Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Miss Dior

miss-dior.jpg

foto : envogue.fr

La Grand Palais din Paris s-a inaugurat miercuri o expozitie inedită de artă contemporană. Casa de modă Dior le-a cerut unor artiste de renume internaţional să imagineze o serie de opere de artă pe marginea celebrului parfum "Miss Dior".

Nu demult vorbeam aici despre expoziţia consacrată parfumului "Chanel 5" la muzeul de artă modernă din Paris. A venit rândul acum unui alt parfum celebru, "Miss Dior", să se expună indirect într-o galerie a Grand Palais.

Spunem indirect întrucât nu parfumul este centrul noii expoziţii ci cele 15 opere de artă pe care casa de modă Dior le-a comandat de la 15 artiste. Artiste care au fost rugate să imagineze ceva - scultură, pictură, fotografie sau instalaţie - plecând de la inspiraţia pe care le-o suscită cunoscutul parfum.

Vedem astfel opere semnate printre altele de franco-americana Polly Apfelbaum, de sculptoriţa franceză Carole Benzaken sau de coreana Lee Bul. Toate au acceptat exerciţiul impus: să creeze ceva, să se inspire dintr-un element oarecare legat de "Miss Dior".

Nodul de papion care este emblematic şi ornează fiecare sticluţă, modelul acesteia sau pur şi simplu fotomodelul care-i face publicitate, actriţa Natalie Portman.

Brazilianca Maria Nepomuceno amestecă între ele diverse culori şi materii pentru a construi o instalaţie. Designera slovenă Nika Zupanc a imaginat o cameră tapisată cu negru şi roz, după modelul sticlei de parfum, în care există un scaun care imită formele nodului de papion. Carla Matti, artistă din Italia a lucrat în trei dimensiuni petale de trandafiri albi, floarea preferată a domnului Dior. Chinezoaica Liang Yuanwei prezintă de partea ei un tablou plin de flori inspirat din rochia Miss Dior creată în 1949. În fine celebra artistă Joana Vasconcelos a creat un uriaş papion format din nu mai putin de 1665 de sticle de parfum Miss Dior.

Toate aceste opere mai mult sau mai puţin abstracte dar care nu au nimic de a face cu un produs de marketing, reflectă într-un fel în imaginarul vizitatorului mirosul specific al celebrului parfum.

De notat totuşi că dacă în februarie 1947, creatorul de modă Christian Dior vaporizase litrii întregi din noul său parfum - încă în stare de prototip - în saloanele în care urma să-şi prezinte prima colectie de modă "haute couture", astăzi, în 2013, scenografa expoziţiei de la Grand Palais a decis să nu dea nici măcar cu un strop de parfum Miss Dior în sălile muzeului.

"E greu de impus un miros" spune respectiva când este întrebată de ce a făcut aşa. Într-un interviu acordat revistei Le Figaro Madame, creatorul de parfumuri François Demachy care lucrează tocmai la casa Dior, spunea de partea sa că "un parfum, ca ş o sculptură sau o fotografie, necesită din partea celui care îl deţine o anumită cultură. De asemenea trebuie multă muncă şi o viziune pentru cel care concepe acest parfum" spune cel care a lansat recent pe piaţă o nouă versiune "modernizată" a lui Miss Dior.

Un parfum ce este aşadar astăzi şi lăsând deoparte expoziţia de la Grand Palais, vîrful de lance al unei uriaşe campanii de promovare încarnată de omniprezenta Natalie Portman.