Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


CFR Călători pierde din cauza mentalității păguboase. Analiza comparativă cu Polonia, Ungaria şi Cehia arată unde greșim

tren.jpg

Construcția suspendată a căii ferate dintre Gara de Nord din București și aeroportul de la Otopeni este un caz-școală. O investiție publică poate compromite o investiție privată. Deocamdată, construcția este oprită prin decizia unei instanțe.
Construcția dintre Gara de Nord din București și aeroportul de la Otopeni este un caz-școală. O investiție publică poate compromite o investiție privată. Deocamdată, construcția este oprită prin decizia unei instanțe.
Image source: 
RFI/Magda Prelipceanu

Analistul financiar Iancu Guda a realizat o comparaţie între CFR Călători şi companiile publice care se ocupă cu transportul feroviar al călătorilor în Ungaria, Polonia şi Cehia. Analiza s-a întins pe 5 ani, perioada 2014-2018. Concluzia este tristă - companiile similare din ţările vecine obţin profit, nu depind de subvenţiile de stat, sunt deci (mult) mai performante. CFR Călători, întreținută de stat, este singura companie de transport feroviar de călători din regiune aflată pe pierdere. Cu banii alocați pentru subvenții se pot construi în fiecare an cel puțin 20 de km de autostradă, 10 școli sau 10 spitale.

România are cea mai extinsă reţea de transport pe cale ferată din regiune dacă ne raportăm la dimensiunea populaţiei.

Veniturile / cap de locuitori sunt cele mai mici în România (10 € / locuitor), comparativ cu Cehia (87 €/locuitor), Polonia (55 €/locuitor) sau Ungaria (47 € / locuitori).

CFR Călători înregistrează o cifră de afaceri / angajat de aproape 15.000 € / an, cea mai mică din regiune și la o diferentă majora față de Ungaria (aprox. 26.000 € / angajat), Cehia (aprox. 38.000 € / angajat) sau Polonia (aprox. 61.000 € / angajat).

Toate veniturile CFR Călători se duc numai pe plata salariilor. Statul pompează sume uriașe, dar banii nu se duc spre investiții.

Economistul Iancu Guda explică la RFI că au fost multe voci care l-au criticat:

"- Domnule, este companie de stat. Scopul nu este să facă profit. Prioritar este să ofere un serviciu public de calitate la un preț cât mai scăzut și dacă este nevoie ca statul să subvenționeze compania, foarte bine".

Serviciul nu este unul de calitate, iar subvențiile nu sunt puține, arată analiza.

C.F.R. Călători S.A. primește subvenții de 5,6 mld. Lei (aproape 1,2 mld. €) în ultimii 5 ani, ceea ce reprezintă mai mult decât cifra de afaceri.

Statul român alege să subvenționeze lipsa de performanță a acestei companii, fără să restructureze costurile inutile, fără să  combată corupția călătoriilor ilegale, fără să realizeze investiții pentru retehnologizare și eficientizarea activității, arată analistul Iancu Guda.

Analistul financiar iancu Guda despre analiza comparativă între situația CFR Călători și companiile similare din regiune