Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Expoziție dedicată lui Napoleon la Paris: ”Un om care a construit epoca în care a trăit”

napoleon.png

Statuia împăratului expusă la Grande Halle de la Villette, Paris, 25 mai 2021.
Image source: 
Martin Bureau/AFP via France24

La Grande Halle de la Villette din Paris se inaugurează vineri o expoziție dedicată lui Napoleon Buonaparte, în care vizitatorii vor putea cunoaște personalitatea împăratului, cu numeroasele sale fațete, glorioase sau mai puțin glorioase...

„Acest eveniment dă startul expozițiilor dedicate lui Napoleon din acest an”, spune Hélène Cavalié, director adjunct a colecțiilor Mobilierului Național.

După ce a găzduit în 2019 expoziția dedicată lui Tutankhamon, vasta sală a centrului cultural, aflat pe bulevardul Place de la Porte de Pantin, prezintă acum povestea unui alt erou mitic, cu ocazia împlinirii a 200 de ani de la moartea sa.

Încă de la începutul proiectului, comisarii responsabili cu organizarea expoziției au optat pentru crearea unei prezentări exhaustive. „Visul american” al lui Napoleon și restaurarea sclaviei, în special în Guadelupa, fac obiectul unei secțiuni speciale.

Toate exponatele, obiectele și documentele de epocă, sunt însoțite de ecrane care oferă explicațiile și informațiile esențiale, atât în franceză, cât și în engleză, cu privire la restaurarea sclaviei abolite în timpul Revoluției, la codul civil și ideile sale ”machiste”, sau cu privire la tratarea răniților și a mortalității din timpul bătăliilor și după acestea.

Expoziția începe cu o contextualizare utilă, o reconstituire a anilor revoluției ce au precedat cariera fulgerătoare a tânărului ofițer care, conform celebrei sale zicale, nu era „nici nobil, nici revoluționar, ci național”.

 

 

Gloria și decăderea

Tinerețea îi este ilustrată de o secvență din filmul „Napoleon” al regizorului Abel Gance, unde îl vedem pe tânărul „Napoleone di Buonaparte” participând la o bătaie cu bulgări de zăpadă la Colegiul militar din Brienne. Alături este afișat brevetul de locotenent semnat de Ludovic al XVI-lea în 1785.

„Nu este nici o expoziție istorică, nici o expoziție de artă. Ea prezintă un om care a construit epoca în care a trăit, până și mobilierul epocii, influențat de cultura Egiptului Antic, poartă amprenta sa”, notează Jean-Baptiste Clais, administratorul departamentului de obiecte de artă al Muzeului Luvru.

Două momente reprezentative domină expoziția: unul reproduce în format mare „Încoronarea lui Napoleon”, a lui Jacques-Louis David, celălalt este o scenă din filmul „Le Colonel Chabert”, al regizorului Yves Angelo, unde vedem cavaleria imperială care atacă pe timp de ceață și este decimată de artileria inamicului în Bătălia sângeroasă de la Eyau (1807).

„Nu dorim să facem o hagiografie”, explică Jean-Baptiste Clais care susține că împăratul „trebuie prezentat așa cum era în realitate și nu doar prin afișarea unor uniforme”.

Trăsura maiestuos decorată de la nunta lui Napoleon cu Marie-Louise, denumită „Victoria”, leagănul de la Roma, tronul împăratului, cortul de campanie, o reprezentare a serei de la castelul Malmaison, reședința lui Napoleon și a soției sale, toate acestea descriu apogeul Imperiului și zilele sale fericite.

În ultimele secțiuni ale expoziției, tablourile care ilustrează campaniile din Spania și Rusia, în care scenele de represiune alternează cu cele de agonie ale soldaților, relatează tragedia sfârșitului domniei.

O statuie de marmură albă, realizată de Vincenzo Vela (1867), ultimul exponat din program, îl înfățișează pe împărat singur pe insula Sfânta Elena, cu oceanul în spate, în fața morții iminente, dându-i o notă nostalgică reamintind că puterea este de fapt vanitate...

 

Traducere de Andreea Sefciuchevici după articolul publicat de France 24