Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Site-ul ANAF a “crăpat”. Este doar vârful aisbergului.Tragedia abia urmează

net.jpg

Site-ul ANAF nu a  funcționat timp de o săptămână. Din această cauză, firmele nu au putut obține informații absolut necesare despre partenerii de afaceri.
Site-ul ANAF nu a funcționat timp de o săptămână. Din această cauză, firmele nu au putut obține informații absolut necesare despre partenerii de afaceri.
Image source: 
pixabay.com

“Îmi cer scuze față de contribuabilii care au avut nemulțumiri”, a declarat ieri ministrul finanțelor, Eugen Teodorovici. Gestul este elegant, are o valoare de simbol, dar nu rezolvă mare lucru. Ce s-a întâmplat, de fapt? Timp de o săptămână site-ul fiscului a fost blocat. Ministrul Teodorovici spune că s-a lucrat zi și noapte pentru remedierea defecțiunii și, mai important, că nu există un contract de mentenanțe între ANAF și o companie specializată.

Mai întâi trebuie spus că firmele, în pofida blocării site-ului fiscului, au putut să își plătească taxele, impozitele și contribuțiile către trezorerie. Deci, statul a putut să încaseze banii.

Ce nu au putut să facă firmele? De exemplu, blocarea site-ului fiscului nu a mai dat posibilitatea companiilor să verifice registrul companiilor care aplică plata defalcată a TVA. Informația este esențială pentru o firmă. Reamintim că de la începutul acestui an se aplică split TVA, o metodă care obligă fiecare firmă să verifice dacă partenerii au adoptat sistemul de plată defalcată a TVA. În cazul în care plata se face într-un cont, în loc să fie făcută defalcat, compania este amendată, în conformitate cu legea.

Practic, în perioada în care site-ul ANAF nu a funcționat, firmele nu au putut să utilizeze singura sursă de informare privind partenerii de afaceri care aplică plata defalcată a TVA. De asemenea, a fost blocat accesul și la registrul societăților comerciale care aplică sistemul TVA la încasare.

Tema este mai complicată decât blocarea site-ului pentru o săptămână. Este vorba în esență despre felul în care s-a făcut modernizarea fiscului. În primul rând, ANAF a derulat un program de restructurare cu bani de la Banca Mondială, respectiv cu un împrumut de 90 milioane de dolari. S-a făcut o reorganizare a agenției fiscală, au apărut direcțiile regionale și direcțiile fiscale în funcție de cifra de afaceri a companiilor. De asemenea, s-au făcuto serie de îmbunătățiri în relația dintre funcționarii de la ghișeul ANAF și contribuabili.

În al doilea rând, programul de restructurare a ANAF avea ca obiectiv informatizarea și interconectarea bazelor de date ale fiscului cu cele ale altor instituții publice. La acest capitol, de cinci ani de zile, din anul 2012, nu s-a făcut practic nimic. Fostul șef al ANAF a declarat amul trecut că din împrumutul de 90 milioane dolari, de la Banca Mondială nu s-a cheltuit decât un sfert din sumă, iar banii s-au dus pe studii și analize privind reorganizarea instituției. Pentru sistemul IT nu s-a cheltuit niciun ban.

Modernizarea sistemului informatic al ANAF ar fi în beneficiul tuturor și al statului și al contribuabililor. De altfel, mediul de afaceri cere de ani de zile ca procesul de informatizare a fiscului să aibă loc mai rapid.

În același timp, statul a avut o serie întreagă de idei care ar fi adus mai mulți bani la buget, care nu au putut fi aplicate din cauza infrastructurii tehnologice învechite. Spre exemplu, de ani de zile se propune conectarea caselor de marcat fiscale la serverele ANAF. Măsura nu a putut fi realizată din cauza imposibilității tehnice a fiscului.

Anul trecut, la începutul actualei guvernări, câteva luni s-a discutat intens despre aplicarea unui impozit pe gospodărie. Dincolo de neclaritățile sistemului, o problemă majoră era aceea că fiscul nu avea mijloace tehnice pentru a susține o astfel de schimbare.

Cu alte cuvinte, oricât s-ar strădui statul să aducă mai mulți bani la buget, toate eforturile se blochează din cauza infrastructurii tehnologice ale instituțiilor statului. Este clar că, din diverse motive, România construiește autostrăzi într-un ritm de melc. Dar, la fel se întâmplă și cu “autostrăzile” tehnologice. Fără progrese în domeniul infrastructurii, modernizarea statului nu este decât o vorbă goală.

968