Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


"Revenirea în sala de clasă presupune riscuri crescute și pentru elevi și pentru cadre didactice" - interviu cu Lăcrămioara Bozieru

lacramioara_bozieru.jpg

Image source: 
Facebook/Lăcrămioara Bozieru

Premierul Florin Cîțu spune că decizia cu privire la redeschiderea școlilor, programată pentru 8 februarie, atunci când elevii ar trebui să înceapă semestrul al doilea, va fi luată mâine. Cîțu a precizat că hotărârea privind felul în care se vor desfășura cursurile de lunea viitoare va fi luată împreună cu președintele Klaus Iohannis. Prioritatea o reprezintă siguranţa în şcoli, a mai declarat prim-ministrul Florin Cîțu, însă vaccinarea prioritară a profesorilor a fost amânată în toată țara. În aceste condiții, "revenirea într-o sală de clasă, în care în mod evident nu se va putea asigura distanțarea copiilor, presupune riscuri crescute în egală măsură pentru elevi și pentru cadrele didactice care predau acolo", spune profesoara de limba engleză Lăcrămioara Bozieru, de la Colegiul A.D. Xenopol din București.

Ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, a atras atenția asupra faptului că 190.000 de copii nu au învățat să scrie în cele trei luni de școală exclusiv online. El a mai spus că atât Ministerul Educației, cât și marea majoritate a părinților, își doresc „revenirea la normalitate”. Sorin Câmpeanu a enumerat, la Digi 24, cele patru scenarii în care elevii sau profesorii pot face școală online.

1. Elevii au contraindicații medicale pentru prezență fizică, au vulnerabilități. Ei vor face în continuare online.

2. Elevii au aparținători în familie care au vulnerabilități medicale, certificate ca atare. Pentru aceștia, învățământul va fi în continuare online.

3. Elevii prezintă simptome. Recomandarea „apăsată” a Ministerului Sănătății, dar și a Ministerului Educației este să rămână acasă.

4. Profesorii prezintă vulnerabilități sau simptome. Profesorul stă acasă și se va face predare-învățare online.

Cel din urmă scenariu este fezabil doar pe hârtie, arată la RFI profesoara de limba engleză Lăcrămioara Bozieru, de la Colegiul A.D. Xenopol din București.

"Sunt multe cadre didactice care nu au catedră integrală într-o singură unitate de învățământ, ci în mai multe unități de învățământ, ceea ce înseamnă că dacă unul dintre aceste cadre didactice își dorește, din motive obiective, să predea online, lucurl acesta ar presupune modificări majore în orarele tuturor școlilor în care lucrează respectivul cadru didactic. Pe de altă parte, dacă într-o școală este un singur cadru didactic care dorește lucrul acesta, ținând cont de faptul că majoritatea profesorilor au o oră-două ore-maxim patru ore la o clasă, elevul nu poate, obiectiv vorbind, să aibă toate orele online într-o singură zi. Să luăm, spre exemplu, un profesor de limbi străine, care are numai două ore la o clasă, evident că doar acele două ore vor fi puse în ziua respectivă, dar elevul trebuie să aibă până la șase ore, uneori poate chiar mai mult într-o zi, și-atunci va fi nevoit cumva să facă și ore fizice și ore online în aceeași zi".

Prof. Bozieru crede că vaccinarea dascălilor trebuia făcută simultan cu cea a cadrelor medicale.

"Revenirea într-o sală de clasă, în care în mod evident nu se va putea asigura distanțarea copiilor, presupune riscuri crescute în egală măsură pentru elevi și pentru cadrele didactice care predau acolo. A avea șase ore într-o zi, cu câte 30 de elevi, presupune contactul cu 180 de copii, iar distanțarea este aproape imposibil de asigurat. Prin urmare ar fi fost ideal ca vaccinarea cadrelor didactice să fi fost demarată în același timp cu cea a cadrelor medicale în așa fel încât acum să se poată vorbi de un număr mai mare de profesori care să fi primit măcar prima doză de vaccin. Or, iată, vaccinările au fost decalate și probabil că abia în luna martie - dacă se va putea asigura necesarul de doze - se va putea face imunizarea personalului didactic".

În fine, începând de luni, 8 februarie, aparent școlile se redeschid în format fizic pentru unii copii. Dar pentru ceilalți? 

"Sunt probleme foarte mari în mediul rural și la învățământul primar... Nu cred că s-au făcut suficient de multe eforturi pentru ca învățământul online să se poată desfășura în bune condiții astfel încât decalajele între urban și rural să se micșoreze. Nu s-au făcut suficient de multe eforturi, poate de nicio parte, în așa fel încât să fie mai funcțional și mai eficient învățământul online. Și-atunci victimele colaterale ale acestui război între autorități, familii, elevi, profesori în mod clar, fără discuție, sunt elevii, mai ales cei din mediile defavorizate pentru care decalajele erau deja preexistente pandemiei, iar acum nu au făcut decât să se adâncească. 
Ar fi grav (ca școala să rămână online până la finalul anului de învățământ - n.red.), dar întrebarea - pe care trebuie toți să ne-o punem - este: cât de gravă ar putea să fie situația dacă s-ar răspândi pandemia în școli, un eventual val trei, în condițiile în care valul doi nu a fost bine manageriat"
, mai spune profesoara Lăcrămioara Bozieru (AUDIO). 

Reamintim planurile pe care autoritățile le au în analiză. În localitățile care se încadrează în așa-numitul scenariu verde, cu relativ puține cazuri, toate școlile se redeschid fizic, copiii merg la școală. În localitățile care se încadrează în scenariul galben, adică sunt ceva mai multe cazuri de infectare, lucrurile se schimbă în sensul că merg în continuare la școală, mai exact la grădiniță și la școală, copiii de grădiniță, copiii din ciclul primar, clasele I-IV, și copiii din clasele terminale - VIII, XII, XIII. În cazul în care localitatea intră în scenariul roșu, continuă pentru un timp să meargă la școală și la grădiniță copiii de grădiniță și de ciclu primar, dar ceilalți nu mai merg la școală.

Incidența în cele trei scenarii:

scenariul verde – incidența sub 1 la mia de locuitori
scenariul galben – incidența de sub 3 la mia de locuitori
scenariul roșu – incidența de peste 3 la mia de locuitori
Atunci când se ajunge cu rata de infectare peste 6, localitatea se carantinează și toată lumea stă acasă, școlile se închid, se merge în on-line.

Decizia finală este așteptată marți, 2 februarie.

 
Lăcrămioara Bozieru, profesoară de limba engleză la Colegiul A.D. Xenopol din București, intervievată de Magda Prelipceanu