate.

În sfârşit, în mai toate filmele interdicţia de a fuma în locurile publice nu este respectată, lucru care evident poate încuraja încălcarea legii în viaţa de zi cu zi. Concluzia Ligii contra cancerului este că a 7-a artă "banalizează actul de a fuma" punând în scenă ţigara în situaţii cât se poate de normale.

Înainte, notează specialiştii, ţigara era asociată cu momente de tensiune sau dimpotrivă de destindere. "Această banalizare este îngrijorătoare" spun autorii studiului. O anchetă europeană realizată anul trecut arată că adolescenţii care privesc filme cu actori care fumează o ţigară sunt cei care testează apoi cel mai mult acest produs.

În SUA industria tutunului utilizează de zeci de ani micul şi marele ecran ca vector de publicitate deturnată a produselor. "Imaginile puternice legate de ţigară sau tabagism sunt create de cinema şi televiziune. Filmele şi personalităţile au o influenţă mult mai mare asupra consumatorilor decât o imagine statică cu un pachet de ţigări" se poate citi în arhivele fabricantului Philip Morris.

Actorul Sylvester Stallone a fost plătit prin contract cu 500 de mii de dolari ca să apară cu o anumită marcă de ţigări în anii 80 în filmele sale. În Franţa, apariţia unui pachet de ţigări pe ecran a cărui marcă se poate descifra este interzisă. Dar nu tot timpul respectată.

Bineînţeles că producătorii de filme şi agenţiile specializate în plasarea produselor dezmint orice legătură cu industria tutunului. Liga contra cancerului speră totuşi că Centrul Naţional de Cinema să profite de acest studiu publicat acum pentru a lua măsuri noi. De ce nu chiar o interzicere a minorilor de a viziona filme în care tutunul este omniprezent.