Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


„Tatăl” – o călătorie uluitoare în... mintea lui Anthony Hopkins

hopkins.jpg

Image source: 
wikipedia.org

Este greu să convingi o vedetă ca Anthony Hopkins să joace în filmul tău, mai ales dacă ești un regizor începător. Însă autorul francez Florian Zeller a fost atât de motivat încât a schimbat și prenumele și data nașterii personajului său cu cele ale vedetei. Iar Sir Anthony Hopkins a acceptat până la urmă să joace rolul principal din „Tatăl” (The Father), o adaptare cinematografică a piesei de succes cu același nume care i-a adus lui Florian Zeller un premiu Molière în 2014 și o serie de alte premii în străinătate.

"Chiar am scris scenariul pentru el. El a fost cel pe care l-am dorit și l-am visat", a spus regizorul pentru AFP. „Dacă cineva îți spune că nu este posibil, asta înseamnă că este posibil”.

Pe lângă actorul britanic, Florian Zeller a convins și un star premiat cu Oscar, Olivia Colman, care joacă rolul fiicei lui Anthony Hopkins în această dramă a demenței și a numeroaselor sale fațete.

Filmul, care cochetează ocazional cu thrillerul și filmul de groază, îi duce pe spectatori într-o călătorie uluitoare, în mintea lui  Anthony Hopkins.

Membrii familiei devin de nerecunoscut pe măsură ce mai mulți străini apar inexplicabil în apartamentul său din Londra, care, la rândul său, pare să se transforme în fața ochilor personajului și ai privitorului.

Anthony Hopkins „este cunoscut pentru rolurile în care controlează totul”, notează Florian Zeller. „M-am gândit că ar fi minunat să vedem cum aceeași persoană își pierde controlul, un mod de a renunța la ceea ce știm despre acest Hannibal Lecter”, înfiorătorul criminal în serie din „Tăcerea mieilor”.

Hopkins în decembrie 2019, la Hollywood; AFP via France24

 

„Plângeam cu toții, acolo, pe platou”

Filmul a avut premiera săptămâna trecută la Festivalul de Film de la Toronto, după ce a primit recenzii deosebite la Festivalul de Film de la Sundance în ianuarie. În cinematografe va putea fi văzut din luna decembrie.

Premiile Oscar vor fi decernate în aprilie anul viitor și mulți consideră deja că acest rol din „Tatăl” îi va aduce lui Anthony Hopkins cea de-a șasea nominalizare.

Paranoia, furia, disperarea și apoi colapsul emoțional: actorul explorează o paletă uimitoare de emoții pe măsură ce starea mentală a personajului său se deteriorează. "El este stăpânul insinuărilor. Am admirat întotdeauna modul în care folosește cuvintele pentru a crea pericol și anxietate", a spus Zeller.

În vârstă de 82 de ani, Anthony Hopkins spune că acest rol intens l-a făcut să simtă că s-a trezit din morți....

"Anthony este un actor foarte instinctiv. Într-un fel, el își folosește instinctele mai mult decât orice altceva și, de multe ori, prima dublă a fost cea mai bună", continuă regizorul. "Are o latură magică ... Am plâns cu toții pe platou."

Pentru a regiza „Tatăl”, Florian Zeller s-a inspirat din viața bunicii sale de care era foarte apropiat și care a început să sufere de demență la vârsta de 15 ani.

"În fața coronavirusului, bunicii și părinții noștri, sunt vulnerabili; cred că suntem cu toții foarte conectați și îngrijorați de această fragilitate a vieții", spune autorul.

Dar filmul este departe de a fi unul sumbru. Hopkins dă personajului său răutăcios puțin umor și farmec, ca atunci când cochetează fără rușine cu tânăra Laura (Imogen Poots), ultima dintre nefericitele sale îngrijitoare.

Muzica joacă, de asemenea, un rol central în „Tatăl”. Florian Zeller a reușit să-l convingă pe compozitorul italian Ludovico Einaudi să scrie coloana sonoră a filmului.

Și când Anthony Hopkins a vorbit despre dragostea sa pentru „Les Pêcheurs de Perles” de Georges Bizet, Zeller a încorporat o scenă din opera respectivă în scenariu. „I-am îndeplinit visul pentru că și el l-a îndeplinit pe al meu”, spune Florian Zeller.

 

Traducere de Anda Costiuc după cronica AFP preluată de France24