Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Fake-news într-o reclamă la pâine. Cine are interes? Cine profită?

paine.jpg

Image source: 
Pixabay (ilustrație)

"Zilnic apar aproximativ 500 de cazuri noi de Covid-19 din cauza consumului de pâine neambalată", spune reclama, care a rulat, de la sfârșitul lunii decembrie, pe toate posturile de știri din România. Spotul scurt, de câteva secunde, a atras reacția severă a Departamentului pentru Situații de Urgență, dar și a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.

Pagina de media s-a aplecat asupra veridicității informațiilor vehiculate în reclamă. De unde 500 de cazuri de covid pe zi din cauza pâinii? Studiul care stă la baza acelei cifre (extrem de stufos și matematic formulat) cuprinde, de fapt, simulări de scenarii de transmitere a virusului și nu sinteza unor date statistice, arată jurnalistul Petrișor Obae (AUDIO).

Practic, s-au introdus "scenarii" și probabilități (că se pot infecta sau transmite virusul când pun mâna pe coș, când pun mâna pe pâine, când tușesc lângă stand etc) și a rezultat o serie de "posibilități". Calculele sunt multe și complicate, concluzia e clară:

"Simulările efectuate au arătat că, dacă se presupune o rată de transmitere a virusului de 1% (apropiată de valorile reale), numărul de cazuri noi de infecție pentru o populație cu o rată statistică de infectare de 3 la 10.000 ar fi de ordinul a 500 de cazuri noi zilnic pentru un volum de desfacere la nivel național de 4 milioane de pâini pe zi".

Și, spune chiar studiul: "Rezultatele sunt obținute prin realizarea unei aplicații informatice de tip mașină de învățare, la care au fost modificați parametrii modelului în funcție de anumite scenarii și ipoteze. Rezultatele obținute nu au fost validate prin măsurători fizice și statistice".

Departamentul pentru Situații de Urgență a sesizat CNA și cerut posturilor TV să sisteze difuzarea spotului până la decizia forului Audiovizual.

"Semnalăm intențiile malițioase care au stat la baza realizării materialului publicitar, întrucât este realizat pentru a produce falsa senzație că a fost realizat de o instituție publică care face o recomandare pe care cetățenii să o respecte.

Acest material publicitar nu este girat sau validat la nivel guvernamental, scopul său fiind exclusiv comercial pentru a genera avantaj unor companii și pierderi altor companii".

Reclama a rulat de la sfârșitul lui decembrie, iar cele mai multe posturi au scos-o deja, după reacții. Modul de funcționare al CNA (cu monitorizări mult după ce campaniile rulează) face tardivă și fără efect practic orice decizie a forului (poate decide doar să nu mai fie dat pe post de acum înainte).

 

 
Petrișor Obae, paginademedia.ro