Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Filmul "Poziţia copilului", "o poveste oedipiană coruptă"

filmul-pozitia-copilului-o-poveste-oedipiana-corupta.jpg

Ilinca Goia şi Luminiţa Gheorghiu, în "Poziţia copilului” (Foto: Berlinale)

Marele premiu al Berlinalei, Ursul de Aur, acordat filmului românesc al lui Călin Peter Netzer, "Poziţia copilului", a fost salutat de presa de limbă germană. Mai toate cronicile apărute după prezentarea filmului, respectiv după acordarea marelui premiu, au elogiat această producţie, reliefând măiestria artistică, tehnica cinematografică, jocul actorilor şi, nu în ultimul rând, autenticitatea povestirii fixate în lumea post-comunistă. Nu întâmplător, cronicarul postului naţional de radio a împachetat în titlul recenziei sale cele două componente ale filmului, vorbind despre "o poveste oedipiană coruptă".

Corespondentul RFI la Berlin, William Totok

Titlul sugerează atât primul plan al povestirii cinematografice, relaţia complicată dintre o mamă şi un fiu, cât şi planul doi, societatea actuală românească, viciată de corupţie, adică de o mentalitate moştenită şi perpetuată de-a lungul vremurilor.

Regizorul Călin Peter Netzer a susţinut la Berlin în diverse interviuri şi la conferinţele de presă că această ultimă componentă, vizând realitatea imediată ar fi doar una secundară, deci fără vreo importanţă majoră.

Imediat după premiera filmului, Netzer, secondat de co-scenaristul Răzvan Rădulescu, a spus în faţa presei internaţionale, că ficţiunea cinematografică ar avea ca bază de plecare anumite experienţe personale.

Ideea a reluat-o şi după decernarea premiului, relativizând planul doi al filmului său, care într-adevăr se deosebeşte de creaţiile neorealiste ale colegilor săi de generaţie printr-o deplasare a accentului de la problematica social-politică pe latura psiho-socială a personajelor.

 

Cronicile

 

Cronicarii nu au ţinut cont de această interpretare pe care a încercat s-o impună regizorul, percepând filmul ca o operă de artă autonomă, desprinsă de perspectiva subiectivă a realizatorului. Iată doar câteva citate cheie din cronicile şi comentariile apărute în presa de limbă germană, în care se analizează filmul: "Pornind de la o tragedie personală", scrie ziarul austriac Kleine Zeitung, "Netzer povesteşte tragedia unei societăţi, care şi-a pierdut şi vândut omenia goanei după bani şi putere. Filmul prezintă decăderea morală a unei societăţi şi critică Poliţia şi justiţia coruptă".

"Filmul "Poziţia Copilului" povesteşte într-un mod impresionant de mişcător despre puterea sufocantă a unei mame hiperambiţionate, aruncând în treacăt o lumină asupra tensiunilor sociale dintre bogaţi şi săraci, existente în România", notează Spiegel-online.

Ziarul berlinez Die Tageszeitung (taz) afirmă că juriul a premiat o producţie care "înscenează cu elementele filmului poliţist o povestire despre vinovăţie, responsabilitate şi corupţie".

Filmul "este un studiu privind conexiunile vechi şi noi din România de astăzi", opinează cotidianul conservator Die Welt, "combinat cu un conflict dintre o mamă posesivă şi fiul ei matur".

Ziarul elveţian Neue Zürcher Zeitung califică pelicula lui Netzer drept "un film tare", în care este vorba despre o "mamă care are probleme cu despărţirea ei de urmaşi", iar "simţul vinovăţiei" este refulat "prin intermediul corupţiei personale şi instituţionale", ceea ce "scoate la iveală alte aspecte interioare îndoielnice".

Neues Deutschland susţine că filmul este mai mult decât un joc, o luptă între generaţii, pentru că ilustrează şi "calea României", arătând că "ţara este divizată între câştigători şi perdanţi".

Poate cea mai pertinentă cronică din presa germană a fost publicată în ziarul Berliner Zeitung, respectiv Frankfurter Rundschau, în care se subliniază ideea că în fiul (Bogdan Dumitrache) arhitectei (Luminiţa Gheorghiu) "se manifestă aceleaşi defecte ale unui măr putred căzut dintr-un copac bolnav". Ziarul descrie cu ce mijloace încearcă arhitecta să-l scape pe fiul ei de puşcărie, după ce acesta calcă mortal un copil. Psihodrama lui Netzer, conchide acelaşi ziar, este un studiu dedicat clasei sus-puse.

Berlin, William Totok, despre filmul "Poziţia copilului", premiat cu Ursul de Aur