Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Tehnologii alternative scannerelor corporale în aeroporturi ?

Cui trebuie dat prioritate, intimităţii sau siguranţei pasagerilor ? Este dilema cu care se confruntă guvernele din diferitele ţări ale lumii pe măsură ce se generalizează ideea introducerii scannerelor corporale în aeroporturi. Imediat după atentatul eşuat pe cursa Amsterdam-Detroit din 25 decembrie, mai multe ţări şi-au anunţat intenţia de a introduce acest dispozitiv.

În Statele Unite este prezent în 19 aerogări şi permite vizualizarea corpului pasagerilor în trei dimensiuni, permiţând astfel detectarea imediată a eventualelor arme şi dispozitive explozive de genul celui folosit de teroristul nigerian Omar Faruk Abdulmatalab, nedetectabile de către scannerete clasice. Dar mai multe organizaţii şi asociaţii pentru apărarea drepturilor omului au denunţat această măsură, considerând-o o încălcare gravă a dreptului la intimitate.

Terri Dowti, reprezentantul asociaţiei pentru protecţia drepturilor copilului, a declarat cotidianului londonez The Guardian că scannerele corporale încalcă legislaţia britanică contra pornografiei infantile, prin urmare şi guvernul care a validat instalarea mai multor asemenea dispozitive la prima poartă aeriană a ţării, Heathrow. Autorităţile de la Londra s-au grăbit însă să promită elaborarea cât mai grabnică a unui cod deontologic pentru împiedicarea oricăror derapaje. Peste Ocean, agenţia americană pentru securitatea transporturilor a ţinut să asigure asociaţiile că agenţii care vor fi însărcinaţi cu examinarea aşa-numitelor « imagini nude » nu vor dispune de niciun aparat de înregistrat.

Dar aceste argumente nu au convins principala organizaţie americană pentru apărarea liberăţilor civile, ACLU, care a declanşat o adevărată campanie pe internet împotriva scannerelor corporale.

Asociaţia cere autorităţilor de la Washington găsirea unor soluţii tehnice alternative. Între acestea, aşa-numitul « Puffer » produs al companiei General Electric, şi care este un dispozitiv capabil să detecteze şi să evalueze gradul de risc al tuturor substanţelor chimice prezente pe corpul uman.

Acelaşi tip de dispozitiv, botezat însă Ionscan Sentinel este realizat de compania Smiths Detection, şi detectează fără probleme inclusiv produsele narcotice. În sfârşit, cel mai perfecţionat, Gardianul, dezvoltat de către compania Syagen Techonology utilizează un spectometru de masă ce îi permite detectarea unor tipuri de molecule cu cea mai mare precizie şi rapiditate.

Cu aceste dispozitive nu se atinge în niciun fel intimitatea pasagerilor şi au aceleaşi costuri ca scannerele corporale dar, potrivit canalului american FOX News, se defectează frecvent. Această polemică a împărţit spiritele în Europa asupra oportunităţii generalizării scannerelor corporale în aeroporturi. Deputaţii europeni au votat încă din octombrie 2008, cu o majoritate zdrobitoare (361 de voturi pentru şi 181 împotriva) o rezoluţie ce interzice pe teritoriul Uniunii vizualizarea tridimensională a corpurilor pasagerilor, considerând acest procedeu o « încălcare gravă a intimităţii şi a demnităţii persoanelor ».

Chestiunea urmează să fie reexaminată într-o reuniune, la Bruxelles. Comisia europeană nu doreşte o nouă rezoluţie din partea eurodeputaţilor care să o anuleze pe prima ci doar amendarea acesteia în sensul lasării iniţiativei fiecărui guvern. Unele ţări, precum Italia, au făcut deja cunoscută intenţia de a introduce scannerele corporale în toate unităţile aeroprotuare.