
Cultură
Eurothalia: despre roboți în teatru și depășirea producției pe hectarul de cultură
eurothalia.jpg

Festivalul European de Teatru Eurothalia începe miercuri, 20 septembrie, la Timișoara. Organizat de Teatrul German de stat, festivalul este unul dintre cele mai așteptate evenimente culturale din vestul României. Existența lui a fost pusă la îndoială întâi de scandalul înlocuirii, de către fosta administrație a orașului, a directorului Lucian Vărșăndan. Epopeea a durat câțiva ani, acesta fiind reinstalat în funcție după ce a câștigat la toate instanțele procesele intentate primăriei. Apoi a venit pandemia și nu s-a mai pus problema organiării unui astfel de festival.
În 2022, Eurothalia s-a întors cu o ediție mai degrabă de sondare a apetitului publicului. În 2023, anul de capitală cultural al Timișoarei, festivalul va dura 11 zile și va include 11 producții ale unor companii din toată Europa. Tema Eurothalia din acest an este „Perspective”. Festivalul aduce laolaltă spectacole de teatru, dans, teatru dans, teatru documentar și teatru de marionete. Trupele vin din Spania, Germania, Belgia, Austria, Franța, Letonia, România, Grecia, Danemarca, Bulgaria și Macedonia. Printre companiile și artiștii care au confirmat prezența se numără Rimini Protokoll, Ikarus Stage Arts sau Burgtheater.
Totul începe miercuri, 20 septembrie, la Centrul Regional de Afaceria. Spectatorii sunt așteptati, de asemenea, în sala Teatrului German de Stat, în sala Operei și a Teatrului Naţional, în Piața Libertății și în sala Studio a Teatrului Maghiar, dar și în Sinagoga din Cetate. Vor fi organizt și ateliere, lecturi publice, dezbateri, tururi de arhitectură, proiecții de film și expoziții foto.
Unul dintre cele mai interesante spectacole din selecția de anul acesta este Uncanny Valley / Valea nebănuită, al companiei germane Rimini Protokoll. Ce este om, ce e maşină? Cercetătorii japonezi în robotică numesc această asemănare ciudată „uncanny valley”. Regizorul Stefan Kaegi a lucrat cu un scriitor şi dramaturg, Thomas Melle, care a permis să i se facă o dublură animatronică, care va lua locul omului. Am întrebat-o pe Andra Wolfer, unul dintre selectionerii festivalului, de ce a alse tocmai acest spectacol din repertoriul Rimini Protokoll.
„Pe scenă va juca un robot timp de o oră, iar acel robot se relaționează mereu la original. Deci vorbim în primul rând despre copie versus original și relația acestora. Și desigur, Rimini Protokoll chestionează prezența sau posibilitatea prezenței roboților pe scenă. Pentru că acest gând și imaginea acestui gând este destul de înfricoșătoare, cum este și titlul spectacolului – Uncanny Vallwy este de fapt ca termen folosit de către cercetătorii japonezi în robotică și înseamnă asemănare stranie dintre original și copie, dintre om și tehnologie. Deci vă invităm să veniți și probabil să simțiți și voi acel fior pe care noi l-am simțit văzând chiar și doar înregistrat spectacolul. Pe noi ne-a convins și ridică foarte multe întrebări și teme de dezbateri”, spune aceasta.
Eurothalia este organizat, așa cum spuneam, de Teatrul German de Stat Timișoara, instituție de cultură aflată în subordinea primăriei. Dacă ideile de austeritate ale actualului guvern ar deveni cumva realitate, teatrul va dispărea ca structură de sine stătătoare. Directorul Lucian Vărșăndan, fost secretar de stat în Ministerul Culturii, nu se fereste să vorbească despre absurditatea unei astfel de posibilități. În 2010 a mai fost o încercare similară, prin care se dorea comasarea personalului suport din instituțiile de cultură. Vărșăndan are și argumente care spun că, de fapt, nu s-ar schimba nimic în bine.
„Nu înțeleg obstinația cu care în România se vine mereu și mereu la această discuție, care este nimic altceva decât discuție despre ceva ce și-a dovdit cu asupră de măsură ineficiență. Adică e un model care s-a dus nu o dată și nu într-un loc. S-a dovedit că aceste structuri nu au funcționat (…) Nu a funcționat comasarea și pot să spun iar în baza unei experiențe personale, acea de secretar de stat din 2016 a Ministerul Culturii nu a funcționat comasarea Operei Naționale cu opereta în București. Și când eu am fost chemat la București, doamna ministru din acea vreme mi-a pus în brațe ia dosarul ăsta, că era ca un cartof fierbinte, și fă din operetă din nou o instituție de sine stătătoare. Și cinci luni în viața mea s-au dus și pe a îndrepta ceea ce se făcuse greșit cu patru ani înainte și am avut acces la bugete, la indicatori. Nimic din ce s-a spus că va fi mai bine, va fi o economie, va fi depășirea producției pe hectarul culturii, nimic nu s-a întâmplat”, afirmă directorul TGST.
Timișoara are în acest moment patru teatre, cu trei finanțatori. Teatrul național în subordinea ministerului culturii, Teatrele maghiar și german, în cea a primărei, și teatrul de păpuși, la consiliul județean. Fiecare dintre ele are câte un festival pe car îl organizează de ani buni. O parte ar deveni probabil amintire, dacă guvernul insistă cu măsuri de comasare. Și nici Eurothalia nu s-ar simți prea bine.