Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Noul scandal fiscal: formularul 600

declaratia-600-formular.jpg

Formularul 600 a născut deja controverse majore. Din unele puncte de vedere, este greu de înțeles care a fost logica modificărilor fiscale. Iar campania publică de informare a fost inexistentă.

Anul a început cu o nouă controversă fiscală: formularul 600. Documentul trebuie completat și depus la fisc până la sfârșitul lunii ianuarie, de către toate persoanele care anul trecut au înregistrat venituri extrasalariale în suma de cel puțin 12 salarii minime pe economie, adică minimum 22.800 lei. Scopul îl reprezintă plata contribuțiilor de asigurări sociale și de sănătate. Această obligație vizează persoanele înregistrate ca PFA, care au venituri din activități independente, din dividende, chirii sau investiții.

În acest context, trebuie precizat că începând cu anul acesta, în mod inexplicabil, pentru veniturile din drepturi de autor, contribuția socială și cea de sănătate nu vor mai fi reținute și plățite către buget de către beneficiarul serviciului, ci de autor. O modificare care complică viața celor care își cedează drepturile de autor care vor trebui să își renegocieze contractele și să facă plățile către buget.

La nivel de principii, formularul 600 aduce o serie de elemente de neînțeles. În primul rând, modul în care a fost comunicată și explicată apariția formularului 600. După Revelion, cei mai mulți dintre plătitori și-au dat seama că sunt incluși în categoria celor care trebuie să completeze și să depună declarația fiscală. În tot acest timp, niciun oficial de la fisc sau de la Ministerul Finanțelor nu a explicat public logica și modul de completare a formularului. În locul unei campanii publice de informare, a fost tăcere. Am rămas în minte doar cu declarațiile din guvern ale ministrului finanțelor, cu ocazia prezentării ordonanței de urgență pe care se fundamentează principiile fiscale ale formularului 600. Atunci, ministrul finanțelor nu a vorbit decât despre beneficiile extraordinare pe care le aduce celor care au câștiguri din activități independente scăderea impozitului pe venit la 10%. Ministrul Mișa nu a scos niciun cuvânt despre obligațiile de plată privind contribuțiile sociale.

În al doilea rând, este de neînțeles motivul pentru care contribuabilii sunt obligați să facă plăți în contul anului 2018 raportate la venituri obținute anul trecut. Câștigurile din acest an pot să difere substanțial de cele încasate anul trecut. Nimeni nu poate garanta că anul acesta va obține cel puțin veniturile de anul trecut din drepturi de autor, de exemplu. Prin definiție aceste venituri sunt incerte. La fel se întâmplă și cu câștigurile din chirii. Niciun proprietar al unui activ imobiliar nu poate fi sigur că anul acesta chiriașul nu va pleca lăsându-l pentru o perioadă de timp fără venituri.

Și atunci, care este logica acestei prevederi care taxează în 2018 pentru veniturile de anul trecut? O explicație ar putea fi aceea că statul are nevoie de bani și că vrea să îi primească în avans, indiferent dacă veniturile vor fi realizate sau nu. Este posibil, dar și în acest caz ne aflăm în fața unei ciudățenii. În condițiile noii reguli fiscale, cei care au venituri mari vor plăti mai puțin la buget, respectiv raportat la salariul minim. Dacă rațiunea introducerii formularului 600 este nevoia de bani a bugetului, efectul ar putea fi exact invers, adică să se strângă mai puțini bani la stat.

În plus, între specialiști există opinii diferite față de posibilitatea regularizării, anul viitor, a plăților făcute anul acesta. Adică, dacă s-a plătit mai mult statul să dea banii înapoi, dacă s-a plătit mai puțin, contribuabilul să achite diferența. Nu este deloc clar dacă acest proces se poate realiza.

În al treilea rând, există câteva categorii de persoane exceptate de la plată. La excepții se încadrează pensionarii, avocații sau militarii. Ceea ce poate crea portițe de fentare a legii. Adică, pentru a scăpa de plata contribuțiilor, proprietarii de bunuri imobiliare le pot transfera pe numele unui pensionar, de exemplu.

În fine, o altă problemă este legată de transmiterea documentului. S-a spus că el poate fi trimis online, dar se omite că este nevoie de semnătura electronică. De aceea, metoda cea mai la îndemână rămâne transmiterea prin poștă.

În concluzie, normele fiscale introduse prin formularul 600 sunt incorecte și chiar ineficiente. În mod evident, contribuabilii sunt bulversați de noile reguli, iar statul nu are certitudinea că va încasa mai mulți bani ca urmare a aplicării noii legislații.