Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Eșecurile industriei auto

aztek1.jpg

Pontiac Aztek

La nivel global industria auto traversează o criză. Producătorii de automobile investesc în cercetare, dar uneori nici milioanele de dolari alocate construcţiei de maşini noi şi potenţial atractive, nu rezolvă problema vânzărilor. Investiţiile produc fie un bestseller cum este în America Ford Fusion Hybrid, dar şi eşecuri răsunătoare – modelul Ford Edsel este parcă predestinat depozitului de fier vechi. Iată şi care sunt cele mai prost vândute maşini în Statele Unite, dar şi în Europa.

Cadillac Catera s-a vândut în 2001 în 9 mii de exemplare – cu probleme la suspensii, rechemat în fabrică de nenumărate ori şi cu o campanie publicitară cel puţin bizară, supermodelul Cindy Crawford vorbind cu o raţă. Cumpărătorilor le-a fost foarte greu să înţeleagă de ce ar achiziţiona o astfel de maşină, aşa că nu au făcut-o.

5 mii de Pontiac Aztec vândute în 2005 – un amalgam estetic ce i-a enervat pe cumpărători – parţial SUV, parţial minivan şi parţial carton de ouă, aşa l-au calificat experţii auto. Eşec răsunător deşi a fost promovat într-o serie de succes, fiind maşina pe care o conducea personajul principal din Breaking Bad.

 Yugo GV – 4000 de maşini vândute în 1991 – un produs cu un preţ atât de mic încât nu poate fi vândut în Statele Unite, prea ieftin ca să fie adevărat. Şi prea ieftin să funcţioneze – Yugo a avut probleme la motor, centurile de siguranţă se rupeau şi de foarte multe ori aparatul de radio cădea pur şi simplu din bord. Yugo candidează chiar la titlul cea mai proastă maşină a mileniului.

Lincoln Blackwood s-a vândut în 3000 de exemplare în 2002. O camionetă de lux? Cine are nevoie de o camionetă de lux? De 52 de mii de dolari. Producţia a fost oprită după un an.

Şi în Europa am văzut eşecuri răsunătoare. Cel mai prost vândut model Mercedes este A Klasse, fiecare maşină ieşită de pe linie a adus o pierdere de 1440 de euro. Total pierderi 1,71 miliarde de euro. Nici modelul Peugeot 1007 nu a avut mai mult succes – uşile culisante electrice nu au atras cumpărătorii  - pe modelul respectiv s-au pierdut aproape 2 milioane de euro. Volkswagen Phateon pierde la fiecare masină 28 de mii de euro – suma totală ajunge la 2 miliarde. Fiat Stilo şi Smart Fortwo sunt alte două modele care nu au avut succesul dorit la public şi costă deja mai mult decât produc din vânzări.