Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Costache, CNAS: Faptul că sistemul funcționează cu fluctuații nu este o stare de lucru satisfăcătoare nici pentru noi

card_sanatate.jpg

Faptul că sistemul funcționează cu fluctuații nu este o stare de lucru satisfăcătoare nici pentru noi, declară la RFIpurtătorul de cuvânt al CNAS Augustus Costache.
Faptul că sistemul funcționează cu fluctuații nu este o stare de lucru satisfăcătoare nici pentru noi, declară la RFIpurtătorul de cuvânt al CNAS Augustus Costache.
Image source: 
site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate

Sistemul informatic din sănătate funcționează cu fluctuații, recunoaște la RFI purtătorul de cuvânt al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Augustus Costache precizează că serviciile medicale pot fi oferite în sistem offline și spune că medicii nu vor fi penalizați pentru asta. CNAS se preocupă tot timpul de îmbunătățirea funcționalității sistemului informatic, mai spune purtătorul de cuvânt al instituției.

Augustus Costache: După cum am anunțat încă de ieri dimineață, există niște fluctuații în funcționarea sistemului informatic. Aceasta nu înseamnă că sistemul nu funcționează, ci că uneori funcționează cu timpi de răspuns mai lungi decât cei obișnuiți.

Reporter: Ce înseamnă mai lungi?

Augustus Costache: În mod obișnuit, răspunsul sistemului trebuie să vină foarte repede înapoi la utilizator.

Reporter: În materie de secunde?

Augustus Costache: Da. Dacă se înregistrează un timp foarte lung, utilizatorul percepe sistemul ca fiind blocat, nefuncțional. Stă în fața calculatorului și se enervează.

Reporter: Și pacientul stă, așteaptă și se întreabă dacă pleacă sau nu cu rețeta acasă. Mă gândesc și la pacient.

Augustus Costache: Da, din păcate și pacientul.

Reporter: Și atunci când sunt sincope și nu funcționează optim sistemul informatic, cam cât durează?

Augustus Costache: Au fost intervale de jumătate de oră în care nu a funcționat.

Reporter: Am comunicatul de presă emis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, în care recunoaște că sunt fluctuații cu sistemul informatic. Medicilor de familie și presei le-a atras atenția acel pasaj în care scrieți că „CNAS solicită furnizorilor de sevicii de sănătate să trateze în continuare cu toată responsabilitatea problemele medicale ale asiguraților și să nu amâne acordarea tratamentelor acestora”. Știți prea bine că medicii s-au plâns în repetate rânduri de acest sistem informatic, care mai mult nu funcționează decât funcționează în parametrii optimi.

Augustus Costache: Acest pasaj are rolul de a solicita furnizorilor de servicii de sănătate să își aducă aminte că serviciile pot fi acordate și offline. Nu este neapărat necesar ca în momentul în care sistemul nu răspunde optim să îi spună pacientului să revină la cabinet peste nu știu cât timp.

Reporter: Este adevărat că li s-au imputat medicilor serviciile oferite offline?

Augustus Costache: Imputările au avut la bază alte motive, nu faptul că au fost oferite offline.

Reporter: Nu au legătură una cu alta?

Augustus Costache: Este vorba despre alte probleme, de abateri în acordarea serviciilor.

Reporter: Nu puteți fi puțin mai explicit?

Augustus Costache: Paleta este atât de largă încât nu am cum să vi le spun pe toate.

Reporter: Am înțeles, dar măcar două, trei...

Augustus Costache: Spre exemplu, li s-a imputat medicilor acordarea de rețete compensate 90% unor persoane cărora nu li se cuvenea o asemenea rețetă.

Reporter: Totuși, nu pare să sistemul informatic nu a fost bine construit, că este subdimensionat și că poate ar necesita îmbunătățiri? Cine ar putea să vină cu îmbunătățiri, mai ales acum când nici nu mai este asigurată mentenanța sistemului, după ce contractul cu Siveco a expirat?

Augustus Costache: După cum ați văzut în comunicatul de ieri, am menționat că CNAS se preocupă tot timpul de îmbunătățirea funcționalității sistemului informatic.

Reporter: Dar ce poate face punctual ca să fie mai bine?

Augustus Costache: Vă dați seama că se lucrează la așa ceva. Faptul că sistemul funcționează cu fluctuații nu este o stare de lucru satisfăcătoare nici pentru noi.

Reporter: Aveți termene concrete? V-ați propus să faceți ceva anume cu termene concrete?

Augustus Costache: Sunt diverse acțiuni care au diverse termene. În ceea ce privește problema din această săptămână, nu putem să venim și să spunem gata. Putem să venim să spunem doar în momentul în care am rezolvat-o.

Reporter: Este adevărat, doar că problema din această săptămână vine după alte probleme din alte săptămâni care păreau că se perpetuează.

Augustus Costache: După cum știți, acum trei luni un fost președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate a demarat o analiză a sistemului informatic. Când va fi completă această analiză probabil că vom spune mai multe pe această temă.

 

Acesta este unul din cele mai mari şi mai întrebuinţate sisteme informatice din România, cu peste 70.000 utilizatori si peste 700.000 de servicii medicale raportate şi validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescripţii medicale, se arată în comunicatul de presă al CNAS.

Amintim că Sistemul Informatic al Asigurărilor de Sănătate (SIUI) a făcut obiectul unei anchete DNA, în care fostul președinte al CNAS Lucian Duță este acuzat că a luat mită de 8,6 milioane de euro de la firme care au realizat sistemul.

De realizarea SIUI s-a ocupat HP, împreună cu SIVECO, STS a asigurat comunicatiile speciale, iar SRI asigura securitatea ciberneticî.

Sistemul IT al Cardului Național de Asigurări Sociale de Sănătate a costat peste 87 de  milioane de lei (fără TVA).

August Costache este purtătorul de cuvânt al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate
2822