Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Ioana Avadani la RFI: ”La noi, educația media nu prezintă niciun fel de interes”

libertatea-presei.jpg

Ziua Mondială a Libertății Presei
Image source: 
Pixabay | Jacqueline Macou

Astăzi, 3 mai, este Ziua Mondială a Libertății Presei. O libertate aflată tot mai mult sub amenințare, în condițiile extinderii autoritarismului și a restrângerii liberalismului în întreaga lume. Dar o altă amenințare vine din lumea virtuală, odată cu dezinformarea și războiul hibrid, care pun în pericol credibilitatea instituțiilor democratice, printre care se numără, evident, și presa liberă.

România pare o excepție fericită, în context regional, dacă ne gândim la jurnaliștii turci aflați în închisori, la violențele împotriva jurnaliștilor în Rusia sau Serbia, la preluarea sub control guvernamental a celei mai mari părți a mediei din Ungaria.

Totuși, amenințarea cu moartea la adresa jurnalistei Emilia Șercan, care a investigat plagiatele din interiorul Academiei de Poliție, este de natură să genereze îngrijorare, cu atât mai mult cu cât cel suspectat că ar fi autorul amenințării provine chiar din instituția vizată.

Am discutat cu Ioana Avadani, directoarea Centrului Pentru Jurnalism Independent din București, despre provocările sistemului media din România și, după cum veți auzi în continuare, cuvântul de ordine a fost ”responsabilitatea”.

Cu siguranță, există libertatea presei și aici, oricât de critici am fi cu noi înșine ar fi păcat să nu recunoaştem că ne bucurăm în continuare de o presă liberă și, mai mult decât atât, de o libertate de exprimare chiar și în afara presei.  Însă de fiecare dată când vorbim de libertatea presei  trebuie să aducem în discuție și contraponderea uriașă a acesteia, care este responsabilitatea. Și acolo stăm un pic mai prost, ca să mă exprim eufemistic.

Internetul este cu siguranță o șansă în cea ce privește diseminarea conținutului, însă este o platformă oarbă la calitate. Nu există instrumente în conținutul a ceea ce noi numim internet care să poată analiza ce este jurnalism de bună calitate sau de proastă calitate, dacă o știre este reală sau falsă. Aceste judecăți se fac doar de către receptori și aici stăm, poate, mai prost decât majoritatea țărilor. La noi, educația media nu prezintă niciun fel de interes.

Dacă ajungem la concluzia la care a ajuns și Comisia Europeană, că educația media face parte din competențele de viață, atunci aceasta trebuie să facă parte din pachetul de cunoștințe majore pe care îl transmitem copiilor în școală. Deci ar trebui să fie o preocupare a statului. Ar trebui să fie și o preocupare personală, pentru că avem în momentul de față capacitatea și instrumentele de a ne autoeduca. Ar trebui să fie - și este – o preocupare a societății civile, prin puținele organizații care mai pot să fie active . Problema este de resurse umane și de timp. Ca să nu mai vorbim de piedicile care se pun în calea funcționării unui ONG de vreo doi ani încoace, astfel încât managementul unui proiect a devenit mai complicat decât livrarea conținutului. Dar și mass media are un rol, prin promovarea standardelor pe care le respectă, prin sancționarea derapajelor în interiorul comunității și prin educarea publicului cu privire la regulile după care se face jurnalismul”, a spus la RFI Ioana Avadani.