Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Când te plimbi printre Sequoia înțelegi cât de mici, de trecători suntem noi oamenii--interviu cu Ash Davidson (II)

Ash Davidson, romancieră

Născută la Arkata, în California, Ash Davidson a copilărit pînă la vîrsta de trei ani pe coasta încețoșată și umedă a Pacificului, aproape de granița cu Oregon-ul, la Klamath, în umbra arborilor seculari Sequoia, într-o cabană pe coamă de deal,  deasupra pîrîului Wilson. Ea evocă vremurile trăite de părinții ei în acel cadru natural într-un remarcabil roman de debut, IZVORUL BLESTEMAT/Damnation Spring, apărut în luna august a acestui an la editura Scribner/Simon&Schuster.

În pădurile fictive ale IZVORULUI BLESTEMAT, Chub, copil, deprinde căile naturii. Spațiul de joacă și explorare îi este din ce în ce mai strâmt, scrâsnetul metalic, huruitul prezenței umane se apropie, întinând ape, tulburînd ritmurile viețuitoarelor, umplînd aerul umed cu damful persistent de clor și diesel al defoliantului împrăștiat din elicoptere.  În acest univers în strâmtorare, unele personaje--de pildă Rich Gundersen, tatăl lui Chub-- trăiesc cu iluzia evadării, altele, cu precădere cele din tabăra militantismului ecologic, mizează pe schimbare,  pe tăierea nodului gordian al contradicțiilor ce definesc lumea contemporană. În IZVORUL BLESTEMAT, răscolirile umane vremelnice în căutare de soluții, zbaterea marilor cauze sau patimilor mărunte se estompează și se sting într-un armistițiu al compromisului și jumătăților de măsură. Schimbarea autentică este o himeră, o speranță mereu amânată.  O înțelege Chub cutreierînd prin păduri, deprinzînd secretele vechi ale interacțiunii cu natura, statornică și veșnic-inventivă în lupta triumfătoare cu imperfecțiunile și nestatorniciile umane.

Ash Davidson:  În viața reală, cenușiul e mai interesant decît alb-negrul. Un număr de personaje,  printre care Merle Sanderson--proprietarul exploatării forestiere unde Rich Gundersen este anjajat--și Eugene, cumnatul lui Rich, fac lucruri repugnante, foarte greu de înțeles și justificat. Am încercat, și în cazul lor, să găsesc o contrapondere, ceva pozitiv, momente de generozitate, bunătate, tandrețe. Într-o chestiune atît de controversată, de pasional-disputată, de emoțională precum exploatarea pădurilor virgine de Sequoia--arbori de multe ori mai înalți decît Statuia Libertății--efortul de echilibru a fost și mai mare. M-am străduit să captez umanitatea prezentă  în ambele tabere, cea industrială și cea ambientală, să înțeleg punctele de vedere chiar atunci când nu cadrau cu valorile mele etice, chiar atunci cînd eu însămi nu puteam raționaliza  acțiunile unora sau altora. Am avut tot timpul în minte  faptul că  acel personaj, acea persoană poate explica  acțiuni care pentru mine sunt inexplicabile.

Reporter: Acest efort, i-aș spune de mulți-dimensionalitate, de nuanțare, este cel mai vizibil în raportul Merle--Rich.  Antagoniști pe latura ierarhică, instituțională a relației lor, ei  sunt în același timp interdependenți. Rich, proprietar în sfîrșit al Marelui Copac, știe că are nevoie de Merle, printre multe altele pentru că doar el îi poate construi calea de acces care să permită comercializarea arborelui-gigant. Nu-i simplu.

Ash Davidson:  Nu-i deloc simplu, parțial pentru că firma Sanderson cere angajaților loialitate totală. Cred că pentru Rich e o surpriză să descopere, după ani și ani de loialitate, că patronul nu plătește cu aceeași moneda. În același timp, familia lui Rich este,  precum multe alte familii din Klamath-ul fictiv al romanului, dependentă de compania Sanderson.

Reporter:  Am vorbit pînă acum despre două dintre familiile romanului, Gundersen și Sanderson. Există o a treia, Bywater: Daniel, amorul adolescentin al lui Colleen, și unchiul sau George. Cine sunt cei doi și ce rol joacă în dinamica narațiunii?

Ash Davidson:  Daniel și George sunt membri ai tribului Yurok.  În viața reală indigenii Yurok trăiesc din vremi imemoriale pe malurile rîului Klamath, de care sunt legați cultural. Daniel personajul este un biolog specializat în piscicultură, care se întoarce acasă după luarea doctoratului pentru a studia cauzele declinului populației de somoni--somoni de care membrii tribului său depind pentru supraviețuire. George, unchiul lui Daniel, este un vechi activist pentru drepturile Yurokezilor. Împreună, cei doi sunt, în multe privințe, conștiința ecologică a romanului. Daniel sădeste în mintea lui Colleen și altor femei din comunitate ideea că malformațiile fetale,  fetușii născuți morți ar avea legătură, poate, cu utilizarea ierbicidelor de către exploatarea forestieră. Pentru personajele romanului, dependente generații de-a rîndul de o industrie care pretinde că principiile active ale defoliantului Agent Orange, 24-D și 245-T,  sunt inofensive și necesare recoltării arborilor Sequoia, ce vehiculează Daniel e greu de acceptat, pentru că  poate submina total modul de viață care a susținut comunitatea generații în șir.

Reporter:  Deasupra tuturor bătăliilor, exterioare sau lăuntrice, deasupra suferințelor,  viselor și ambițiilor umanității fictive--dar atît de realiste--din IZVORUL BLESTEMAT tronează MARELE COPAC, care a existat în realitate. În 1963 avea aproape 113 m. înălțime și 7 metri jumătate lățime. Ce simbolizează el?

Ash Davidson:  Depinde pe cine întrebi. Pentru Rich, reprezintă legătura cu generații de bărbați din familia sa care și l-au dorit,  au așteptat ocazia de a-l exploata.  Rich  împlinește visul strămoșilor săi,  cumpără MARELE COPAC.  Dincolo de latura sentimentală, de istorie familială, asta înseamnă și posibilitatea de a oferi fiului  ău alte opțiuni decît cele pe care le-a avut el.

Reporter:  Și pentru dvs., care este însemnătatea acestei prezențe tutelare, sensul acestei naturi covîrșitoare, de neoprit, în final victorioase în lupta grea cu lăcomia, venalitatea și miopiile autodistructive ale ființei umane?

Ash Davidson:  Ori de cîte ori mă întorc la Klamath urc pe deal deasupra pîrîului Wilson pentru a vedea locul unde părinții mei au trăit într-o cabană la sfîrșitul anilor 1970-începutul anilor '80. Cabana a fost demolată la mijlocul anilor '80, locul este acum parte a Rezervației Naturale Sequoia-Del Norte.  Știu că nu mai există, acea casă a noastră, dar  mă amăgesc cu gîndul că trebuie să mai fi rămas ceva, o urmă, o fărîmă. Adevărul este că n-a mai rămas absolut nimic--cabana mai există doar în amintiri. Pădurea a înghițit, a recucerit, a acoperit totul cu un verde vibrant, o dezlănțuire de viață în toate formele. Nu mai este pădurea din amintire, ce-i drept, dar e triumfătoare, dovadă că natura se descurcă și singură.  N-are nevoie de noi oamenii, noi avem nevoie de ea. Dacă ai avut șansa de a te plimba printre Sequoia poți măsura exact cît de mari sunt ei și cît de mici suntem noi oamenii, cît de trecători în comparație cu aceste forme de viață care au fost martore la secole de istorie umană  și care, dacă sunt lăsate în pace, vor continua să fie, pînă departe în viitor.

 
Ash Davidson intervievată de Radu Tudor, corespondent RFI în SUA