Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


L’Express : Matei Vișniec, rege al Off-ului la Avignon

lexpress.png

L’Express : Matei Vișniec, rege al Off-ului la Avignon
L’Express : Matei Vișniec, rege al Off-ului la Avignon

Revistă franceză l’Express publică un lung articol despre cei mai jucaţi dramaturgi la festivalul de la Avignon.  Printre cei omagiaţi se află şi Matei Vișniec, alături de Eric-Emmanuel Schmitt sau Jean-Claude Grumberg, scenarist pentru filme de Costa Gavras sau Francois Truffaut.  «Teatrul lui Vișniec este combativ, politic şi actual ». Anul acesta, dramaturgul român a avut nu mai puţin de cinci piese în festivalul Off de la Avignon.

În fotografia din L’Express, dramaturgul român apare  în stânga fotografiei într-o companie foarte bună: Pierrete Dupoyet, scriitoare, actriţă şi regizor. Lângă ea, Eric-Emmanuel Schmitt, autor foarte cunoscut şi în România pentru romanele sale. Al patrulea este Jean-Claude Grumberg, un alt autor celebru în Franţa, scenarist pentru filme de Costa Gavras sau Francois Truffaut (Ultimul metrou) Verdictul L’Express : cei patru sunt regii Off-ului de la Avignon. Numele  lor sunt omniprezente pe afişele festivalului alternativ de la Avignon de cel puţin 10 ani.
 
Care este explicaţia ? În cazul lui Eric Emmanuel Schmitt, unul dintre regizori care îi pune piesele în scena spune «  Textele lui sunt accesibile, e un scriitor popular, avem încasări bune». Schmitt este o valoare sigură deci şi ziaristul aminteşte că avem de-a face cu cel mai jucat autor dramatic franco-belgian  în lumea întreagă.
 
Cât despre Matei Vișniec, el e fără îndoială « dramaturgul cel mai celebru în ţara sa natală,  România ». Locuieşte însă în Franţa unde este şi jurnalist la RFI. Extrem de activ la Avignon, unde lucrează mult, distribuind chiar şi fluturaşi cu reprezentaţiile pieselor sale !   După ce a avut de îndurat cenzura în timpul lui Ceauşescu, Visniec e obsedat acum de existenţa teatrului sau « Vreau ca piesele mele să circule », spune fostul exilat politic. Ca să reuşească, lucrează intens cu companiile teatrale care îi pun piesele în scenă. Le da sfaturi, le propune să intervină pe unele texte şi vine la Avignon în fiecare vară ca să le susţină. « Este o loialitate extrarodinara» ce uneşte dramatrugul cu regizorii care îi pun în scena operele. Victor Quezada Perez, regizor chilian, mărturiseşte dealtfel, într-un mod foarte plastic : « Mă trezesc Vișniec, mănânc Vișniec şi dorm Vișniec ».  Iar implicarea autorului îşi arata roadele : din 1992 şi până azi nu a existat o ediţie a festivalului de la Avignon fără cel puţin două piese ale lui Matei Visniec. Anul acesta au fost cinci.
 
« Matei Vișniec mai are un merit, scrie l’Express : e un autor în viaţă ». Pentru companiile care vin la Avignon alegerea unui text scris de un contemporan reprezintă o ocazie de a se simţi în ton cu timpurile actuale. « Teatrul lui Vișniec este combativ, politic şi actual » rezuma regizorul chilian, care a pus în scenă la Avignon, « Memoria cârpelor de spălat pe jos », o piesă foarte neagră despre decadenţa spaţiului mediatic. Concluzia din L’Express : subiectele abordate de Matei Vișniec sunt dintre cele mai diverse, de la critica totalitarismului până la dragostea pentru limba franceză iar dramaturgul roman va avea întotdeauna admiratori în Oraşul Papilor.