Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pagina de istorie: Podul lui Apolodor din Damasc, o minune a ingineriei antice

apolodor_bun.jpg

Gravură reprezentând reconstituirea podului lui Apolodor, din volumul Dinu C. Giurescu, «Istoria Ilustrată a Românilor»
Image source: 
Wikipedia

La sfârșitul lunii ianuarie 106, renumitul arhitect Apolodor din Damasc finaliza construirea podului de peste Dunăre de la Drobeta. Acest pod, lung de 1.135 de metri, era considerat drept una dintre cele mai importante realizări inginerești ale lumii antice.

Construirea podului de peste Dunăre de la Drobeta a fost esențială pentru continuarea războiului dintre împăratul roman Traian și regele dacilor, Decebal. Pentru construirea podului, necesar pentru aprovizionarea legiunilor romane, împăratul Traian l-a angajat pe renumitul arhitect de origine siriană, Apolor din Damasc. Datorită acestui pod, armata romană a reușit să transporte peste fluviu echipamentul greu folosit mai apoi la asedierea cetăților dacice din Munții Orăștiei.

Existau 20 de stâlpi de piatră construiți în Dunăre, care sprijineau o suprastructură din lemn. La cele două capete, podul era străjuit de câte o poartă monumentală. Locul ales pentru construcția podului era exact unde se potoleau șuvoaiele Dunării din Cazane.

Podul era păzit de două castre romane, cel de la Pontes, din Serbia de azi, și cel de la Drobeta, de pe teritoriul actual al României. Podul era lung de peste un kilometru, o înălțime de 18 metri și o lățime de 12 metri.

Podul i-a impresionat pe mulți autori antici, care au menționat această realizare inginerească în lucrările lor. Apolodor din Damasc a scris el însuși o carte despre acest pod. De asemenea, a scris despre pod și Cassius Dio.

Suprastructura de lemn a podului a fost distrusă și refăcută de mai multe ori, pentru a împiedica invazia triburilor barbare în sudul Dunării sau, după caz, pentru a permite ofensiva legiunilor romane. Primul dintre împărații care a distrus parțial podul a fost succesorul lui Traian, Hadrian.

Din cei 20 de stâlpi, au supraviețuit încă 12. Primul și ultimul încă se pot zări pe malurile Dunării.

 

Rămâneţi alături de noi la Pagina de istorie pentru a afla poveşti din trecut, dar şi pentru că presa de azi este ciorna istoriei de mâine.

Ascultați rubrica ”Pagina de istorie” în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața de la 8.30 și de la 9.55 și după amiaza de la 17.20, numai la RFI România

Toate edițiile rubricii Pagina de Istorie: http://www.rfi.ro/tag/pagina-de-istorie

Rubrica Pagina de istorie din 31 ianuarie 2019
838