Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Un nou guvern, un program rectificat și vechea întrebare: ce se va face din ce se spune?

Guvern.jpg

Priorități sau alocări discreționare? Pe ce se cheltuiesc banii publici
Priorități sau alocări discreționare? Pe ce se cheltuiesc banii publici
Image source: 
site-ul Guvernului României

Noul program de guvernare al noului guvern Dăncilă include o serie de modificări față de cel inițial. Actualizarea programului de guvernare poate fi rațională, chiar dacă, la nivel politic, sunt perfect amendabile nerealizările programului inițial. Din punct de vedere economic, însă, ieșirea din unele utopii este binevenită.

Mai întâi de toate, trebuie remarcat că anul acesta nu vor mai exista scăderi de taxe sau impozite. Reducerea TVA de la 19% la 18% este programată pentru anul viitor. Reducerea la zero a impozitului pe dividende are un termen nedefinit, iar neimpozitarea veniturilor medicilor este amânată și ea pentru anul viitor.

Chiar și celebrul impozit pe venit global sau impozitul pe gospodărie (cine mai poate ști) a fost amânat sine die, iar din program a dispărut complet ideea depunerii unei declarații de patrimoniu. De ce? Este un răspuns care merită aflat.

Nu înseamnă că lipsesc creșterile de salarii și pensii, dar nu atât de agresive ca anul trecut. Este continuată creșterea salariului minim, cu 100 de lei, anul acesta. Actuala guvernare insistă pe majorarea salariului minim, chiar dacă presiunea asupra mediului economic este tot mai mare. În sensul că o creștere a salariului minim obligă firmele să ajusteze și celelalte salarii. Pe de altă parte, în anumite industrii, există deja o presiune asupra costurilor companiilor și implicit asupra profitabilității.

Dar anul acesta marea provocare în materie de salarii bugetare este felul în care va decurge aplicarea legii de salarizare unitară. Pe de o parte, pentru efectele pe care le are trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat, în sensul unor creșteri minime ale salariului net. Pe de altă parte, pentru că deja apar semnele că unele categorii de salariați bugetari fac demersuri pentru creșterea salariilor. Ceea ce va însemna stricarea echilibrului fragil obținut prin lege și crearea unui precedent care va da naștere la noi revendicări salariale.

În materie de măsuri economice, noul program de guvernare preia o bună parte din restanțele primelor două Executive, de anul trecut. Se merge în continuare pe obsesia fondului suveran de investiții, ale cărui virtuți economice sunt supraevaluate. Se omite, ca și până acum, că modelul de fond suveran propus are două probleme majore: pe de o parte, amestecă “merele bune cu cele putrede”, adică firmele performante cu cele cu pierderi mari; pe de altă parte, există multe îndoieli față de felul în care se va aplica guvenanța corporativă la viitorul fond. Cu atât mai mult cu cât, în ciuda celor scrise în programele de guvernare companiile de stat au tot mai mulți manageri numiți politic în locul profesioniștilor.

O prioritate declarată este adoptarea Codului economic. Acesta ar trebui să cuprindă mai multe legi cu caracter economic, precum Codul fiscal, cel de procedură fiscală, legea înființării societăților comerciale și legea evaziunii fiscale. Lăsând la o parte faptul că ideea este deja întârziată cu un an de zile, trebuie remarcat că, prin programul de guvernare, adoptarea Codului economic ar trebui să se facă așa “cum scrie la carte”. Adică, prin consultarea mediului de afaceri și a specialiștilor, prin dezbatere parlamentară și prin adoptarea unui moratoriu cu celelalte forțe politice care să își asume că nu îl vor schimba în următorii cinci ani. De asemenea, începerea aplicării Codului ar trebui să aibă loc la șase luni după adoptarea legii, pentru ca firmele să se poată pregăti. Sună bine. Numai că la fel se scria și în programul de guvernare inițial. Ce s-a întâmplat anul trecut în materie de legislație fiscală? Un haos, schimbări peste schimbări, fără nicio consultare și aplicate peste noapte.

Așadar, noul program de guvernare pare a fi mai realist. Doar că, am învățat, anul trecut, că între program și aplicarea lui pot să apară diferențe semnificative.