Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Le Figaro: Bucureștiul artistic se reinventează. Și dacă ar deveni noul Berlin?

carol_bun.jpg

Spațiul cultural Carol 53
Image source: 
Facebook

Și dacă Bucureștiul ar deveni noul Berlin? se întreabă publicația ”Le Figaro. Madame”, în deschiderea unui amplu reportaj despre transformările din ultimii ani din lumea culturală a Capitalei, dar și a altor orașe din România.

Scena artistică este cu adevărat efervescentă, orașul e plin de uzine dezafectate transformate în scop cultural-artistic, ateliere de creație, vile somptuoase dar degradate, care așteaptă investiții.

Viața de noapte e trepidantă, terasele sunt pline de tineri, arta stradală e vizibilă aproape peste tot, remarcă reporterii le Figaro.

În acest oraș, în care te poți caza în plin centru cu doar 250-400 de euro, uzine dezafectate devin adevărate centre artistice și culturale. Într-un cartier din sud, spațiul NOD reunește creatori și ateliere, în fostul sediu al unei uzine dezafectate. În spațiul din Bulevardul Carol I nr 53 putem găsi toate atributele contra-culturii berlineze: o imensă baracă aflată veșnic în renovare, curtea e plină de planșe și de caroserii de motociclete, de ateliere de artă plastică...

Case superbe, în stil neo-românesc adăpostesc și ele spații artistice, dar se află în general în stare de degradare și își așteaptă investitorii. De exemplu galeria din Str Mântuleasa nr 22, tocmai s-a inaugurat în sediul unei astfel de clădiri. La fel faleriile Gaep și Anca Poterașu, situate în apropiere. În plin centru Palatul Universul, fost imobil industrial, este plin de ateliere, vcafenele și chiar o reputată sală de spectacole, Apollo 111.

Magda Radu, fost comisar al pavilionului românesc de la Bienala de la Veneția 2017 se ocupă de galeria de artă Salonul de Proiecte și spune că există o piață artistică dar că aceasta e încă modestă, dat fiind că ”România este o mare țară...regională”

La Cluj, Combinatul Fondului Plastic (strada Băiculeşti 29, în Nord), găzduiește și el o mulțime de galerii.

”Totul a început cu galeria Plan B, construită cu ajutorul primăriei. A fost o idee genială și acum putem vorbi de o adevărată ”școală clujeană”. Sunt o mulțime de artiști interesanți aici, care recuperează cumva codurile realismului socialist pentru a le deturna ...”, povestește galerista Andreea Stănculeanu.

Puțin mai departe dăm peste galeria Sandwich. ”Vom avea aici o expoziție sub forma unui garaj, vom vinde obiecte de artă de pe trotuar... aici totul e posibil, românilor le plac noutățile”, spune cofondatorul galeriei, Alexandu Niculescu.

Revenind la București, nu trebuie ratat Muzeul de Artă recentă MARe, situat chiar în Palatul Parlamentului, gigantica construcție ridicată pe vremea regimului Ceaușescu și care adăpostește nu mai puțin de 10 000 de lucrări de artă.

”Există câțiva artiști români despre care se vorbește deja pe scena internațională, cum ar fi Ciprian Mureșan sau Adrian Ghenie, care a vândut recent o lucrare cu peste 1 milion de dolari în Statele Unite... Arta este un business iar Bucureștiul a intrat în joc”, spune Jean-Jacques Garnier, comisarul din partea Franței al recent încheiatului Sezon România-Franța.

Cu cele 450 de clădiri în stil modernist și cu superbul său haos urban, Bucureștiul reușește să rămână autentic. Chiar și o scurtă plimbare poate deveni o adevărată expediție. Pe scurt, așa cum spune Anca Poterașu, Bucureștiul devine treptat noua destinație ”cool” a Europei..., conchide Le Figaro.Madame.