Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Curatorul expoziției de la Primăria Sectorului 1 vorbește de o încercare de manipulare abjectă

statui.jpg

Curatorul expoziției de la Primăria Sectorului 1 vorbește de o încercare de manipulare abjectă
Curatorul expoziției de la Primăria Sectorului 1 vorbește de o încercare de manipulare abjectă

Controverse în jurul unei expoziții pe care o găzduiește Primăria Sectorului 1. Primarul Clotilde Armand acuză PSD că a declanșat un nou atac politic după ce edilul a decis să expună în holurile primăriei lucrările de artă ale absolvenților de la secția Sculptură a Universității Naționale de Artă din București, cu ocazia Zilei Constantin Brâncuși.

Statuile nu sunt drăcoaice fara sutien sau personaje în ipostaze scandaloase, sunt opere de artă spune primărița care se declară bucuroasă că poate sprijini arta tânără și anunță că în acest spațiu poate expune oricine dorește.

Devine așadar o problemă ca holul unei primării să fie loc de expoziție, pentru oameni tineri, poate nu foarte cunoscuți care propun abordări curajoase sau nonconformiste? Curatorul expoziției este criticul de artă Călin Stegerean care vorbește de o încercare de manipulare abjectă.

Călin Stegerean: Dacă tot vrem să fim în Uniunea Europeană și să adoptăm niște standarde la acest nivel, vreau să vă spun doar că primăria Parisului este locul unei importante galerii de artă, unde lumea stă la coadă, face zeci de metri de coadă ca să vadă expozițiile care se organizează în sediul primăriei de pe Rue de Rivoli. În același fel ne-am gândit și noi, că primăria, ca spațiu public, ar putea deveni un loc de manifestare al artei și un loc care să adreseze către public o problematică a contemporaneității. În acest sens, e realizată, organizată și expoziția noastră. E o expoziție care se referă la problematica omului contemporan, a relației dintre om și natură și a tot ceea ce poate fi mai semnificativ din frământările omului contemporan.

Reporter: Ce credeți că s-a întâmplat acolo? Ce a deranjat? Despre ce e vorba? E o neînțelegere a acestor opere? E o mentalitatea poate mai prăfuită? Îmi spuneați că nu întâmplător sunt două cuvinte acolo, draci și sex.

C.S: Dumneavoastră ați relatat de foarte multe ori despre acest nou context politic de la primăria Sectorului 1 București, unde, de la început, primarul Clotilde Armand a fost atacată în tot felul și continuă să fie atacată pe diverse paliere. Acum s-a creat ocazia acestei expoziții ca să inițieze un nou atac, pe care eu îl consider absolut abject și realizat fraudulos. În momentul în care s-au făcut acele fotografii expoziția nu era finalizată. Au fost furate niște imagini alături de care au fost puse niște cuvinte care nu au nicio legătură cu sensul sculpturilor fotografiate.

Rep: Lucrurile sunt practic scoase un pic din context, asta îmi spuneți?

C.S: Nu sunt un pic scoase din context, sunt scoase total din context. Pur și simplu, cel care a făcut fotografiile, cu rea intenție a alăturat niște explicații pe care nu le-a extras nici din comunicatul de presă. Nu a fost interesat să afle de la noi, curatorii, care este sensul acelor sculpturi. Și nici ulterior nu au apelat la organizatori. Sunt pur și simplu niște afirmații fără nicio legătură cu realitatea.

Rep: Încercând să trezească ce, domnule Stegerean, făcând asta? Să ne simțim toți cu pudoarea lezată pentru că vedem statui goale și personaje înfățișate făcând sex? Ce s-a urmărit?

C.S: Sunt niște opinii de ev mediu aici. Ținem bine minte din lecțiile de istorie și de istorie a artei că foarte multe opere de artă realizate în timpul Renașterii și ulterior au fost socotite indecente, au fost blamate, au fost repictate ca să se ascundă goliciunea. Credeam că acest tip de atitudine și practici sunt deja istorie. Și constatăm că sunt folosite aceleași instrumente de manipulare a opiniei publice în care nuditatea este considerată ca fiind un semn al indecenței, al unor moravuri de un anume tip și autorii lor sunt blamați. În momentul de față, ați văzut că în articolele care au apărut nu se vorbește de calitatea artistică, ci mai degrabă de faptul că primăria consimțit să găzduiască aceste opere care ar fi neconforme cu morala societății. Dimpotrivă, aceste lucrări apără un anumit tip de morală. O să vedeți în expoziții că fiecare lucrare este însoțită de o etichetă explicativă. Mai degrabă, ele atrag atenția asupra unor lucruri care caracterizează societatea noastră și pentru acre opinia publică trebuie sensibilizată.

Rep: Morala unei societăți destul de conservatoare, nu? Probabil că aici s-a bătut, să se apese pe această pedală?

C.S: Din nou, este o falsă opinie. O parte a societății este conservatoare. O bună parte a societății este educată. Este o societate care frecventează muzeele lumii, care are lecturi adecvate timpurilor noastre, opinii progresiste. Ori, așa cum știm, un anumit partid sau anumite partide au o trenă de susținători care vin din această zonă conservatoare a societății și pe care îi folosesc, în manipulează într-o manieră ne fericită.

Rep: Apropo de muzeele lumii, Călin Stegerean. Istoria artei ar trebui rescrisă, să îl scoatem pe David al lui Michelangelo, să o acoperim pe Venus din Milo.

C.S: Faptul că știrea postată de avocatul fostului primar Tudorache a devenit astăzi cap de afiș mi se pare supralicitat. Nu merita să ajungă unde a ajuns pentru că, în primul rând, este o exprimare abjectă și nesemnificativă. Totuși, trăim într-o țară care are o serie de muzee importante, comparabile cu ceea ce există în occident. Nu cred că trebuie să facem un caz din acest lucru. Mai degrabă îi invit să viziteze această expoziție și să se convingă singuri că sunt lucrări valoroase, care citite corect sunt absolut extraordinare. 

 
Criticul de arta Calin Stegerean, curatorul expozitiei de la Primaria Sectorului 1