Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Palmaresul Berlinalei 2020

cristi_puiu_malmkrog.jpg

Scenă din „Malmkrog” de Cristi Puiu (Foto: Berlinale)

Cea de-a 70-a ediţie a Festivalului Internaţional al Filmului de la Berlin s-a încheiat. Cu marele premiu, Ursul de Aur, a fost distins un film politic iranian. Cristi Puiu cu filmul său „Malmkrog” a fost distins cu un premiu pentru regie. Filmul regizorului român a rulat în cadrul secţiunii Encounters.

Filmul regizorului Mohammad Rasoulof din Iran, „Nu există răul”, a fost distins cu Ursul de Aur al Berlinalei.

Filmul tratează tema pedepsei capitale. Regizorul nu a fost prezent la Berlin, fiindcă nu i s-a permis să plece din Iran. Fiica sa care trăieşte în Germania a preluat distincţia. Ea a avut, de altfel, şi un rol în această peliculă politică incitantă.

Un Urs de Argint pentru cel mai bun rol feminin a obţinut tînăra actriţă germană Paula Beer pentru rolul ei din filmul lui Christian Petzold „Undine“. Filmul este o adpatare modernă a basmului nordic despre o femeie care trăieşte în apă şi care-şi ucide ibovnicii infideli.

Tot cu un Urs de Argint a fost distins actorul italian Elio Germano pentru cel mai bun rol masculin în filmul „Am vrut să mă ascund”. Acest excelent film evocă viaţa unui artist plastic, paranoic şi a fost realizat de Giorgio Diritti.

Pentru cea mai bună regie a fost distins cu un Urs de Argint filmul regizorului sud-coreean, Hong Sangsoo, „Femeia care fugea”.

Cu marele premiu al juriului internaţional, prezidat de actorul britanic Jeremy Irons, a fost distinsă drama americană, feministă: „Niciodată rareori uneori întotdeauna” (Never Rarely Sometimes Alway). Filmul lui Eliza Hittman care a primit un Urs de Argint abordează, între altele, problema avorturilor.

Cu un Urs de Argint a fost distins şi Jürgen Jürges în calitate de cameraman al controversatului film „DAU. Nataşa“. Experimentul regizorului Ilia Krîjanovski şi Ecaterinei Oertel a fost criticat pentru că persoanele implicate ar fi fost supuse unor abuzuri reale, inspirate din practicile stalinismului. Realizatorii au respins aceste acuzaţii, afirmînd că experimentul a fost doar o simulare artistică.

Cu Premiul Berlinalei a fost onorat filmul documentar francez al regizorului originar din Cambodgia, Rithy Panh, „Iradiat”. În acest film pacifist radical şi, în acelaşi timp, experimental, autorul transpune ororile secolului trecut pe un ecran, transformat într-un triptic mişcător.

Filmul de deschidere al noi secţiuni Encounters (Întîlniri), „Malmkrog”, al regizorului român Cristi Puiu a primit premiul pentru cea mai bună regie. Filmul lui Puiu s-a bucurat de o primire bună în presa germană. Hebdomadarul „Die Zeit” l-a calificat drept un „balet cinematografic”, iar în ziarul „Der Tagesspiegel” s-a afirmat că este oglinda unei societăţii împărţită în clase.

Cele două filme ale lui Radu Jude, „Tipografic majuscul” şi „Ieşirea trenurilor din gară” (realizat împreună cu Adrian Cioflâncă), care au rulat în cadrul secţiunii Forum, n-au fost premiate. Asta în pofida unor cronici pozitive. „Tipografic majuscul” chiar s-a aflat în topul revistei „Der Spiegel” care l-a considerat drept unul dintre cele mai bune producţii ale Berlinalei. În cadrul tîrgului de film, Radu Jude şi-a prezentat şi noul proiect cinematografic, „Somnambulii” despre care regizorul ne-a declarat că este „o comedie populară despre sex, tehnologie și societate”. Fără a dezvălui alte detalii, Jude ne-a mai spus că a găsit un partener german care va participa la realizarea filmului.

 

Corespondență William Totok