Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Elogiu francez pentru filmul lui Corneliu Porumboiu

corneliu-porumboiu.jpg

Regizorul Corneliu Porumboiu

Cotidianul Libération are cuvinte de laudǎ pentru filmul lui Corneliu Porumboiu, "Meci retur". El poate fi vǎzut începînd cu data de miercuri 2 iulie în Franţa, iar cronicarul cotidianului de stînga vede în aceastǎ peliculǎ cu dimensiune artisticǎ şi documentarǎ un "ideal de libertate". 

Cronicarul Julien Gester apreciazǎ din tot sufletul acest nou demers artistic al lui Corneliu Porumboiu, iar cotidanul Libération profitǎ de ocazie pentru a face o paralelǎ între modul în care erau manipulate transmisiile sportive în anii comunismului în România, şi modul în care sunt manipulate acum pe piaţa mondialǎ a divertismentului sportiv.

"Meci retur" este un film "ulutor" care este din pǎcate condamnat la o difuzare marginalǎ, scrie Julien Gester. Nu aşa stau lucrurile cu meciurile disputate în prezent în Brazilia şi difuzate de marile canale de televiziune. Douǎ miliarde de persoane urmǎresc pe planetǎ aceste evenimente sportive, prin grila unei manière "hollywoodiene" de filmare, decupaj şi prezentare.

Libération îl invitǎ atît pe Corneliu Porumboiu, cît şi pe criticul Patrice Blouin sǎ comenteze "evoluţia modului în care sunt filmate" astǎzi meciurile. Corneliu Porumboiu se declarǎ deranjat de utilizarea excesivǎ a camerelor de luat vederi care îl transportǎ pe spectator practic în interiorul jocului. "Eu prefer sǎ mǎ menţin în exteriorul jocului, în fluiditatea sa şi continuitatea sa" spune cineastul român.

Tot el mai aratǎ cǎ maniera de transmisie adoptatǎ astǎzi se aflǎ sub semnul şi imperativele "star-sistemului". Nu întîmplǎtor camerele de luat vederi se fixeazǎ pe feţele vedetelor chiar şi atunci cînd acestea nu se aflǎ în focul jocului ci pe banca rezervelor.

Criticul Patrice Blouin este de pǎrere cǎ televiziunea participǎ, prin maniera ei de prezentare a meciurilor, la o "isterizare a lucrurilor", la o "dramatizare" prin intermediul montajului, la o exacerbare a visului.

Corneliu Porumboiu evocǎ şi dimensiunea jocurilor video care îşi pune amprenta asupra transmisiilor de meciuri. Spectatorul are efectiv impresia cǎ vede tot, cǎ este peste tot, cǎ poate zbura deasupra stadionului şi în acelaşi timp alerga împreunǎ cu un atacant, ba chiar survola tribunele şi oraşul în care se disputǎ meciul.

Se mai poate vorbi în aceste condiţii de vreo "moralǎ sportivǎ", de vreun cod etic în fotbal? Jucǎtorii ei înşişi recurg la clovnerii şi gesturi excesive cînd se ştiu scrutaţi şi filmaţi cu zeci de camere în acelaşi timp.

Un show planetar inventat de maşina Hollywood-ului remodeleazǎ de fapt spectacolul sportiv, şi remodeleazǎ şi aşteptǎrile spectatorilor.