Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Cazul Baldwin | Regulile simple care puteau preveni tragedia, explicate de un „armurier” român

alec.jpg

Actorul Alec Baldwin
Sursa imaginii: 
Wikimedia

În SUA, apar noi detalii în cazul tragediei produse pe platoul de filmare al westernului „Rust”, unde actorul Alec Baldwin a ucis-o accidental pe directoarea de imagine Halyna Hutchins cu un pistol încărcat cu muniție reală. Asistentul de regie Dave Halls, cel care i-a înmânat arma lui Baldwin asigurându-l că nu este încărcată, fusese concediat anterior de la filmările unei alte producţii după un incident cu armă în urma căruia o persoană a fost rănită, informează CNN. Cum s-a putut petrece o asemenea tragedie și cum putea fi evitată? Am încercat să aflăm de la armurierul de platou Adrian Popescu.

Caracterizat drept un profesionist experimentat, dar cu o reputaţie proastă, asistentul de regie Dave Halls a permis practici periculoase la filmările la care a lucrat, a informat NBC News.

"Dave Halls a fost concediat de pe platoul + Freedom's Path + în 2019, după ce un membru al echipei a suferit răni uşoare când o armă a fost acţionată accidental", a declarat pentru AFP un producător al filmului respectiv, care nu a apărut încă pe ecrane.

"Halls a fost dat afară de pe platou imediat după focul de armă tras cu recuzita. Producţia nu a început să turneze din nou până când Dave a părăsit scena", a adăugat sursa, precizând că a fost făcut un raport scris în acel moment.

Pe platourile de filmare a westernului "Rust", Dave Halls i-a dat lui Alec Baldwin o armă presupusă goală pe care actorul a folosit-o pentru a repeta o scenă. O împuşcătură a avut loc accidental, omorând-o pe directoare de imagine Halyna Hutchins şi rănindu-l pe regizorul Joel Souza.

Potrivit The Wrap, un site specializat în divertisment care citează surse apropiate de filmările la "Rust", arma care a ucis-o pe Halyna Hutchins fusese folosită cu câteva ore mai devreme de membrii echipei pentru tir în cutii de conserve, informează Agerpres.

Despre practicile de pe platourile de filmare atunci când vine vorba de folosirea armelor, RFI a discutat cu armurierul de platou Adrian Popescu. El spune că în UE regulile sunt extrem de stricte, iar accidentele sunt aproape imposibile. În SUA, unde deținerea unei arme de foc este un lucru comun în multe regiuni, lucrurile se complică, spune Adrian Popescu.

Nicio armă nu se îndreaptă spre nimeni

Adrian Popescu: În România, și în UE de altfel, lucrurile se petrec în felul următor. Apare un scenariu. Se aleg armele. Acesta este momentul prim al acestei operațiuni în care regizorul ne comunică ce își dorește și de comun acord alegem modelele și tipurile și cantitățile de arme. După aceea se analizează exact secvențele în care se folosesc aceste arme, cum se folosesc, care sunt condițiile de joc. Ca regulă de bază în România armele sunt în grija armurierilor de platou. Acestea sunt persoane special trainuite ca să facă această meserie.

Reporter: Trebuie spus că este absolut imposibil ca aceste arme să fie încărcate cu muniție de război și să și tragă.

AP: În România, legea 295 stipulează clar tipul de arme și ce categorie se poate folosi la filmări. Aceste arme sunt modificate de către armurieri autorizați pentru a nu putea fi încărcate cu muniție reală de război. Ele pot funcționa doar cu muniție de manevră, care face doar zgomot, fum și flacără la gura țevii. Dar și muniția de manevră este destul de periculoasă prin prisma faptului că au fost niște accidente de-a lungul vremii în Statele Unite. Performerii și-au pus pistolul la cap. Au făcut niște nebunii de genul ăsta, care nu se fac. Nicio armă nu se îndreaptă spre nimeni. Asta este una dintre greșelile pe care foarte mulți le fac. Se joacă cu ele.

Rep: Dar în film ești cumva obligat să îndrepți arma, iar la un moment dat să și tragi cu ea.

AP: Da, este adevărat, dar se fac repetiții, se fac direcții de filmare, se „trișează” direcția în care se îndreaptă arma. Nu se trage la voia întâmplării.

Rep: Cumva să pară în imagini că ar fi îndreptată spre cineva, dar nu este...

AP: Exact, sunt foarte multe metode de filmare care permit acest lucru.

Rep: Ceea ce îmi spuneți dumneavoastră și modul în care este reglementată această activitate în România mi se pare perfect normal și logic...

AP: Așa ar trebui să fie peste tot.

Armele nu trag singure, sunt mânuite de persoane

Rep: Cum se face că la Hollywood, unde e cea mai mare industrie de film, se întâmplă lucrurile diferit? Și nu e prima dată când se întâmplă astfel de tragedii. Au mai fost cazuri.

AP: Utilizarea și deținerea armelor în anumite state din Statele Unite este mult mai liberală decât oriunde în lume. Probabil că nici legile nu sunt foarte drastice. Există un cod al siguranței în utilizarea armelor de la care nu se face rabat oriunde ai fi pe acest pământ. Sunt niște reguli stricte care dacă sunt respectate nu se întâmplă niciun accident. Armele nu trag singure. Sunt mânuite de către persoane. Dacă nu sunt respectate aceste reguli aici intervine tragedia.

Rep: Armele, în general, sunt în grija dumneavoastră, a armurierilor de film, la fel și muniția. Dacă s-ar întâmpla o tragedie și un pistol ar ajunge să tragă prin nu știu ce fenomen cu un glonț real, dumneavoastră ați fi responsabil?

AP: În primul rând, este interzis sub orice mod să existe muniție reală la filmări. Asta este exclus din capul locului. Nu știu nici cum ai putea să aduci așa ceva din moment ce aceste arme sunt folosite strict cu muniție de manevră.

Rep: Probabil că în Statele Unite, acolo unde mai au loc, din când în când la Hollywood astfel de tragedii, legislația este diferită și se poate să se ajungă la așa ceva.

AP: Da, fiind la îndemâna oricui să aibă o armă și muniția necesară pentru acea armă, probabil că erorile sunt mult mai frecvente. La noi regimul armelor și munițiilor nu permite oricui să aibă arme și muniție. Vă dați seama că totul este strict reglementat. Nu există loc de interpretare. Pur și simplu este o lege pe care trebuie să o respectăm. Totodată, la filmare totul se anunță. E ca în marină, pe un vapor sau un submarin, probabil ați văzut prin filme. Armele nu stau la îndemâna oricui. Armele sunt mânuite, date de către armurier performerilor trecând printr-un proces amplu. Armurierul ia arma. O prezintă actorului goală, neîncărcată. După aceea o prezintă regizorului secund și cui mai are nevoie să știe. Se anunță. Se explică. Lucrul acesta se repetă de către toți asistenții de regie.

Rep: E cu atât mai greu de înțeles cum s-a ajuns la acea tragedie.

AP: Nu pot comenta asta pentru că nu cunosc detaliile incidentului respectiv. Dar ce pot să vă spun este că se anunță ca toată lumea de pe platou să știe că este o armă la cadru. În fața actorului se încarcă arma cu muniția pe care i-o arăți. Nu se încarcă cu mai mult decât este necesar pentru cadrul respectiv. Dacă are de tras trei cartușe nu se încarcă cu zece. Se încarcă strict cu trei cartușe.

Ascultă:

 
Armurierul Adrian Popescu, despre folosirea armelor în filme