Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


La Muzeul Quai Branly, printre restauratorii picturilor pe scoarță de eucalipt

restaurare.png

Atelierul de restaurare al Muzeului quai Branly – Jacques Chirac
Image source: 
Cyril Zannettacci / rfi.fr

În timp ce muzeele din Franța se pregătesc să-și redeschidă porțile pe 19 mai, la muzeul Quai Branly din Paris se lucrează intens pentru restaurarea unor scoarțe vopsite aduse din nordul Australiei care vor fi expuse la expoziția „Gularri”, programată pentru luna viitoare. O ocazie de a descoperi atelierul de restaurare, în culisele muzeului.

Luna viitoare, în Muzeul Quai Branly, atenția se va îndrepta asupra artei aborigenilor din peninsula Arnhem, din nordul îndepărtat al Australiei. Expoziția „Gularri” va prezenta aproximativ 20 de scoarțe de eucalipt colectate de acolo în anii 1960 de către artistul de origine cehă Karel Kupka.

Pictate în nuanțe de ocru sau în alb-negru, ele redau peisaje acvatice cu ofaună bogată, dar și o imagine asupra relațiilor sociale complexe din această zonă.

Stéphanie Elarbi și echipa ei de la atelierul de restaurare le tratează cu mare grijă ...

Foto: Musée du quai Branly - Jacques Chirac. © Adagp, Paris, 2021

O pictură foarte fragilă”

„Aceste scoarțe sunt realizate cu vopsele formate din pigmenți naturali, ocru roșiatic, ocru galben și din caolin, fiind închegate cu ajutorul unei gume. Această gumă provine dintr-un bulb de orhidee pe care pictorul îl amestecă cu saliva sa. Pictura respectivă este foarte fragilă, întrucât, în timp, vopseaua se desprinde."

Lângă ea, Claire Musso relipește cu atenție fibrele de lemn și așchii de vopsea, folosind ace de croitorie. „Acordăm mare atenție scoarței, pentru a nu fi deteriorată în timpul diferitelor etape ale expunerii. "

Moștenirea restaurărilor anterioare

Pentru fiecare scoarță, au fost alese cu atenție adezivi și tehnici de aplicare pentru a nu apărea pete sau îngălbeniri așa cum s-a întâmplat uneori la restaurările anterioare. În urmă cu douăzeci de ani, obiectele etnografice erau încă tratate cu metode tradiționale ale picturii occidentale, care uneori erau necorespunzătoare. Astăzi nu mai e cazul, întrucât o scoarță pictată nu se mai poate restaura ca un ulei pe pânză.

 

Traducere de Magda Savițchi după articolul publicat de rfi.fr