Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Accent pe istorie: Lecții de zbor și de viață – Regele Mihai I și permisul de pilot

pilot.jpg

Regele Mihai, pilot de încercare la compania aeriană americană Lear, anii 1950
Image source: 
Albumul „Maşinile Regelui“ / Principele Radu al României / Editura Curtea Veche

Istoria ne arată de cele mai multe ori că multe lucruri nu sunt întâmplătoare în viața oamenilor. Astăzi, rubrica  Accent pe istorie aduce o dovadă în plus, care îi are în centru pe Regele Mihai și pasiunea acestuia pentru pilotaj.

Ce ați spune dacă ați afla că Regele a pilotat pentru prima oară fară să vrea? Iată cum s-a întâmplat totul:

În 1942, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, mareşalul Antonescu a insistat să îl ia pe Regele Mihai I cu el pe front. Au luat avionul de la Bucureşti şi s-au dus în Crimeea, unde au vizitat mai multe zone ale frontului pentru a vedea care e starea soldaţilor, iar apoi, s-au întors spre capitală.

Deodată, avionul a început să se zguduie puternic. De vină era vântul, care bătea în rafale, iar Regelui i s-a făcut rău. În ideea că se va simţi mai bine, a trecut în faţă, în cabina de comandă a avionului.

Pilotul Casei Regale, Udriski, a văzut, însă, că Regelui nu îi este deloc mai bine, ci dimpotrivă, se simțea mai rău. Astfel, Udriski, i-a transmis copilotului să se ridice şi să îi cedeze locul Regelui Mihai. Majestatea Sa a ocupat locul din faţă, iar pilotul i-a spus că... poate să preia comanda avionului.

Deși nu atinsese niciodată în viață comenzile vreunui avion, propunerea l-a tentat foarte tare. A trecut la manşa avionului și a făcut câteva manevre, asistat, bineînţeles, de pilotul Udriski. Apoi, pe neaşteptate, fără băgare de seamă, starea de rău i-a trecut. Întreaga atenţie i se mutase în altă parte, iar pentru că s-a concentrat atât de tare asupra comenzilor de la manşă, a uitat de starea de rău.

Puterea minţii şi curajul fac minuni în istorie.

După această întâmplare, Regele Mihai I a făcut o adevărată pasiune pentru avioane și a  început primele lecţii de zbor. În loc să mergă cu trenul în diferitele vizite pe care le avea de făcut, mergea cu avioanele Liniilor Aeriene Române. Întotdeauna era în faţă, pe scaunul din dreapta, al copilotului, şi nu de puţine ori, pe locul din stânga, al pilotului.

A zburat singur după numai trei săptămâni de instrucţie, iar în septembrie 1943 a obţinut permisul de pilot.  

 

 

Sursa: Adrian Cioroianu, Mihaela Simina, Mihai I al României. Un Rege cu onoare, loialitate și credință, Editura Curtea Veche Publishing, București, 2016

Mihaela Simina este istoric specializat în relații internaționale, co-autor,  alături de Adrian Cioroianu, al volumelor ”Maria a României. Regina care a iubit viața și patria” (Curtea Veche Publishing - 2015) și ”Mihai I al României - un Rege cu onoare, loialitate și credință” (Curtea Veche Publishing - 2016) și colaborator al revistei Historia.

Ascultați rubrica ”Accent pe istorie” în fiecare zi, de luni până vineri, dimineața de la 8.30 și de la 9.55 și după amiaza de la 17.30, numai la RFI România