Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Cum au luptat rețelele de socializare cu anti-vaxxerii

000_9rx9tr_1.jpg

Sursa imaginii: 
KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

Comisia Europeană a publicat joi rapoartele redactate de Google, Facebook, Microsoft, TikTok și Twitter privind măsurile pe care le-au luat în noiembrie și decembrie 2021 împotriva dezinformării legate de coronavirus. Companiile au semnat Codul de bune practici privind dezinformarea. Pe de altă parte, Comisia Europeană și rețeaua autorităților naționale de protecție a consumatorilor (CPC) au transmis companiei care deține WhatsApp o scrisoare, solicitându-i să clarifice modificările pe care le-a efectuat în 2021 privind condițiile sale de utilizare și politica sa de confidențialitate.

Věra Jourová, vicepreședinta pentru valori și transparență, a declarat: „Eforturile semnatarilor de a sprijini campaniile de vaccinare în UE sunt esențiale, deoarece răspândirea Omicron aduce cu sine provocări semnificative. Dar încă este loc de mai bine. Următoarea serie va fi în martie și până atunci, semnatarii ar trebui să fi prezentat deja noul cod consolidat de la care mă aștept să rezolve deficiențele existente, inclusiv printr-o abordare riguroasă în toate limbile.” TikTok a raportat că numărul de materiale video cu etichetă legată de vaccinuri difuzate pe canalele sale din Europa s-a triplat de la 90.000 în octombrie la 266.000 în decembrie. Google și-a actualizat panourile de informare privind vaccinarea împotriva COVID-19 disponibile în toate cele 27 de țări și începe să includă informații referitoare la vaccinarea pediatrică. Facebook a eliminat o rețea de dezinformare și hărțuire care viza profesioniști din domeniul medical, jurnaliști și funcționari aleși, gestionată de o mișcare conspiraționistă împotriva vaccinării. Politicile actualizate ale Microsoft le-a permis autorităților publice să transmită anumite mesaje publicitare privind vaccinurile, ceea ce a generat aproximativ 733.000 de impresii în UE în perioada noiembrie – decembrie. Twitter a raportat cu privire la versiunile actualizate ale etichetelor prin intermediul cărora mesajele înșelătoare legate de COVID și de vaccinuri devin mai ușor de depistat. Discuțiile privind consolidarea Codului de bune practici sunt în desfășurare. Noul cod ar trebui prezentat până la sfârșitul lunii martie.

Comisia Europeană și rețeaua autorităților naționale de protecție a consumatorilor (CPC) au transmis companiei care deține WhatsApp o scrisoare, solicitându-i să clarifice modificările pe care le-a efectuat în 2021 privind condițiile sale de utilizare și politica sa de confidențialitate. Compania trebuie să asigure conformitatea acestora cu legislația UE în materie de protecție a consumatorilor. Comisarul pentru justiție, Didier Reynders, a declarat: „WhatsApp trebuie să se asigure că utilizatorii înțeleg cu ce sunt de acord și modul în care se utilizează datele lor cu caracter personal, în special în cazul în care acestea sunt partajate cu parteneri de afaceri. Mă aștept ca WhatsApp să respecte pe deplin normele UE care protejează consumatorii și viața privată a acestora. De aceea am lansat astăzi dialogul oficial. WhatsApp trebuie să reacționeze, până la sfârșitul lunii februarie, cu angajamente concrete privind modul în care vor răspunde preocupărilor noastre.” În urma unei alerte din partea Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC), Comisia și autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, sub conducerea Agenției suedeze pentru protecția consumatorilor, solicită WhatsApp să explice modul în care își respectă obligațiile care îi revin în temeiul legislației UE privind protecția consumatorilor.

Întrebările sunt menite să clarifice: dacă li se furnizează consumatorilor informații suficient de clare cu privire la consecințele deciziei lor de a accepta sau de a refuza noile condiții de utilizare a serviciilor companiei; corectitudinea notificărilor transmise de WhatsApp în cadrul aplicației, care îi determină pe consumatori să accepte noile condiții și politica de confidențialitate; și dacă consumatorii au posibilitatea de a se familiariza în mod adecvat cu noile condiții înainte de a le accepta. Comisia și autoritățile de protecție a consumatorilor sunt, de asemenea, preocupate de schimbul de date cu caracter personal ale utilizatorilor între WhatsApp și părți terțe sau alte societăți Facebook/Meta. WhatsApp trebuie să colaboreze cu Comisia și cu autoritățile până la sfârșitul lunii februarie.