Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Regizorul Corneliu Porumboiu, elogiat la Cannes

cp_cannes2015.jpg

Corneliu Porumboiu elogiat la Cannes
Corneliu Porumboiu elogiat la Cannes
Image source: 
foto: Vasile Damian

Ultimul film al lui Corneliu Porumboiu, intitulat "Comoara" a fost prezentat joi seară la Cannes, în principala secţiune paralelă, "Un certain regard". E vorba de al doilea şi ultimul film românesc prezentat în această secţiune, după "Un etaj mai jos", al lui Radu Muntean, proiectat acum o săptămână pe croazetă. Filmul lui Porumboiu a fost primit cu mult entuziasm.

Corespondenţă de la trimisul special RFI la Cannes, Vasile Damian

Aplauze îndelungate, ovaţii puternice, un adevărat "standing ovation", filmul "Comoara" a fost aparent foarte bine primit  la Cannes, atât de spectatori, cât şi de critici.

"Nu ştiu ce vă spun… mulţumesc!", zicea scurt şi plin de stres regizorul român pe scenă, înaintea debutului proiecţiei. O scenă pe care urcase, aşa cum e obiceiul aici, cu întreaga echipă, actori, tehnicieni, dar şi producători, printre care se numără şi Julie Gayet, actriţă, producătoare, dar şi iubita preşedintelui francez, François Hollande. Un statut de primă doamnă neoficială, care nu s-a văzut însă deloc pe scena şi în sala Debussy, unde a avut loc proiecţia. Gayaet s-a ţinut foarte diplomatic departe de lumina reflectoarelor, preferând să-şi pună în faţă "protejatul". Revista Paris Match remarca faptul că Julie Gayet a apărut totuşi plină de zâmbete în momentul fotografiilor oficiale alături de Corneliu Porumboiu.

Un regizor care este de-a dreptul ridicat în slăvi astăzi de critici, lucru care ne face să sperăm poate într-o premiu sâmbătă seară, când se decernează palmaresul secţiunii "Un certain regard".

"Porumboiu este astăzi cel mai apreciabil port-stindard al aşa-zisului nou val al cinematografiei româneşti, singurul al cărui parcurs arată o căutare constantă a unor noi şi pasionante circumvoluţiuni", scrie entuziast criticul de la Libération. Un ziarist care regretă aproape că acest film, "o strălucită reuţită, cu reale calităţi de seducţie" nu se află pe lista filmelor în competiţia mare, cea pentru La Palme d'Or.

În mod evident, dialogurile şi gagurile care presară această ultimă realizare a lui Corneliu Porumboiu şi-au făcut efectul scontat, ca şi stilul particular al regozirului de a filma. "Filmul "Comoara" confirmă inteligenţa şi virtuozitatea scriiturii lui Porumboiu, un cineast care acordă cea mai mare importanţă cuvintelor şi sensurilor acestora. Mai puţin teoretic decât precedentele sale opere, "Comoara" are şi o serie de mesaje mai mult sau mai puţin clare: împărţirea iluzorie a bogăţiilor este cap de listă, obsesia unui popor mai întâi spoliat de comunişti şi apoi victimă a capitalismului sălbatic care s-a instalat în ţară, iată ideea principală a proiectului filmului", scrie junalistul de la Arte.

Situl Critikart salută şi el "un film ludic, cu o punere în scenă de o pertinenţă rar întâlnită; iată genul de comoară cinematografică pe care am dori să-l vedem mai des la secţiunea "Un certain regard", dar şi în restul festivalului".

În fine, revista Les Inrockutibles evocă şi ea "o modestă şi minunată fabulă despre România de azi, o frumoasă demonstraţie a umorului tipic românesc".

 

Ce filme sunt vineri în marea cursă pentru La Palme d'Or?

 

Filmul "Chronic este semnat de regizorul Mexican Michel Franco. Pelicula evocă viaţa lui David, un bărbat care lucrează cu persoane aflate în faza terminală a unei boli, oameni deci aproape de moarte. "Meticulos, eficient şi pasionat de munca sa, David reuşeşte să lege o relaţie de încredere şi de intimitate cu pacienţii săi, dar în viaţa sa privată, personajul se dovedeşte a fi complet diferit", putem citi în dosarul de presă al festivalului de la Cannes.

Al doilea şi ultimul film al zilei se cheamă "Valley of love", cu toate că este regizat de un francez, Guillaume Nicloux. Pelicula pune în scenă doar doi actori, mari amândoi: Isabelle Huppert şi Gérard Depardieu. Cei doi se pretează la un joc destul de complicat, ambii îşi joacă parcă propriul rol (se numesc Isabelle şi Gérard în film), scenariul pune deci în scenă un cuplu plecat în Valea Morţii din California, la iniţiativa fiului lor, care s-a sinucis în urmă cu şase luni. Puţinii oameni care au avut ocazia să vadă filmul în avanpremieră spun că au ieşit uşor descumpăniţi, debusolaţi după proiecţia acestui film.