Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Start Berlinală! Sfârşitul erei Dieter Kosslick

berlinala.png

Start Berlinală! Sfârşitul erei Dieter Kosslick
Start Berlinală! Sfârşitul erei Dieter Kosslick

La Berlin s-a inaugurat cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional al Filmului. În programul principal rulează 23 de filme noi, 17 se află în competiţie pentru marele premiu, Ursul de Aur, sau cîte-un un Urs de Argint. România este prezentă cu un lung metraj al lui Marius Olteanu, intitulat: Monştri. Filmul de debut al lui Olteanu rulează în cadrul secţiunii „Forum”. Ediţia de faţă marchează şi sfîrşitul erei Dieter Kosslick. După 18 ani în fruntea Berlinalei, directorul Kosslick îşi ia rămas bun.

În aceste zile Berlinul este împînzit de nenumărate afişe pe care se văd urşi. Ursul e nu numai stema oraşului Berlin, ci şi emblema Festivalului Internaţional al Filmului care se desfăşoară aici între 7 şi 17 februarie. Urşii de pe afişele Berlinalei au chipurile unor actori, sugerînd publicului că în următoarele 10 zile capitala Germaniei va fi şi capitala internaţională a filmului.

În cadrul festivalului vor fi prezentate aproximativ 400 de filme, provenind din toate continentele. Desigur, atenţia principală se acordă celor 23 de producţii din programul principal al Berlinalei şi mai ales celor 17 filme care se află în competiţie pentru Ursul de Aur sau Urşii de Argint. Cine vor fi cîştigătorii va decide juriul internaţional, prezidat de Juliette Binoche.

În anii trecuţi, actriţa franceză a mai fost prezentă la Berlinală. În 1997 a fost distinsă cu un Urs de Argint, pentru rolul ei în filmul regizorului Anthony Minghella, Pacientul englez. Acelaşi film a mai primit şi un Premiu Oscar.

Franţa este prezentă în programul principal cu mai multe producţii proprii, cît şi cu mai multe coproducţii. Două dintre ele rulează în afara competiţiei: L'adieu à la nuit (Adio la noapte) de André Téchiné cu Catherine Deneuve în rolul principal. Tot aşa şi filmul documentar Varda par Agnès în centrul căruia se află opera lui Agnès Varda, o icoană a cinematografiei franceze. Este un soi de autoportret realizat de însăşi Agnès Varda.

În competiţie pentru Ursul de Aur sau Urşii de Argint se află filmul lui François Ozon, Grâce à Dieu (Mulţumită lui Dumnezeu). Regizorul tematizează problematica abuzului sexual în cadrul bisericii catolice. Filmul este inspirat dintr-un caz real, şi anume cel al preotului Bernard Preynat care, în 2016, a fost condamnat pentru abuzarea a cel puţin 70 de tineri.

Tot în cadrul competiţiei se va prezenta şi pelicula lui Nadav Lapid, Synonymes (Sinonime). Filmul tematizează problematica identităţii, legată de un israelian care încearcă să devină francez prin negarea propriilor rădăcini naţionale.

Festivalul s-a deschis anul acesta cu filmul lui Lone Scherfig, The Kindness of Strangers (Bunătatea străinilor), o coproducţie din Danemarca, Canada, Suedia şi Franţa. Este un film despre fuga unei femei la New York, fiind maltrată de soţ, un poliţist violent. Regizoarea derulează în acest film etapele unei crize, în condiţii extreme, plasînd acţiunea într-o junglă urbană, străină şi plină de surprize. Este un film foarte cuminte, pentru a nu spune siropos sau kitsch. O să-i placă marelui public, mai puţin însă celor care aşteaptă ca un film să fie şi o operă de artă impecabilă.

Pentru Dieter Kosslick, ediţia de faţă este ultima pe care o va conduce în calitate de director al Festivalului. Vorbind despre filmele care rulează anul acesta în cadrul Berlinalei, Kosslick a ţinut să precizeze dimensiunea politică a festivalului, citînd, în faţa presei, sloganul generaţiei de la 1968, „Particularul este politic”.  

Singurul film românesc din actuala ediţie care rulează în secţiunea „Forum” pare a fi mai degrabă apolitic. Este vorba despre filmul de debut al lui Marius Olteanu, „Monştri” (cu Judith State şi Cristian Popa în rolurile principale). Potrivit regizorului, filmul este un love story inversat. Alături de alte 16 producţii, pelicula lui Marius Olteanu se află pe lista filmelor desemnate pentru un premiu de debut, în valoare de 50.000 de euro. Filmul cîştigător va fi ales de un juriu independent.

Încheiem această primă relatare de la Berlinala 2019 cu mărturisirea melancolică a directorului Kosslick care a făcut un bilanţ al activităţii sale, declarînd în faţa presei:

„Vă mulţumesc. Mi-a făcut plăcere, chiar dacă au mai fost şi mici defecţiuni. Trebuie să mărturisesc, că sînt un om fericit, deoarece am avut norocul să fiu în ultimii 18 ani unul dintre cei patru directori care, din 1951 încoace, au condus festivalul. Vă urez mult noroc şi mă bucur că în această săptămînă începe Berlinala.”

Corespondentul RFI la Berlin, William Totok
147