Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


LGBT, roma și teatru independent, teme curajos abordate la Gala Uniter 2020

eugen_jebeleanu_uniter.jpg

Eugen Jebeleanu discurs pro LGBT la gala Uniter

Trăim în era schimbării și civilizația bate la ușă. Am văzut semnele târziu în noapte, pe la 1 când semiluna era sus pe cer și Teatrul Marin Sorescu din Craiova a devenit o adevărată platformă pentru artiști și critici de teatru articulați, revoltați, revoluționari, verticali care au vorbit pe canalul public de televiziune, pe care era transmisă Gala UNITER, despre importanța și fragilitatea teatrului independent, despre libertăți civile și dreptul de contact cu publicul al artiștilor, scenariștilor și regizorilor care reprezintă minoritățile din România.

Primul a fost Eugen Jebeleanu care a primit premiul pentru cel mai bun regizor pentru spectacolul „Itinerarii. Într-o zi lumea se va schimba”, dar nicio agenție de presă nu a redat mulțumirile pe care i le-a adresat partenerului său de viață și de scenă:

 

 

După 5 ani de la înființarea Companiei de Teatru Rom Giuvlipen, Uniter i-a acordat un premiu dat de fapt de British Council. Mihaela Drăgan a urcat pe scenă cu următoarea declarație: „suntem mândre pentru că am creat un teatru progresist și că spectacolele noastre promovează vocile actrițelor rome și ale actorilor romi care uneori nu își găsesc locul în teatrele din România din cauza rasismului și a stereotipiei. Ne cerem dreptul de a avea o instituție de teatru rom de stat așa cum au toate celelalte minorități naționale.”

 

Apel pentru salvarea teatrului independent

Sectorul cultural independent a primit laudatio atât de la actori, regizori și scenariști care activează în această zonă, cât și de la unii critici de teatru. Oana Cristea Grigorescu a luat premiul pentru critică de teatru și l-a dedicat artiștilor independenți pentru că “au împrospătat teatrul românesc, au adus alternativa și ne-au dat nouă, criticilor din generația mea, mult de scris și de meditat.”

Cum a spus și Ioana Marchidan, care a ridicat premiul pentru Linotip - Centru Independent Coregrafic: „spațiile și organizațiile independente sunt expuse la un uriaș risc de dispariție. Suntem activi, suntem prezenți, suntem vizibili, suntem necesari.”

Arcadie Rusu, Linotip: Nu există sprijin concret din partea Ministerului Culturii și a autorităților locale

"Anul 2020 e un an în care am primit două premii, de la AFCN pentru antreprenoriat cultural și acest premiu de la UNITER pentru promovarea teatrului dans. Sectorul independent cultural din România trece prin niște momente foarte grele. Nu există niciun soi de sprijin concret din partea autorităților locale, a Ministerului Culturii, al Finanțelor. Au dat niște ajutoare pentru IMM-uri în care poate o să primească fiecare spațiu 2000 de euro dacă are SRL. Acest este tot marele ajutor. Așteptăm să se mai reglementeze puțin regulile făcute pentru sălile de teatru. Cineva s-a spălat pe mâini și a zis am deschis sălile de teatru, dar nu vă recomand să mergeți la teatru. Au făcut un regulament în care este imposibil să joci ceva.Nu are nicio logică. Nu a existat o consultare reală de a vedea care este impactul unui regulament făcut într-un birou, într-o ședință. Cum se poate călători cu trenul în vagonul plin sau cum se poate călători cu avionul ore în șir în condițiile acestea", se întreabă Arcadie Rusu.

La finalul Galei atipice președintele UNITER, Ion Caramitru, a atras la rândul său atenția asupra stării precare în care trăiesc și creează artiștii independenți, cei care nu lucrează în teatrele finanțate de stat. Seara s-a incheiat cu promisiunea UNITER de a reprezenta interesele acestui sector.

 

 

 
Manifest pentru drepturi și libertăți civile la Gala Uniter 2020