Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Monica Felea, PR Cultural: Din toamnă perspectivele nu sunt sumbre, sunt de-a dreptul inexistente

monica_felea.jpg

Monica Felea, BadUnicorn

De aproape 5 luni sectorul cultural se chinuie să supraviețuiască. România este una dintre puținele țări care a ales să închidă complet activitățile culturale desfășurate în interior, iar evenimentele culturale organizate în aer liber au fost cu 80-90% mai puține decât în mod normal.

Rep: Avem aproape jumătate de an de conviețuire cu pandemia și 5 luni de când filmele nu mai sunt proiectate în cinematograf, spectacolele nu se mai joacă în teatre și lumea evenimentelor așa cum o cunoșteam s-a schimbat radical. Care e impactul pandemiei pe scena culturală?

Monica Felea, BadUnicorn: E o perioadă foarte tristă. A fost o perioadă în care unii dintre noi au încercat să treacă pe online, lucru care a eșuat pentru că în România nu avem cultura consumului online contra cost.

Evenimente cu 90% mai puține decât anul trecut

Monica Felea, BadUnicorn: În ultimile două luni evenimentele au fost la 10-20% față de ce s-ar fi întâmplat în mod normal. Vine toamna și ne reîntoarcem la ce știam din primăvară. Pentru noi activitatea se va sista din nou.

Impactul e foarte mare și e unul negativ. Toată lumea din zona evenimentelor și zona de promovare a produselor culturale s-a oprit cumva în loc, unii dintre ei deja s-au apucat de alte lucruri.

Avem colegi care deja au renunțat sau au trebuit să își concedieze angajați,  s-au reprofilat. Trăgând linie, atunci când vom inventa această nouă normalitate se va simți foarte mult din păcate.

Rep: Dincolo de spectatorii care simt lipsa evenimentelor culturale, mai afectați sunt oamenii din industrie. Cum s-a tradus impactul pandemiei asupra industriei cinematografice? A existat un apel făcut de regizori și case de producție din industria cinematografică la adresa președintelui Klaus Iohannis și a premierului Ludovic Orban. A existat un răspuns? 

Monica Felea, BadUnicorn: Producem filme, dar nu avem unde să arătăm ceea ce producem. Sunt filme finalizate care așteaptă să fie lansate în cinematografe. Noi avem trei filme în portofoliu cu care stăm. 

Legătura dintre produsul cultural și public se pierde din păcate și cu cât va trece timpul, cu atât va fi mai greu să aducem oamenii din nou în săli, mai ales că trebuie să clădim întâi o încredere a oamenilor de a se întoarce, trebuie să clădim un obicei nou de consum cu distanțarea și purtatul măștilor. Acesta a început să aibă o bază odată cu evenimentele în aer liber din această vară. Nu știu însă cât de mulți oameni au participat la ele ca să preia acest obicei. Va fi foarte greu să întoarcem oamenii în săli și să putem continua un soi de activitate.

Rep: Din martie ați pus filmele Bad Unicorn online. A existat public plătitor pentru ele?

Monica Felea, BadUnicorn: Am pornit fără niciun fel de speranță sau plan de afaceri. L-am pus pe online mai mult ca răspuns pentru publicul nostru fidel, care cumva în momentele acelea stătea închis în casă și am zis să le dăm alternativa de a avea acces la filmele noastre.

Neavând nicio așteptare, pot să spun că rezultatele au fost peste așteptări.

În niciun caz nu e un mod fiabil nici măcar de supraviețuire. Vorbim de câteva sute de oameni plătitori și e clar că în lipsa unei legislații, a unei educații și a unor campanii comune e destul de greu să schimbi o percepție generală. În niciun caz în România nu este un model de supraviețuire, așa cum a fost în alte țări.

Rep: Într-un interviu dat în 2018 celor de la IQads spuneai alături de partenerul tău de la Bad Unicorn, Ștefan Bradea că provocarea este de a păstra cinematograful relevant ca experienţă. Era o declarație făcută într-o perioadă pe care acum o putem descrie drept complet relaxată din punct de vedere al proiecțiilor. Cum s-a schimbat perspectiva anul acesta în pandemie?

Monica Felea, BadUnicorn: Singurul reper pe care îl am în această pandemie a fost TIFF unde oamenii s-au întors la vizionarea filmelor pe un ecran mare alături de alți oameni, la distanță. Ceea ce n-a fost chiar rău pentru genul de oameni care merg la cinema și îi deranjează punga de popcorn sau telefonul celuilalt.

Genul de film pe care îl aducem noi în cinematografe, care nu e doar entertainment, e un act de cultură. Este un film care are nevoie de ecran mare pentru toate detaliile pe care oamenii care au făcut acel film le-au gândit și pentru experiența în sine.

Cum spunea Alex Leo Șerban: “experiența mersului la cinema este o experiență personală, dar pe care o trăiești alături de alți oameni“.

În toată perioada asta de pandemie lipsește experiența asta comună și ideea de a face parte dintr-o comunitate.

La TIFF s-a întâmplat acest lucru pentru că erai singur pe un scaun, dar în jurul tău mai erau încă 400-500 de oameni care trăiau aceeași poveste cumva și se întâmpla acest schimb de umanitate de care cred că ne îndepărtăm tot mai mult.

Nu e atât de greu să porți o mască, dar cred că e mai greu să nu stai alături de alți oameni sau să nu te îmbrățișezi cu un om când îl vezi. Nu mai avem acest schimb, nu mai avem aceste evenimente culturale care să ne pună pe toți să ne gândim la acest lucru și pe termen lung asta o să ne doară destul de mult. Suntem una dintre puținele țări care a oprit tot ce înseamnă cultură fără nicio alternativă.

Perspectivele nu sunt sumbre, sunt inexistente

Monica Felea, BadUnicorn: Nu există un plan pe termen lung și de asta foarte multă lume a fost nevoită să renunțe pentru că nu ai niciun orizont la care să te gândești și pentru care să poți face un plan.

 

 

 

 

 
Monica Felea, BadUnicorn: Legătura dintre produsul cultural și public se pierde din păcate și cu cât va trece timpul, cu atât va fi mai greu să aducem oamenii din nou în sălile de cinema.