Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Accent pe istorie: „Tancul zburător” readus din istorie

avion_iliushin.jpg

Image source: 
Chris Hinkle / BBC

În această perioadă, într-un cunoscut muzeu aerospațial din statul Arizona, se reface o bucată valoroasă din istoria celui de-al Doilea Război Mondial: avionul sovietic Ilyushin (Il-2) Sturmovik. Povestea viitorului exponat, care a stat mai bine de jumătate de veac pe fundul unui lac, la Accent pe istorie.

În Statele Unite, la Muzeul Aerului și Spațiului din localitatea Pima, Arizona se lucrează de zor la restaurarea unuia dintre cele mai importante avioane ale Uniunii Sovietice din Al Doilea Război Mondial: Ilyushin Il-2 Sturmovik.

Vă puteți imagina că acesta a stat în apele unui lac timp de aproape 70 de ani?

Povestea avionului Sturmovik, numit și ,,tancul zburător” este legată de cunoscutul asediu german al Leningradului, când orașul-simbol al Uniunii Sovietice a fost izolat de restul lumii timp de aproape 900 de zile (din vara anului 1941 până în ianuarie 1944). La sfârșitul lunii ianuarie, în anul 1944, forțele sovietice au reușit să rupă liniile de fortificație germane și să deschidă un coridor către orașul devastat de foamete și de bombele germanilor. Sute de avioane de luptă rusești au contribuit la operațiune pentru a asigura spațiul aerian, iar unul dintre acestea, un Ilyushin Il-2 Sturmovik a aterizat forțat într-un lac din apropierea Leningradului (Sankt Petersburg astăzi).

La începutul anilor ’90 epava Sturmovik-ului a fost găsită și, în scurt timp, a ajuns tocmai in Statele Unite, fiind cumpărată de un cetățean american. Când acesta a murit, moștenitorii au decis să doneze aeronava Muzeului Aerului și Spațiului din Pima, Arizona.

Deși a stat mai mult de jumătate de secol pe fundul unui lac, mare parte din avionul sovietic s-a conservat în mod remarcabil. Structura și design-ul au ajutat la acest fapt, conform specialiștilor de la muzeu. De altfel, prima linie de producție Ilyushin Il-2 Sturmovik a fost lansată în 1939, însă ulterior aparatului i s-au adus numeroase îmbunătățiri pentru a diminua vulnerabilitățile pe care le prezenta, mai ales, pentru piloți. Astfel, a ajuns să fie unul dintre aparatele de zbor care au ajutat la câștigarea războiului, potrivit directorului departametului de restaurare din cadrul muzeului din Pima, James Stemm.

Importanța Sturmovik-ului a fost subliniată și de Stalin într-o scrisoare din 1941, destinată fabricilor de armament din Uniunea Sovietică, în care liderul sovietic accentua impunător faptul că aeronavele în cauză reprezintă un factor vital pentru efortul de război. ,,Armata noastră are nevoie acum de Ilyushin Il-2 ca de aerul pe care îl respiră, ca de pâinea pe care o mănâncă”, erau cuvintele lui Stalin.

Războiul din Coreea din 1950 a fost martorul ultimului zbor de luptă al unui Sturmovik, iar în prezent există un singur astfel de model funcțional, căruia, însă, îi lipsește motorul original.

Cu toate că și unele părți componente ale aeronavei restaurată la Muzeul Aerului și Spațiului din Pima îndeplinesc condițiile necesare pentru a putea fi folosite, recondiționarea are ca unic scop expunerea lui Ilyushin Il-2 Sturmovik în muzeu.

Până atunci, nu uitați că timpul oricum zboară și istoria continuă...

 

Mihaela Simina este licențiată în istorie, specializarea relații internaționale, co-autor,  alături de Adrian Cioroianu, al volumelor ”Maria a României. Regina care a iubit viața și patria” (Curtea Veche Publishing - 2015) și ”Mihai I al României - un Rege cu onoare, loialitate și credință” (Curtea Veche Publishing - 2016) și colaborator al revistei Historia.

Ascultați rubrica ”Accent pe istorie” în fiecare zi, de luni până joi, dimineața de la 8.30 și de la 9.55 și după amiaza de la 17.30, numai la RFI România

 
Rubrica Accent pe istorie din 27 februarie 2017