
Ascultă la RFI RO
CFR Călători pierde din cauza mentalității păguboase. Analiza comparativă cu Polonia, Ungaria şi Cehia arată unde greșim
tren.jpg

România are cea mai extinsă reţea de transport pe cale ferată din regiune dacă ne raportăm la dimensiunea populaţiei.
Veniturile / cap de locuitori sunt cele mai mici în România (10 € / locuitor), comparativ cu Cehia (87 €/locuitor), Polonia (55 €/locuitor) sau Ungaria (47 € / locuitori).
CFR Călători înregistrează o cifră de afaceri / angajat de aproape 15.000 € / an, cea mai mică din regiune și la o diferentă majora față de Ungaria (aprox. 26.000 € / angajat), Cehia (aprox. 38.000 € / angajat) sau Polonia (aprox. 61.000 € / angajat).
Toate veniturile CFR Călători se duc numai pe plata salariilor. Statul pompează sume uriașe, dar banii nu se duc spre investiții.
Economistul Iancu Guda explică la RFI că au fost multe voci care l-au criticat:
"- Domnule, este companie de stat. Scopul nu este să facă profit. Prioritar este să ofere un serviciu public de calitate la un preț cât mai scăzut și dacă este nevoie ca statul să subvenționeze compania, foarte bine".
Serviciul nu este unul de calitate, iar subvențiile nu sunt puține, arată analiza.
C.F.R. Călători S.A. primește subvenții de 5,6 mld. Lei (aproape 1,2 mld. €) în ultimii 5 ani, ceea ce reprezintă mai mult decât cifra de afaceri.
Statul român alege să subvenționeze lipsa de performanță a acestei companii, fără să restructureze costurile inutile, fără să combată corupția călătoriilor ilegale, fără să realizeze investiții pentru retehnologizare și eficientizarea activității, arată analistul Iancu Guda.