Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


„Vârful aisbergului”: Trei lucrări semnate de Picasso au fost descoperite în decurs de trei luni

Fosta primă doamnă din Filipine, Imelda Marcos, în apartamentul său din Manila, în fața unei galerii de picturi, printre care se află și un tablou semnat de Picasso în partea dreaptă sus, pe 27 iunie 2007.

Fosta primă doamnă din Filipine, Imelda Marcos, în apartamentul său din Manila, în fața unei galerii de picturi, printre care se află și un tablou semnat de Picasso în partea dreaptă sus, pe 27 iunie 2007.
Sursa imaginii: 
Romeo Gacad/AFP via France 24

Un portret care valorează sute de mii de euro, o carte pentru copii, și o capodoperă „dispărută” ... În ultimele trei luni, trei opere de artă unice atribuite artistului spaniol Pablo Picasso au fost găsite, în circumstanțe ciudate și neprevăzute. Este sau nu o coincidență?

Atunci când președintele din Filipine, Ferdinand „Bongbong” Marcos Jr, a obținut o victorie categorică în mai 2022, a mers în vizită la casa mamei sale Imelda, fostă primă doamnă și soție a   dictatorului care a încetat din viață, Ferdinand Marcos Jr.

Imaginile video în care mama își felicită fiul au scos la iveală un detaliu interesant despre casa opulentă în care locuiește Imelda. Pe perete, se afla o pictură nud, realizată în nuanțe de albastru și verde, pe un pat în culorile roșu și portocaliu. Era cu siguranță vorba de „Femme Couchée VI” a lui Pablo Picasso.

Acesta face parte din cele peste 200 de tablouri pe care Imelda și soțul său Ferdinand Marcos le-au cumpărat în perioada în care dictatorul s-a aflat la putere, folosind banii trimiși din Filipine în Elveția. Până în 1986, anul în care a fost îndepărtat de la putere, dictatorul a reușit să strângă aproximativ 10 miliarde de dolari.

În 2014, tabloul „Femme Couchée VI” urma să fie confiscat de autoritățile filipineze însărcinate cu lupta împotriva corupției, pentru a încerca să recupereze o parte din sumele uriașe de bani pierdute, dar nu au reușit, iar opera a fost declarată „dispărută”. De când a fost văzută în casa Imeldei, au apărut întrebări dacă deține versiunea originală sau un fals al tabloului, sau chiar pe ambele.

„Este o poveste uimitoare, din câteva motive”, spune Ruth Millington, istoric de artă și autoarea cărții „Muza”. „Un criminolog ar putea avea nevoie de zeci sau sute de ani pentru a da de urma unui tablou, dar acesta a fost văzut în mediul online”.

Întrucât portretele muzelor lui Picasso sunt cele mai apreciate lucrări ale sale, adevăratul tablou „Femme Couchée VI” ar putea valora zeci de milioane de dolari. „Familia a făcut o mișcare îndrăzneață și sfidătoare în cazul în care a expus pe perete pictura originală”, adaugă Millington. „Dar, dacă este o replică, atunci e încercarea supremă de a sfida autoritățile care caută tabloul real”.

„O descoperire importantă”

La o lună după victoria lui BongBong Marco în Filipine, o altă operă de artă a artistului spaniol a fost găsită întâmplător, de data aceasta de către nepoata sa, Diana Widmaier-Ruiz-Picasso, în Franța.

În iunie 2022, în timp ce căuta prin lucrurile familiei sale, aceasta a găsit o colecție de păsări origami și caiete de schițe pline cu imagini colorate cu animale, clovni și acrobați care aparțineau artistului.

Când i-a arătat caietele mamei sale – fiica cea mare a lui Picasso, Maya Ruiz-Picasso – amintirile au revenit. Artistul folosea schițele pentru a o învăța pe fiica sa, care are acum 86 de ani, să deseneze atunci când era copil. Pe unele pagini, se vedeau notițele și schițele acesteia alături de cele ale tatălui său. În dreptul unei scene de circ, aceasta a scris numărul „10”, indicându-și acordul.

„Este o descoperire incredibil de importantă”, spune Millington. „Cu toții știm că imaginația copiilor îl intriga pe Picasso. Caietul de schițe reprezintă o dovadă clară a acestui lucru. De asemenea, dezvăluie dialogul dintre el și fiica sa, aducând astfel o notă personală”.

Câteva săptămâni mai târziu, pe 5 iulie 2022, o altă operă de artă a maestrului cubismului a ieșit întâmplător la iveală.

După ce au fost informate de funcționarii vamali, autoritățile de la aeroportul spaniol din Ibiza au percheziționat bagajul unui pasager care venea din Elveția, găsind în gențile sale un desen, despre care se presupune că ar fi opera „Trois Personnages” semnată de Picasso.

În urma acestei descoperiri, pasagerul a susținut că era o copie și le-a arătat autorităților o factură de aproximativ 1.560 de dolari. Dar, după ce au percheziționat din nou bagajele, au găsit o altă factură, de la o galerie de artă din Zurich. Schița, despre care se crede că ar fi cea originală, este estimată la peste 460.000 de dolari.

Un artist prolific

Picasso a fost un artist prolific, despre care se estimează că ar fi realizat peste 50.000 de opere de artă în timpul vieții sale, în comparație cu cele 20.000 de lucrări semnate de Andy Warhol sau cele 900 de tablouri ale lui Van Gogh. Iar acestea sunt doar versiunile autentice. „Sunt mult mai multe falsuri Picasso decât opere originale, și sunt multe opere originale atribuite lui Picasso”, spune Dr Donna Yates, conferențiar universitar de drept penal și criminologie în cadrul Universității Maastricht, din Țările de Jos.

În prezent, cererea pentru lucrările maestrului spaniol este în creștere. „Odată cu pandemia, oamenii au început să-și investească banii în opere de artă și încearcă să le vândă într-un mod la care nu prea se aștepta nimeni”, precizează Millington. Nesiguranța în privința altor domenii face ca arta să pară un pariu sigur, „și o investiție solidă în ceva care îi aparține unui mare maestru, precum Picasso”.

În cazul lucrărilor precum „Femme Couchée VI”, „faima negativă” și intriga nu fac altceva decât să îi crească valoarea”, spune Milligton, „chiar dacă falsurile ar putea valora acum mai mult din cauza poveștii din jurul lor”.

Pe o piață care este împânzită de lucrările lui Picasso – fie ele originale, sau nu – unde aceste creații sunt la mare căutare, ce ar trebui să credem despre cele trei care au ieșit întâmplător la iveală, în circumstanțe atât de diferite și la un interval de timp foarte scurt?

Deși poveștile pot fi unice, nu sunt chiar complet neașteptate. „E straniu că e atât de previzibil”, spune Yates. „Pare ciudat că am găsit trei opere de artă semnate de Picasso, dar acesta a realizat o mulțime de lucrări, așa că e normal să fie foarte multe în lume. În același timp, mulți oameni își îndreaptă atenția spre creațiile sale, fiind foarte cunoscut și râvnit”.  

„Vestul Sălbatic”

Piața mondială de artă are o valoare estimată la 65,1 milioane de dolari, iar „piața” furturilor de artă este și aceasta foarte valoroasă. Nu există cifre la nivel global în privința valorii furturilor obiectelor de artă, dar doar în SUA echipa FBI care investighează acest aspect a recuperat peste 15.000 de articole cu o valoare de peste 800 de milioane de dolari, începând cu anul 2014.

Un singur caz al unui potențial fals al lui Picasso și altul de contrabandă care s-au produs în decurs de trei luni reprezintă doar „vârful aisbergului”, atunci când vine vorba de adevărata amploare a furturilor de artă la nivel global, precizează Yates.

Incidentul care a avut loc în Ibiza este poate cel mai puțin surprinzător din descoperirile recente ale creațiilor lui Picasso. „Oamenii cred că operele de artă sunt transportate mereu în cutii bine sigilate de către experți în artă, dar sunt adesea mutate în bagaje de mană”, spune Millington.

Astfel, nu doar că evită taxele și acordurile necesare pentru a muta obiecte de artă valoroase, dar șansele de a fi prinși sunt mici. „De obicei, cele mai puțin complexe forme de contrabandă au cel mai mare succes”, menționează Yates. „De asemenea, obiectele pot fi strecurate ilegal prin intermediul poștei”.

Procesul prin care obiectele de artă valoroase ajung în mâinile contrabandiștilor este relativ simplu. În principiu, lucrările sunt vândute celui care oferă cea mai mare sumă de bani. „Și sincer, din ce în ce mai multe persoane fizice au mai mulți bani decât muzeele pentru a cumpăra aceste obiecte”, spune Yates. Odată ce un individ deține o lucrare de artă, nu este nimic care să-l împiedice să o transporte după bunul plac sau să o vândă cui își dorește.

Caietul de schițe și păsările origami găsite în Franța reprezintă poate cea mai deosebită descoperire dintre cele trei. Dar, deși nu pare că se află ceva necurat la mijloc, chiar și această descoperire ar putea să nu fie atât de simplă pe cât pare.

Lucrările de artă care pot aduce lumină în procesul creativ al unui mare artist sunt extrem de rare, iar în acest caz este momentul potrivit.

În aprilie 2022, Muzeul Picasso din Paris a lansat o expoziție de nouă luni intitulată „Maya Ruiz-Picasso, Fiica lui Pablo”, dedicată relației dintre Picasso și fiica sa cea mare. Două luni mai târziu, este evident că descoperirea surprinzătoare a unor noi obiecte va contribui la eforturile de promovare, mai ales pentru că păsările și caietele de schițe vor fi expuse la muzeu.

Totuși, Millington este mulțumită că vor fi expuse într-un muzeu, „unde există o reflecție asupra lui Picasso și interesului său pentru imaginația copiilor”.

„Cred că s-ar descurca de minune pe piață de artă, dar piața este lipsită de control”, spune aceasta”. „E precum Vestul Sălbatic”.

Traducere și adaptare de Miruna-Alexandra Obaciu de pe pagina în limba engleză a France 24