Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cumpărarea Cumințeniei Pământului, un proiect imposibil?

De astăzi se poate dona prin SMS pentru achiziția "Cumințeniei Pământului". Anunțul a fost făcut pe Facebook de ministrul Culturii, Corina Șuteu. Trimițând textul “Brancusi” la numărul 8833 contribuiți cu 2 euro la campania națională de subscripție publică. 315 mii de euro s-au strâns până acum, departe de ținta de 6 milioane, bani pe care statul speră să îi obțină din donații pentru sculptura lui Constantin Brâncuși.

Dragoș Neamu, consilier pentru muzee și industrii culturale creative în Ministerul Culturii, recunoaște că s-au făcut greșeli în această campanie, dar că lucrurile au fost remediate pe parcurs. El mai spune că va urma un teledon, organizat la TVR, la care s-ar putea strânge 1 milion de euro, și că la finalul campaniei “vedem dacă este nevoie de un plan B”.

 

Reporter: Câți bani s-au strâns până acum?

Dragoș Neamu: Din informațiile pe care le avem până acum s-au strâns în jurul a 315.000 euro. Este adevărat că această campanie nu a mers bine, dar pot să dau și vești bune. Suntem deja în faza finală, cea care ne va permite să dispunem de un număr de sms, de alte numere de telefon prin intermediul teledonului și de asemenea, să dispunem, conform ordonanței de urgență a guvernului care reglementează această subscripție publică, de organizații din mediul privat care să gestioneze relația cu multinaționalele ce doresc să doneze.

Reporter:  315.000 euro înseamnă cam 5% din sumă. Asta înseamnă că până la finalul campaniei ar trebui strânși 74.000 euro pe zi. De ce întârziați atât de mult cu anunțarea numerelor pentru sms?

Dragoș Neamu: Povestea cu întârzierea vine cumva din istoria desfășurării acestei campanii. Au fost anumite lucruri care au creat disfuncționalități inclusiv la nivelul modului în care s-a legiferat și reglementat această ordonanță de urgență. Lucrurile au trebuit să fie îmbunătățite pe parcurs. Au existat și probleme tehnice. Apropo de faptul că guvernul României și-a asumat, în situația nefericită a eșecului acestei campanii, returnarea banilor tuturor celor care au donat, indiferent de instrumentele de donație la care au apelat. Povestea cu sms-ul a fost mai complicată, deoarece în momentul în care dai un telefon este mai greu de furnizat banii înapoi. S-a rezolvat și această situație. Este adevărat că au fost niște disfuncționalități în interiorul acestei campanii, pe care ni le asumăm.

Reporter: Acum aveți numere de sms?

Dragoș Neamu: Cred că de astăzi. Dacă nu, sigur luni, sau cel târziu  marți, vom avea acest număr de sms. Pentru obținerea acestui număr de sms trebuie semnate o sută de contracte. Toată această metodologie complicată și stufoasă, care numai în România se poate  întâmpla, din cauza cadrului legislativ, ne-a întârziat, dar l-am parcurs. Sperăm că odată avut acest număr de telefon pentru sms, să crească substanțial colecta publică. Nu este de neglijat nici posibilitatea din partea multinaționalelor sau a firmelor private să doneze. Și acest lucru se va rezolva săptămâna viitoare. De aici ne facem mai multe speranțe decât din zona sms. După cum știți, firmele private nu pot dona direct unei instituții publice a statului.

Reporter: Ordonanța de urgență a guvernului exact pe această temă, pentru ca și multinaționalele să poată dona, este de acum câteva săptămâni...

Dragoș Neamu: Este adevărat. De abia acum s-a rezolvat. Îmi este foarte greu în acest moment să dau mai multe explicații sau să încerc să justific cumva tot ceea ce s-a întâmplat și istoricul acestei campanii. Nu vreau să mă spăl pe mâini. Eu am preluat această campanie de foarte scurt timp, dar îmi este foarte greu să spun ce nu a funcționat. Pe mine mă interesează să identific problemele și să încercăm cumva să pedalăm și să obținem mai mult decât s-a obținut până acum. Șansele sunt foarte mici. Pot să spun că am preluat aproape un proiect imposibil. Mi l-am asumat și încerc să merg înainte. Acum sunt mai optimist dat fiind faptul că am rezolvat toate aceste instrumente de colectare, cele mai eficiente. Încercăm, să avem o comunicare agresivă, în sensul bun, pentru ca toată societatea civilă și toți oamenii să cunoască aceste noi numere de sms. Vom avea și acest teledon pe 18 septembrie împreună cu TVR. Vor mai exista niște momente de vârf. Am făcut un planning de activități în care am selectat niște evenimente de vârf care ar putea să stimuleze această colectă. Va fi o lună septembrie absolut îngrozitoare din acest punct de vedere, cu foarte multe lucruri pe care le-am punctat. Această campanie se termină pe 30 septembrie. Să vedem ce va fi. La sfârșitul acestei subscripții publice vom trage o linie și vom analiza în ce măsură va trebui să mai continuăm această campanie sau dacă este nevoie de un plan B.

Reporter: Teledon de 8 ore pe 18 septembrie la televiziunea publică. Aveți idee câți bani s-au mai strâns prin teledon în România? Care a fost suma maximă?

Dragoș Neamu: Am discutat această problemă. Am înțeles că TVR a avut un maxim de colectare prin intermediul teledonului atunci când au fost acele inundații teribile în zona Banatului.

Reporter: Și care a fost suma strânsă?

Dragoș Neamu: Dacă îmi aduc bine aminte a fost în jurul a un milion, un milion două sute de mii de euro.

Reporter: Ceea ce oricum v-ar duce departe de ținta de 6 milioane, dar ar fi un salt.

Dragoș Neamu: Ar fi un salt. În momentul în care am început această campanie noi ne-am fixat și alte ținte. Cea mai importantă este colectarea sumei necesare. Dar pentru noi, va spune foarte multe și va însemna foarte mult, inclusiv la modul în care vor fi reglementate mai târziu politicile publice sau cele culturale, numărul de donatori, cine a donat, cum au donat. Noi urmărim și o apropiere a societății civile de artă. Urmărim să ne așezăm cumva la nivelul societății și să ne căpătăm aceste deprinderi de a interacționa și de a fi participativi în relație cu patrimoniul cultural, cu arta, cu aceste cauze care sunt la fel de importante precum cele sociale.

Reporter: Există și varianta negocierii, amânării datei de 30 septembrie, cu actualii proprietari?

Dragoș Neamu: Este foarte greu. Este delicat și intrăm într-o zonă a moralității. Acești proprietari au avut o înțelegere maximă. Dreptul de preempțiune pe care și-l exercită statul român, dacă mergem ca la carte, ar fi trebuit să îl pierdem de mult. Acești proprietari au insistat, au fost drăguți, au înțeles de fiecare dată situația. Au fost amânați permanent până când Vlad Alexandrescu, fostul ministru al culturii, iar acum Corina Șuteu, pedalând mai mult pe zona aceasta de campanie, au fost de acord să realizeze această campanie publică. Ne este foarte greu să ne reîntoarcem către propietari și să le spunem să mai amânăm cu încă o lună, două, după ce toată această poveste ține deja de ceva timp.

*

Campania “Brancuși e al meu“ are ca scop strângerea sumei de șase milioane de euro pentru achiziţia operei lui Constantin Brancuși. Sculptura costă 20 de milioane de euro, Guvernul acoperă 5 milioane din buget.

”Cuminţenia pământului” a fost realizată de Constantin Brâncuși în anul 1907, și aparţine patrimoniului cultural naţional, în categoria Tezaur. Alături de “Sărutul” și “Rugăciunea”, marchează cea mai apreciată perioadă de creaţie a artistului. Este emblema “primelor sculpturi moderne din lume”.

”Cuminţenia pământului” e realizată în calcar crinoidal şi, din informaţiile de la primul posesor, se ştie că Brâncuşi că ar fi folosit pentru corpul statuetei un bloc de piatră din catacombele Parisului - grotele Savonnières. În prezent, ”Cuminţenia pământului” este în proprietatea moştenitorilor arhitectului Gheorghe Romaşcu, care a cumpărat opera de artă de la Constantin Brâncuşi în anul 1911.

 
Dragoș Neamu, consilier în Ministerul Culturii, intervievat de Magda Prelipceanu