Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Dirijorul Tiberiu Soare, la RFI: La Opera Națională, butoiul cu pulbere a explodat

Afirmația a fost făcută, luni, la RFI de fostul director interimar al Operei Naționale din București, Tiberiu Soare, în contextul în care conflictul de la Operă s-a acutizat dupa anularea spectacolului de sâmbătă seară.

Tiberiu Soare a reamintit la RFI cum a început totul.

“Tragicomedia a început pe 4 aprilie când domnul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu, m-a numit director general interimar în locul lui George Călin, care era adjunct al dlui Răzvan Ioan Dincă pe vremea când acesta era director  general. ……De la 4 aprilie a început valsu,  ca să spun așa. A existat un raport al Curții de Conturi și un raport al Corpului de Control al ministrului Culturii,  documente care l-au determinat pe ministrul Alexandrescu să decidă schimbarea din funcție a directorului interimar de atunci George Călin și m-a numit pe mine. Când am preluat această funcție a trebuit evident să fac o evaluare a situației, și am descoperit din păcate destul de multe nereguli și pot să spun că am suspiciuni întemeiate de ilegalități.

Dl Johan Kobborg își aroga un titlu inexistent, am descoperit asta pe site-ul Operei. Era trecut director artistic balet, funcție care nu exista în nicio organigramă. El avea doar două contracte, unul de balerin solist și un contract de antrepriză, acest contract de antrepriză este celebrul contract care îi aducea acel venit lunar de care a aflat toată lumea. Se prevala de un titlu care nu există. Opera are 750 de angajați este o instituție complexă. Când am aflat, l-am căutat pe Koborg, a răspuns într-un târziu, nu la telefon, nu la sms, doar pe mail, că este plecat din oraș. Eu mă întâlnisem cu câteva minute înainte pe holul Operei, nu știu cum a ajuns în afara orașului așa repede. El nu putea fi trecut în acea funcție fără aprobarea directorului general.”

”Nu l-am destituit [pe Kobborg],  pur și simplu i-am interzis să își aroge un titlu la care nu avea niciun drept, nici moral, nici legal. Dacă acea decizie ar fi fost ilegală, atunci domnul ministrul Vlad Alexandrescu trebuia să ia măsuri și să mă destituie. Nu a făcut acest lucru, ci a preferat să mă cheme la o discuție amicală, împreună cu dirijorul Vlad Conta. Pe fondul amentințărilor cu boicotul din partea baletului lansate de domnul Kobborg, am convenit să detensionăm situația. Pentru binele instituției, fără vreun interes personal, am acceptat numirea domnului Kobborg în funcția de director adjunct. Domnul Vlad Alexandrescu și-a reiterat încrederea pe care o are în mine. Colegul și prietenul meu, Vlad Conta, a trecut pe funcția de manager general, pentru a acționa ca meditor între mine și Kobborg. Rezultatul a fost nul. Mai mult decât atât, domnul Kobborg a început un șantaj la adresa ministrului și a conducerii Operei. Atunci când a văzut că i se acceptă, a început să impună condiții din ce în ce mai dure și mai numeroase. Un exemplu este că, ulterior, a cerut excluderea mea totală din Operă. Aceasta nu mai era treaba dânsului”.

„ Johan Kobborg duce o politică de șantaj”, explica Tiberiu Soare.

„Toți artiștii angajați în instituții de stat au o viață destul de grea. Dar suntem o țară în care nu poți să ai salarii foarte mari, decât dacă te numești Kobborg și ai peste 7000 de euro pe lună. În rest nu se poate. Există un plafon salarial și alte asemenea lucruri. Domnul Kobborg nu avea salariul acesta, el presta un contract de antrepriză. Acest contract a fost încheiat inițial pentru o lună, în primăvara anului 2013, apoi a tot fost completat cu acte adiționale. Eu am serioase suspiciuni, că această modalitate de completare a unui contract printr-o serie de acte adiționale, nu este în întregime legală”.

„S-a tot speculat ideea xenofobiei din cauza unui incident oribil. Nu eram acolo, dar am văzut ce s-a reflectat în presă și ce am apucat să înțeleg de la ambele tabere. I-am întrebat inclusiv pe balerinii de origine străină despre ceea ce s-a întâmplat. Din câte am înțeles au fost câteva persoane care au început să profereze tot felul de lucruri jignitoare la adresa străinilor. Este un lucru oribil și îl regret profund. Dar nu înseamnă că artiștii Operei au această părere. Dacă tot s-a vânturat această poveste cu xenofobia, vin în fața tuturor și mâine [marți], în fața domnului vicepremier Vasile Dâncu, cu o propunere. Dacă tot avem această rezervă de bani pe care vrem să o investim în prezența unei personalități de talie internațională în lumea baletului, pentru a conduce destinele baletului Operei Naționale București, să ne gândim și la alte personalități de nivel internațional care ar veni aici pe acea sumă. Nu mă interesează ce naționalitate ar avea. Nu avem niciun fel de problemă. Există și personalități mai mari decât domnul Kobborg”.

 „Punctul culminant al conflictului a fost atins sâmbătă seara când o mare parte din angajații Operei au decis să ocupe fosa orchestrei. Oamenii au refuzat să cânte. Asta pentru că deși Kobborg și-a dat demisia acum două săptămâni, ministrul a decis că Kobborg trebuie să rămână și a decis să-l renumească director pe George Călin, cel acuzatde Curtea de Conturi, pentru că Kobborg a zis că nu revine decât dacă revine Călin. În acel moment butoiul cu pulbere a explodat, angajații au refuzat să mai cânte, este o paralizie totală a activității”.

 ”Avem 20-30 de oameni aduși de Kobborg la Operă și avem sute de oameni nemulțumiți. Tabăra lui Kobborg s-a făcut auzită doar în media și pe rețelele social-media, la discuțiile din interiorul Operei nu au apărut”.

”Politicienii români sunt extrem de sensibili la semnalele presei internaționale. Este un complex de cultură mică, pe care trebuie să ni-l asumăm. Eu sper că la un moment dat vom ieși din acest minorat. Lucruri scandaloase în viața artistică se întâmplă peste tot. Cred că ar trebui pus un accent mai mare pe reflectarea corectă și imparțială a lucrurilor. Ziariștii din presa internațională au consultat niște surse parțiale”.

Cineva din forurile competente trebuie să ia o decizie, pentru că ministriul a pasat acum problema către vicepremierul Dâncu, care a zis că marți la 12.00 va fi la Operă să vorbească cu angajații, incusiv balerinii care îl susțin pe Koborg. Invitația nu-l include pe Kobborg pt că el este demisionar.”

Ascultă declarația lui Tiberiu Soare:



În ultimele două săptămâni, Opera a fost scena unor conflicte deschise între noua conducere, dirijorii Vlad Conta şi Tiberiu Soare şi balerinul Johan Kobborg, care avea atribuţii de coordonare a Companiei de Balet. În plus, angajaţii Operei Naţionale cer ca artiştii români să fie remuneraţi la nivelul celor străini, care lucrează în România.