Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Premiile Oscar: Încununarea unui an comercial de excepție...

oscar.jpg

Image source: 
pixabay.com

A 91-a ceremonie Oscar, desfășurată la teatrul Dolby din Los Angeles, a sărbătorit, fără amfitrion pentru prima oară din 1989, cu politica și controversa în surdină, un an comercial de excepție pentru cinematografia americană.

871 de filme au fost puse în circuit anul trecut,  31 mai multe decît în 2017,  393 mai multe decît în anul 2000. Totalul încasărilor a fost astronomic, 11,8 miliarde în țară, peste 41 de miliarde la nivel mondial, marcînd a cincea creștere de la an la an din ultimii șapte ani.  În februarie 2018 s-a depășit, prima oara în istorie, ștacheta lunară de un miliard din vînzări de bilete. Marile studiouri hollywoodiene, altădată ocolite la vremea premiilor, ieri prezente masiv pe lista celor 24 de categorii, au avut și ele un an fast,  Disney - care a produs, printre altele, mega-succesul PANTERA NEAGRA - în frunte cu 5,2 miliarde.

Comercialul s-a impus, ștergînd vechile distincții. Au fost, desigur,  misiuni imposibile, anihilări, ocupanți, aquamani, fantome, înviați din morți, ucigași de giganți, super-trupeți, oameni-păianjen, răzbunători, asiatici nebun de bogați, Robin Hoodzig, tot alaiul serializat, sterilizat, malaxat, stanțat în fabrica de profit hollywoodiană, dar și filmele alese de Academia de Arte Cinematografice pentru a candida la marea recompensă au avut o prestație comercială mergînd de la spectaculos la extrem de onorabil:  PANTERA NEAGRA campion cu 700 de milioane intern și peste 1,3 miliarde global - între care 200 de milioane în primul sfîrsit de săptămînă în săli - urmat de RAPSODIA BOEMA S-A NĂSCUT O STEA, GHIDUL VERDE - locul 45 în topul încasărilor, NEGRU ÎN KU-KLUX-KLAN ,  apoi VICE și FAVORITA, film de epocă datorat regizorului Yorgos Lanthimos, ultima dintre pretendentele la Oscar-ul suprem,  pe locul 86 cu vînzări de peste 31 de milioane și jumătate.  ROMA, opera marelui regizor mexican Alfonso Cuaron nominalizată, ca și FAVORITA,  în 10 categorii, a fost produsă și distribuită de Netflix pe Internet.

Succesul său comercial, mai greu cuantificabil din acest motiv, a fost indiscutabil în relativ puținele săli în care a jucat, bătînd recordul pentru film subtitrat, stabilit în 2009. Cele 8 în competiție pentru cel mai bun film reprezintă într-un sens o sinteză a tendințelor anului. Nu se moare de originalitate în Hollywood: S-A NĂSCUT O STEA, reia formula, lansată în 1937, a marelui talent scos din anonimat de un mare amor și proiectat pe firmamentul celebrității. Propulsată astfel este, de astă dată, ospătărița Ally, jucata de Lady Gaga, al cărei  duet cu Braddley Cooper,  "Shallow",  șlagărul filmic al anului, a fost răsplătit cu o statuetă Oscar. PANTERA NEAGRA,  laureat  pentru costume, decor și coloana sonoră, fantezia galactică a unui tărîm sub-saharian, WAKANDA, care scoate miraculos, stil Spielberg, un adolescent negru din cotidianul sudului californian al anilor 1990, are la bază o bandă desenată Marvel creată în 1966. Interpretarea încununată pentru rol principal masculin, cea a lui Rami Malek în RAPSODIA BOEMA imitindu-l la perfecie pe Freddie Mercury din grupul Queen,  este și ea în zodia  adecvării fidele la model.

Proteza pe care o port, cînd am pus-o-n gura, m-am simțit foarte nesigur. Am încercat să compensez, cu mers mai drept, mai elegant, ca să am ținuta lui. M-am gîndit că asta-i motivul pentru care a fost ce-a fost. Am beneficiat de harul unei macheuze extraordinare, Jan Sewell și de ajutorul costumierului Julian Day. N-am cîntat niciodată la pian, în copilărie m-am temut de pian.  Cîntăreț nu sunt, cred, iar la dans sunt foarte stîngaci. S-or fi gindit, cînd m-au ales pentru rol: în sfirsit, un actor modest”; a spus Rami Malek

 

RAPSODIA BOEMA a fost încununată și pentru sunet, mixaj sonor și montaj

NEGRU ÎN KU-KLUX-KLAN  (datorat lui Spike Lee, etern ocolit pentru regie, acum recunoscut pentru scenariu-adaptare) și GHIDUL VERDE, distins pentru scenariu original,  oferă lecturi cuminți, versiuni ritualizate  ale complicatei istorii rasiale americane. În acesta din urmă, un italo-american după tot tipicul îl conduce în turneu prin sudul segregat al anului 1962 pe pianistul negru Doctor Don Shirley (pentru care Mahershala Ali a primit statueta la categoria rol secundar). Ce urmează, îngemănarea improbabilă de suflet și fundamentala umanitate, este o imagine în oglindă a celei din ȘOFERUL DOMNIȘOAREI DAISY, premiat pentru cel mai bun film acum 29 de ani. În primul, memoriile lui Ron Stallworth, polițist negru în Colorado Springs în anii 1970, sunt modificate prin părțile esențiale pentru a însăîlă o poveste dramatica de infiltrare a Ku-Klux-Klan-lui care nu depășește, din păcate, nivelul clișeului bine-intenționat. În  DACA STRADA BEALE AR PUTEA VORBI, bazat pe romanul de dragoste și injustiție al lui James Baldwin, Regina King joacă superb modulat  rolul care i-a adus Oscar-ul pentru interpretare, al unei mame care trebuie să-și salveze fiica de la  disperarea cauzată de o lume în care afro-americanii sunt prea des victime ale unui sistem judiciar nedrept.

Incredibil că mă aflu aici, pentru rolul din zămislirea unui mare artist, James Baldwin, dusa la maturitate filmica, cu dragoste și devotament, de regizorul Barry Jenkins, incredibil dar și potrivit, pentru că eu însămi sunt un exemplu de ce zămislește dragostea, dragostea maternă”, a spus actrița

Au fost și două surprize în gala de ieri, prima că Glenn Close, marea actriță aflata în umbra colegei ei de generație, Meryl Streep, a fost încă o dată, a opta oară, ocolită de membrii Academiei pentru interpretarea superbă din SOȚIA CEA BUNA. Al doilea - parțial - este că FAVORITA n-a plecat pînă la urmă decît cu o singură statuetă din zece nominalizări, dar una "grea", cea pentru interpretare în rol principal, care i-a revenit Oliviei Colman,  regina Anne,  figura centrală a unui triunghi amoros lesbian într-o acidă și actuală intrigă de palat plasată în decorul înșelător al Angliei secolului al XVIII-lea.

Seara a avut însă doua nume: GHIDUL VERDE,  regizat de Peter Farrelly și plebiscitat pentru cel mai bun film, și ROMA,  crîmpei alb-negru de copilărie în cartierul eponim al capitalei mexicane,  drama savant orchestrată din tăceri, umbre și tușe picturale bergmaniene de un autor-maestru al detaliului, Alfonso Cuaron.  Filmul, recompensat  în categoria film străin, a primit statuete și pentru imagine și regie.

Totul vine din memoria mea, și din amintirile lui Libo, femeia care m-a crescut. Am hotărît să filmez în locurile unde am copilărit, reconstindu-le la milimetru pe cele care nu mai exista. Nimeni n-a avut scenariul. L-am scris cu precizie și am filmat în ordine cronologica, dar actorii au știut numai în ziua respectiva ce urmează, despre ce e vorba”, a mărturisit eroul serii, regizorul Alfonso Cuaron.

Ascultă aici corespondența din Statele Unite de la Radu Tudor
407