Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Transgaz, un campion național în expansiune regională

transgaz_brua.jpg

Compania Transgaz are șanse să se transforme într-un campion regional.
Compania Transgaz are șanse să se transforme într-un campion regional. Achiziția din Republica Modova și oferta de privatizare depusă în Grecia dovedesc acest lucru.
Image source: 
Site Transgaz

Compania Transgaz a fost declarată câștigătoare a licitației de privatizare a operatorului național de transport de gaze naturale din Republica Moldova. Anunțul a fost făcut ieri chiar de premierul Republicii Moldova, Pavel Filip. Transgaz a câștigat printr-o companie la care este asociat unic, iar prețul de adjudecare al licitației a fost de 8,8 milioane euro, un preț evident mai mult decât rezonabil, dar cu o condiție importantă și anume obligația de a investi 93 milioane euro.

Vestea câștigării licitației de privatizare din Republica Moldova poate fi interpretată în multe feluri, dintr-o abordare geopolitică. Economic vorbind, însă, cheia înțelegerii acestei expansiuni regionale este aceea că o companie românească se dezvoltă peste granițele naționale. Așteptăm de mulți ani. Exemplele sunt atât de rare (sunt doar câteva companii private care și-au extins businessul și în afara României), încât merită salutate. Chiar și atunci, sau poate cu atât mai mult când, este vorba de o companie cu capital de stat.

Există o veche dezbatere în mediul economic din România, care se poate sintetiza astfel: o companie este cu adevărat matură când reușește să se extindă și pe alte piețe, în afară de cea locală. Să ne gândim doar la expansiunea din anii 2000 a unor companii energetice din Cehia sau Ungaria sau la operatorul național din Grecia, OTE, care a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni de la Romtelecom. Din acest punct de vedere, preluarea de către Transgaz a operatorului de transport gaze din Republica Moldova este un semnal pozitiv.
 
Dar nu singurul. Transgaz a depus o ofertă, într-un consorțiu cu o companie spaniolă și cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), pentru cumpărarea operatorului național de transport de gaze natural din Grecia. Desigur, miza este cu totul alta în Grecia, doar dacă ne gândim că gazoductul ȚAP, care traversează coridorul sudic al Europei, va fi construit și utilizat în Grecia de compania de transport care va rezulta după privatizare.

Evident, rămâne de văzut dacă privatizarea din Grecia va fi câștigată de consorțiul din care face parte și Transgaz. Deocamdată, trebuie să remarcăm din nou apetitul pentru investiții al acestei companii.

În același timp, Transgaz este unul dintre operatorii importanți din Europa care construiește conducta BRUA. BRUA este un gazoduct care face parte din politica energetică europeană și care își propune să lege câteva state europene, Bulgaria, România, Ungaria și Austria, de Europa de Vest. Proiectul BRUA este important și pentru investitile energetice din Marea Neagră, pentru că este fără sens economic să exploatezi gaz natural în Marea Neagră fără a avea infrastructură prin care poate fi vândut și în afara pieței românești. O piață care în acest moment are un nivel de consum limitat.

Conducta BRUA va avea o lungime totală de 1.300 de kilometric, din Bulgaria până în Austria, din care pe teritoriul României se va întinde pe o distanță de 480 de kilometri. Pe teritoriul României, proiectul va fi finanțat de Uniunea Europeană cu 179 milioane euro, de Transgaz, cu 149 milioane euro la care se adaugă un împrumut, de 50 milioane euro, obținut săptămâna trecută de la Banca Europeană de Investiții. Suma creditului nu este mare, dar arată un fapt: încrederea pe care compania o are în fața creditorilor internaționali.

Avem, așadar, un tablou complet. O companie, Transgaz, aflată în expansiune pe piețe externe, care derulează în România un proiect de investiții important pentru economia autohtonă și pentru Uniunea Europeană și care are o bună bonitate în fața creditorilor interni și internaționali. Este, fără îndoială, un campion național pe care România îl caută de foarte mult timp.

Important acum este ca firma să nu fie perturbată din ascensiunea sa. Adică, managementul companiei să fie profesionist și nu unul în care să fie amestecate interese de partid. De asemenea, ar fi fost ideal ca Transgaz să aibă la dispoziție bani pentru investiții pe care îi obține din profit. În condițiile în care guvernul a decis ca impozitarea profitului să fie făcută în proporție de 90% este clar că disponibilitățile financiare pentru investiții se reduc.

Așadar, este esențial ca statul român, acționarul majoritar al operatorului de transport de gaze naturale, să susțină și nu să încurce dezvoltarea companiei Transgaz.

642