Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Special Sibiu: prezenţe francophone

firebirds.jpg

Spectacol de strada la Sibiu, credit foto: sibfest.ro

Festivalului Internaţional de teatru de la Sibiu, al treilea din Europa ca amploare şi dimensiune, întreţine cu Franţa raporturi privilegiate. In fiecare an trupele franceze sunt numeroase la Sibiu, iar coproducţiile cu Franţa au şi ele un „rol” important. Anul acesta spectacolul „Solitaritate” realizat de Gianina Cǎrbunariu poartǎ marca unei colaborǎri a Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu cu Teatrul Naţional al Comunitǎţii franceze din Belgia, cu Odéon-Théâtre de l’Europe de la Paris şi cu Festivalul de la Avignon.    

Matei Vişniec: George Banu est fără îndoială una din figurile centrale ale acestui festival, mediator ideal între cultura franceză şi cea română. Este interesant de amintit că anul acesta, alături de lansarea a trei volume din eseurile sale despre teatru (traduse în limba română), va fi prezent şi pe scenă, într-un spectacol intitulat Cioran intim, după jurnalul celebrului filozof care s-a afirmat în Franţa dar şi-a petrecut tinereţea la Sibiu. George Banu va fi acompaniat de un om de teatru şi muzician francez, Francesco Agnelli. Vom auzi astfel un instrument muzical de percuţie rar şi original, hang, reluat într-un concert Pe înserat, la sinagoga din oraş.

Mirella Patureau: Dar tot graţie lui Francesco Agnelli vom descoperi un spectacol extrem de tulburător, Pierre şi Mohamed, care vine la  Sibiu cu titlul schimbat, fiind intitulat Vieţile noastre. Este un spectacol-document. El reia texte reale, relative la asasinarea în august 1996 a unui preot dominican, Monseniorul Claverie, episcop la Oran, în Algeria alături de şoferul său Mohamed, tînăr şofer islamist. Titlul  Vieţile noastre evocǎ de fapt confruntarea dintre două religii puternice. Este o piesǎ despre intoleranţă şi despre importanţa de a-şi cunoaşte aproapele. Spectacolul a fost creat la Avignon în 2011, textul a fost "pus în pagină" de un alt preot dominican, şi pus în scenă de Francesco Agnello. L-am văzut în aceea vară la Capela dominicană din Avignon, Chapelle de l’Oratoire, superbă clădire barocă de la începutul secolului al XVIII-lea şi care găzduieşte adesea manifestări ale Festivalului avignonez. Biserica fortificatǎ de la Cisnădioara va fi un cadru ideal pentru acest spectacol.

Matei Vişniec: Semnalez prezenţa, la Sibiu, a mai multor companii care prezintǎ spectacole de stradǎ, precum „Cycloplume”, care propune o defilare pe picioroange, cu costume de o mare frumuseţe şi extravaganţǎ. Spectacolul se intituleazǎ „Tribul culorilor”, este unul ambulatoriu şi interactiv, şi devine o iniţiere în lumea culorilor. Un eveniment este şi spectacolul unor trapeziştilor francezi care parcurg Europa cu compania lor „Les Lendemains”. Ei evolueazǎ la zece metri de sol şi se amuzǎ simulînd stîngǎcia.  

Mirella Patureau: A mai fost vǎzut la Sibiu un spectacol situat la graniţa cu performanţa muzicalǎ. Despre efectele dăunătoare ale tutunului, monologul lui Cehov, a fost interpretat de un mare actor francez, Michel Robin acum foarte în vîrstă, societar la Comedia Franceză? Spectacolul a fost creat la celebrul teatru Bouffes du Nord din Paris, este subintitulat "Concert într-un act" şi a fost pus în scenă de un alt societar al Comediei Franceze, Denis Podalydes. De ce concert? Pentru că este ascultat textul lui Cehov într-o şcoală de muzică unde un trio de muzicieni cîntă Bach, Ceaikovski şi Luciano Berio. Spectacolul a plecat de la Sibiu spre Timişoara în cadrul Festivalului European de teatru din acest oraş. Tot pe scena pariziană de la Bouffes din Nord am avut revelaţia cu ani în urmă a unei „Carmen” excepţionale, cu soprana Hélène Delavault. Ea va fi prezentă la Sibiu cu un recital intitulat Les nuits de Paris.

Şi nu aş vrea să uit compania Umbral al lui Victor Quezada cu Un cabaret al cuvintelor, mise en clown cum spune regoizorul, jucat cu mijloacele specifice clownului. Deatfel Victor Quezada a condus la Sibiu şi un stagiu de arta clownului. O parte importantă a Festivalului este dedicată artei circului şi teatrului de stradă. Sunt anunţate trupe franceze cunoscute, în Franţa există multe trupe de teatru de stradă, gen căruia îi sunt dedicate cîteva festivaluri celebre. Va mai putea fi astfel văzut Circul Pop’Up sau Atomic Bikini,  sau circul „Carré curieux”, Pătratul curios. Dar, ca să le parafrazăm titlul, e dificil dacă nu imposibil să faci un catalog complet al unui Festival extrem de curios, extrem de viu... Străzile şi parcurile sibiene sunt într-o efervescenţǎ maximǎ.