Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Pagina de istorie: Când Gara Târgoviștei a devenit Gara de Nord

gara_de_nord.jpg

Gara de Nord în 1874, la doi ani după inaugurare. Fotografia, document de epocă, face parte din colecția Bibliotecii Academiei Române și poartă semnătura pictorului și fotografului Carol Popp de Szathmari.
Image source: 
https://www.romaniaregala.ro

În septembrie 1872 a fost inaugurată clădirea Gării de Nord din București. Povestea celei mai mari stații feroviare a României a început pe vremea lui Carol I, care a și ales locul în care urma să fie ridicată gara. Vă invităm să aflați mai multe din Pagina de istorie de azi.

Povestea Gării de Nord din București ia naștere pe 10 septembrie 1868, când, în prezența domnitorului Carol I a fost așezată piatra de temelie a clădirii. Gara a fost ridicată pe un teren care era proprietatea boierului Dinicu Golescu. Pământul i-a fost dat ca zestre nepoatei sale, Zoe Racoviţă, căsătorită cu Effigham Grant, cel după care a fost botezat viitorul pod Grant. Când locul a fost scos la vânzare, statul român a cumpărat o bună parte din el, în vederea construirii unei gări.

Construcția în sine a durat până în 1872. Atunci a fost dată în exploatare circulația feroviară pe linia Roman–Galați–București–Pitești, cu o lungime de peste 600 km şi 39 de staţii.

Stația a fost denumită inițial Gara Târgoviștei. Aceasta pentru că artera numită astăzi Calea Griviței se numea pe vremea aceea Calea Târgoviștei. De abia din 1888 Gara de Nord a devenit… Gara de Nord.

Chiar dacă la început nu era concepută pentru a deveni principala gară a Bucureștiului, odată cu trecerea anilor aceasta a devenit principalul nod feroviar al Capitalei dar și al României. Ea a fost construită în forma literei U, iar de-a lungul timpului i s-au adus modificări. Clădirea este inclusă în lista monumentelor istorice, iar ultima restaurare a sa a avut loc în perioada 1997-1999.

Celebra gară a fost de cel puțin două ori pe punctul de fi dărâmată. În timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, bombardamentele intense au afectat clădirea, dar a rămas în picioare. Nicolae Ceauşescu plănuia să o demoleze în 1992, pentru a construi o altă gară la marginea oraşului, dar a fost salvată de evenimentele din 1989.

Ca fapt divers, Gara de Nord nu este cea mai veche din București. Gara Filaret este una dintre cele mai bătrâne clădiri din Capitală. A fost inaugurată în anul 1869, iar în 1960 guvernul comunist a transformat-o în autogară.

 

Rămâneţi alături de noi la Pagina de istorie pentru a afla poveşti din trecut, dar şi pentru că presa de azi este ciorna istoriei de mâine.

Ascultați rubrica ”Pagina de istorie” în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața de la 7.50 și de la 9.55 și după amiaza de la 15.07, numai la RFI România

Toate edițiile rubricii Pagina de Istorie: http://www.rfi.ro/tag/pagina-de-istorie

Rubrica Pagina de istorie din 25 septembrie 2019