Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Jucăriile elevilor, bucuria producătorilor

Odată cu începerea şcolii în Franta s-a dat startul  si comerţului - extrem de productiv - cu jucării si jocuri folosite de elevi în timpul recreatilor. Ieftine – până în 15 euro - şi uşor de băgat în buzunar, aceste jocuri destinate copiilor încă din ciclul primar, le asigură un venit stabil fabricantilor de-a lungul întregului an scolar.

Titirezii Beyblade, cărţile de joc Pokémon sau figurinele Littlest Pet Shop din anii trecuti lasă loc - sau se alătură - anul acesta colectilor de Bumpeez si Monsuno. Mici, gândite să fie colectionate si schimbate între prieteni si colegi, aceste jocuri sau jucării sunt adevăratele staruri ale recreatilor micilor francezi.

Trebuie spus că fabricantii fac eforturi uriase ca să anticipeze gusturile elevilor, în joc nefiind însă neapărat buna dispozitie a acestora cât conturile bancare si carnetele de comenzi ale firmelor. Piata jocurilor în Franta în 2011 s-a ridicat la peste 3 miliarde de euro - si nu intră aici la socoteală jocurile video. 614 milioane de euro este cifra de afaceri generată pe primele sapte luni ale anului de jocurile care costă mai putin de zece euro.

Dacă 40 la sută din cifra de afaceri totală se realizează de Crăciun, începutul de an scolar - adică acum, la început de septembrie - e si el sinonim cu încasări, mai exact 20 de procente din cifra e afaceri anuală. Avantajul este că încă din toamnă, magazinel de jucării se umplu cu clienti tineri care vor testa astfel diversele jucării care, în caz de succes, vor face obiectul unei reeditări sau colectii mai importate cu ocazia sărăbătorilro de sfârsit de an. Gigantul Hasbro care a inventat celebrul titirez Beyblade a realizat anul trecut numai în Franta o cifră de afaceri de 88 de milioane de euros.

Atuul comercial al acestor mini-jucării de toamnă, de început de an, este că ele costă maximum 15 euro bucata dar de cele mai multe ori sub 10. In cazul în care vânzările ating sau depăsesc milionul de unităti, la final se poate vorbi de un adevărat succes comercial. Un succes testat însă în amonte - fabricantii caută si concep aceste atractii cu un an-doi îaninte, le supun apoi unui esantion de copii ca să vadă cum reactionează, samd. Ca să limiteze daunele financiare, magazinele de jucării negociază uneori exclusivităti cu anumiti fabricanti.

Astfel lantul de magazine Grande Récré va fi singurul autoritza să comercialieze în 4 tări europene faimosii Crazytop - e vorba de niste mini-combatanti, evident care trebuie colectionati si la fel de evident, fabricati în China contra unui cost probabil extrem de redus. Reusita - sau esecul - lansării pe piată a unui astfel de joc-jucărie depinde în mare măsură de strategia marketing. Astfel, se spune că succesul unui joc destinat recreatilor de la scoală, depinde în proportie de 70 la sută de comunicare.

Pentru a se face cunoscute, mărcile se bizuie fireste pe internet dar mai ales pe spoturile publicitare difuzate la televizor la ore de maximă audientă, adică în momentele câd sunt difuzate emisiunile preferate ale celor mici.