Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Mărturia unui șofer profesionist după tragedia din Ialomița: Suntem siliți să încălcăm legea

După cumplitul accident de la Ialomița, soldat cu 10 morți și 7 răniți, șoferii profesioniști de tir încep să vorbească despre regulile pe care sunt forțați să le încalce.

“În momentul în care intram în România activam un sistem care blochează cartela de monitorizare și care te face să pari că stai când tu de fapt conduci, ceea ce face să se adune  mult prea multe ore față de cât ar fi normal să stai la volan”. E doar un exemplu de încălcare a normelor.

Despre toate neregulile care pot duce la o tragedie precum cea din Ialomița vorbește la RFI, sub protecția anonimatului, un șofer profesionist care lucrează în prezent în Austria.

Șofer profesionist: Eu sunt șofer profesionist de vreo 15 ani și pe tir lucrez de vreo 5 ani. Am lucrat doi ani în România și am cam trei ani jumătate la firma din Austria la care lucrez acum. În momentul în care m-am angajat la această firmă, printre multele puncte din contract, scria că nu am dreptul să scot cardul afară din aparat, pe perioada serviciului. Noi avem mașini mai noi, la aceste mașini nici nu poți să pui magnet, eventual doar să scoți cardul afară din aparat și să mergi fără el. Acest lucru nu se poate pentru că sunt foarte multe porturi sub care treci, din acestea cu computere, cu statelit și imediat te prinde că nu ai cardul în aparat și că mergi ilegal. La angajare mi s-a spus clar că nu am voie să fac nimic de genul acesta. Plus că în fiecare dimineață, când pornesc mașina, firma îmi descarcă cardul prin satelit și ei au toate datele, tot ce am făcut în ziua precedentă.

Reporter: Cum stă treaba în România?

Șofer profesionist: Să vă spun cum stă treaba în România. De exemplu, veneam din Franța și când intram în țară trebuia să pun magnetul și să merg pe magnet. După un program de muncă, trebuie să ai minimum 9 ore de pauză. Dacă tu îți faci alea 9 ore de pauză în timp ce mergi, nu să dormi, că așa vor ei ca să ajungi cât mai repede, să faci kilometri și să se umple ei de bani, te puneau să pui magnetul. Atunci, magnetul arată la tahograf că ești pe pauză, că de fapt dormi, că te odihnești, că ești în pauza obligatorie.

Rep: Și tu în timpul ăsta ce faci?

Șofer profesionist: Conduc.

Rep: Patronii știu de lucrul acesta?

Șofer profesionist: Da, bineînțeles. Ei așa configurează cursele. Așa se face. Eu, dacă aș avea putere, poate că aș desființa stațiile. Toate camioanele au stații. Vă dau un exemplu. Eu am intrat în țară la vama Borș. Cum am intrat în țară dau prin stație „Colegi, liber spre Oradea?”. „Liber” și am plecat. Eu sunt cu magnetul pentru că trebuie să pun magnetul. De acolo, trebuie să mă duc mai departe. Întreb iar colegii dacă e liber spre Cluj, „liber” și iarăși cu magnetul. În momentul în care îmi spune careva că e control acolo, mă trag pe dreapta și stau până pleacă controlul. Astea sunt niște surse de informare între șoferi care pot să ducă la oboseală, să mergi cât de mult, să nu te odihnești. Eu zic că la noi sunt prea puține controale. Nu sunt acele porți pe sub care trec mașinile mereu și tot timpul cineva vede că tu nu ești legal. Cum poți să fii pe pauză și mașina merge? Ai trecut pe sub poartă, dar tu ești pe pauză.

Rep: Cumva s-ar putea verifica.

Șofer profesionist:: De exemplu, în Germania s-a ajuns la așa nivel încât o mașină civilă trece în fața ta și merge cu viteza ta constantă de 90 km/h și are un aparat care din mers verifică în ce stadiu ești tu cu cardul, dacă ai făcut pauzele. Dacă ești ok, se duc mai departe.

Rep: Cât de dificil este să pui acel magnet? Cât de complicat? Cât de ușor de detectat este la un control?

Șofer profesionist:  Magnetul se găsește. Ăștia de la control, de la ISCTR, știu. Automat în momentul în care ei te-au oprit , văd că ești pe drum și nu mai apuci să dai jos magnetul. Magnetul se pune pe cutia de viteză. Tu trebuie să te dai jos și să îl iei de acolo. Alții, niște tipi foarte deștepți, ți-au montat electronic un buton în cabină și numai pui butonul și ești pe pauză, deși mașina merge. Cum se zice, la hoț nu există laț.

Rep: Vorbeam ieri cu un reprezentant al transportatorilor rutieri și dânsul spunea că există sisteme digitale de monitorizare. Există?

Șofer profesionist:  Există, dar nu știu dacă se folosesc foarte mult la noi. La foarte multe firme de transport sunt niște oameni sus puși. Nici nu îndrăznesc să îi ia la rost. Și dacă îl oprește pe vreun șofer de-al lui, îi dă vreo amendă sau altceva, imediat, a doua zi se rezolvă și iar e curat.

Rep: Din punctul dumneavoastră de vedere, atât timp cât recurgeți la astfel de metode, vă puneți viața în pericol? Acum deja aveți experiență. Ați lucrat în două sisteme diferite. Vă dați seama cum a fost în România și cum e în Austria.

Șofer profesionist:  Ți-o pui ție și o pui și altora, în genul a ceea ce s-a întâmplat acum. Consțiința nu mai există la noi în țară. Dincoace nu se pune problema de așa ceva. Dar în România, nu mai există conștiință. Efectiv suntem sluga banului și facem orice mârșăvie sau orice ilegalitate numai să facem bani. Și uite ce se poate întâmpla. Sincer vă spun, am 51 de ani și niciodată nu m-aș angaja la o firmă de transport în România de acum înainte. Văd cum se circulă și cât de odihnit sunt. Eu am mai multe pauze decât condus aici. Să mă chinui pe mine sau să mai fac și alte boacăne și să ajung prin pușcărie sau alte chestii că vrea cineva să își umple contul pe seama ilegalității mele? Nu. Niciodată nu o să mai fiu șofer profesionist de camion în România.

Rep: Magnetul vă ajută să vă faceți un anumit număr de kilometri în funcție de care sunteți plătiți sau de ce aveți nevoie de kilometri?

Șofer profesionist: Nu. Să ne înțelegem. După un program de 13 sau 15 ore ești obligat să faci o pauză de 9, respectiv 11 ore. Asta e legea. Eu mi-am terminat programul de 13 ore, dar aș vrea să mă mai duc că zice ăla de sus că trebuie să mai mergi, să ajungi acolo. Atunci eu pun magnetul. Tahograful arată că eu sunt pe pauză, dar eu conduc. Asta e ideea. Eu pot conduc 9 ore, când de fapt eu acele 9 ore trebuie să fac pauză. Apoi dau magnetul jos și încep un program normal de condus de 13 sau 15 ore. Vă dați seama câte se adună.

Rep: Practic, la un moment dat, poți să nu mai ai limită. Pe măsură ce ești tot mai obosit nici nu mai gândești foarte limpede.

Șofer profesionist:  Clar. Reflexele ți se pierd. De aia se întâmplă toate astea. Altă chestie care se mai face e următoarea. Nu e cazul meu, dar e un exemplu.Taică-miu avea și el permis și avea card. El era pensionar acasă și nu mai circula. Îmi dădea cardul lui. După ce mergeam pe cardul meu normal 13 – 15 ore. Poți să mergi trei zile cu 13 ore, trei zile cu 15 ore. După ce făceam programul meu, scoteam cardul meu și băgam cardul lui taică-miu ca să se înregistreze că este card în aparat, dar nu știau al cui e. Și asta se mai practică. Eu la o firmă de transport din România clar nu m-aș mai întoarce. Am lucrat 7 ani la o firmă mare în România. Avea 46 de sucursale. Se ocupa cu piese auto. Nici acolo nu ne lăsa nici să îndrăznim să facem vreo șmecherie la carduri sau la tahograf. Nu era tir mare, erau camioane, dar peste 6 tone și jumătate, deja te obligă să aibă card. Totuși, după vreo cinci ani a văzut că ține chestia asta. De exemplu, veneam de la București și pe la Dej ni se terminau orele. De la Dej scoteam cardurile și eu și colegul și plecam pe fals acasă. Până la Baia Mare, mai erau încă 90 km. Și ăia despre care am spus „Doamne ce firmă” au făcut asta până la urmă.

Rep: Tentația e mare.

Șofer profesionist:  Exact. Tu trebuia să ajungi. Ei erau obligați să îți trimită un șofer în față cu un turist. El își băga cardul și pleca mai departe până la Baia Mare încă 90 km, nu să umblu eu pe fals. Dar de ce să aibă o cheltuială în plus? Să vină ăla cu mașina. Ăla trebuie plătit. Combustibilul la turist trebuie plătit și așa mai departe. Din păcate sistemul este așa de corupt. Ne batem cu morile de vânt. Suntem prea mici pentru o lume cum e România la ora asta. 

Mărturia unui șofer profesionist care lucrează în prezent în Austria.