Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ministrul Culturii la RFI: Nu putem spune că este un domeniu subfinanțat. Sezonul cultural cu Franța va avea calitate

breaz.jpg

Image source: 
facebook.com

Toate evenimentele care se vor desfășura sub egida sezonului cultural România-Franța vor fi de calitate și vor ajunge la un public mai larg, odată cu organizarea lor în mai multe orașe, dă asigurări ministrul Culturii.
Ce a însemnat sezonul Franța-România, pentru artiști și public? Ce se așteaptă de la România în următoarele luni? Și câtă forță are  o asemenea manifestare într-un climat de degradare continuă a discursului public, inclusiv dinspre clasa politică? Răspunde la toate acestea ministrul Daniel Breaz. 
 

Valer Daniel Breaz: Putem să spunem că am început în forță. Avem deja după primul vernisaj de fotografie un lucru extraodinarm, atât prin prizma valorii fotografiilor respective, cât și prin prizma faptului că poate nu mulți dintre români știu că cel care a făcut acele fotografii, Eli Lotar, este fiul lui Tudor Arghezi. Probabil e mult mai cunoscut în ranța decât în România. Faptul că partenerii noștri francezi au reușit să aducă în România o astfel de expoziție este un lucru extraordinar. Le mulțumesc încă o dată și pe această cale. Va continua în aceeași notă. Tot ce se va desfășura sub egida sezonului, cu siguranță va fi sau va avea un înalt nivel calitativ. Toate manifestările ce vor avea loc vor avea ținută și important este că acolo unde se face un eveniment se punctează ceva. Repet, dar e bine ca românii să știe că Eli Lotar este francez cu origini române. 

Rep: Cum vor reuși evenimentele pe care le aveți în plan, care vor fi organizate, să spargă acea bulă? Am auzit de foarte multe ori punându-se această problemă, cultura vine la bulă, vine pentru o anumită categorie și foarte mulți nu reușesc să aibă acces la mesaj.

V.D.B: Cu siguranță că putem de multe ori să considerăm arta, cultura, un anumit tipă de artă, cum am văzut și acea expoziție de fotografie, poate chiar o chestiune de nișă. Este un anumit segment din public și dintre ccetățenii Bucureștiului în acest caz, care doresc să vadă o astfel de expoziție. Sunt interesați de așa ceva. Sunt pasionați. În primul rând, taote aceste chestiuni legate de cultură țin foarte mult și de pasiunea unui anumit segment de public. Important este cum le mediatizăm și cum încercăm cu generațiile tinere să îi ducem și să reușescă de la o vârstă destul d fragedă să guste din această artă. Mă refer aici la arta fotografiei, dacă tot am început să exemplificăm pe această expoziție Eli Lotar. Cum este și în sport, nu tutror le palce handbalul sau fotbalul sau rugby. Sunt anumite categorii. Exact așa este și în cultură. Sunt unii iubitori de fotografie, alții de pisctură, alții sunt melomani. Unora le place istoria. Cultura e ceva de nișă. Trebuie prezentată ca o poveste frumoasă. Cu siguranță nu taotă lumea își permite să vină sau nu orice cetățean al României ar putea să vină să vadă aceste expoziții pe perioada în care sunt expuse în București. De aceea ne-am gândit și la alte orașe din țară unde putem să mergem și să facem astfel de manifestări.

Rep: Cu siguranță concluziile vor fi trase după. Aș vrea să mă uit un pic și spre artiști. Sezonul cultural Franța – România a însemnat o mare oportunitate pentru foarte mulți artiști români din diferite sfere de a merge acolo, de a fi promovați. A fost o ușă deschisă pentru ei. După ce se vor întâmpla toate acestea credeți că ușa aceea mai rămâne deschisă sau trebuie în continuare să se facă mai mult pentru ca artiștii noștri să aibă o deschidere mai mare afară?

V.D.B: Cu siguranță pentru cei care au demonstrat și prin valoarea operelor ce le-au expus sau prin modul în care au contribuit la acest sezon România – Franța, ușa le va fi deschisă în continuare. Dar în artă depinde cât de valoroase, cât de atractive sunt pentru cei care consumă un anumit tip de artă operele pe care ei le prezintă în anumite situații. Întotdeauna ne-am gândit și avem în vedere faptul că tinerii artiști trebuie să fie încurajați. Acest lucru nu poate fi făcut doar într-o anumită perioadă datorită faptului că există acest sezon România – Franța. Acest lucrur trebuie făcut continuu. Avem în Ministerul educației un astfel de proiect astfel încât să reușim să scoatem în evidență și să îi sprijinim pe tinerii artiști, care poate nu au posibilități, prin lansarea unor linii de finanțare și proiecte. Un artist care vine și dorește să își expună la un momnet dat opera necesită bani. Necesită timp. E un consum financiar. Dorim să-l sprijinim dacă de pune un proiect serios prin care dorește ca opera sa să fie expusă undeva. Acest lucru l-am făcut. O să îl facem și anul acesta. O să îl facem și în viitor.

Rep: Putem sta oricât de vorbă, afară însă constatăm o degradare tot mai acută a discursului public. De pildă, avem o colegă jurnalistă care a fost amenințată cu moartea. Ne lovim de cu totul alt tip de știri și suntem influențați de cu totul alte informații. În acest context, câtă forță mai are cultura, un domeniu oricum subfinanțat în România, să mai schimbe un pic viețile și percepțiile?

V.D.B: Nu putem să spunem că este un domeniu subfinanțat în România, atât timp cât am avut o creștere constantă a bugetului ministerului culturii în ultimii doi ani. Acum este al treilea an în care am avut o creștere cu 30% față de execuția bugetară de anul trecut. Este o creștere semnificativă. Din păcate, ceea ce spuneați dumneavoastră este regretabil. Se întâmplă lucruri extrem de grave și mai ales în mediul online. Eu trăiesc aproape zilnic pe pielea mea. Asta am spus de mai multe ori, cei care vin cu tot felul de amenințări, cu injurii, cu cuvinte calomnioase, care folosesc un limbaj obscen, cel puțin să aibă tăria să-și asume identitatea. Eu, personajul x, ieri am vorbit extrem de urât și v-am calomniat sau am dat informații false pe internet sau am dezinformat publicul. Este important ca cei care fac aceste lucruri să își și asume identitatea. Dacă o faci sub o identitate falsă est eun lucru de lașitate. Nu ține doar de cultură. Este vorba de educație și cultură. Știți cum este cu cei șapte ani de-acasă. Dacă pornești frumos de la rădăcină, atunci poți să crești, să te dezvolți frumos. 

Rep: Cu siguranță. De multe ori se întâmplă să fie chiar colegi de-ai dumneavoastră din politică și eram curios cum vede un ministru al culturii degradarea limbajului public?

V.D.B: Eu aș accepta absolut orice critică, dar să fie o critică constructivă prin care poți să vii să îmi demonstrezi că tu poți face ceva mai bun decât mine sau poți să vii cu un proiect mai bun decât al meu. Senzația mea este că nici nu pot mai mult decât să se limiteze la un limbaj obscen, doar la a critica, dar fără a veni și a pune ceva mai bun sau a aveni cu o sugestie mai bună decât ceea ce facem noi în acest moment. 

 

309