Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Tren direct Gara de Nord – Otopeni: "Putem, dar nu vrem!"

gara_aeroport.png

Planul viitoarei legături feroviare Gara de Nord - Otopeni
Image source: 
construim-romania.ro

Putem, dar nu vrem! Acesta e mesajul transmis de Asociația Construim România după ce directorul CFR a declarat recent că trenul direct Gara de Nord – Otopeni nu va fi gata până la debutul Campionatului European de Fotbal din 2020.

Andreea Orosz a stat de vorbă cu Mihai Alexandru Crăciun, de la Asociația Construim România și l-a întrebat de ce motivele invocate de directorul CFR nu stau totuși  în picioare:

Mihai Alexandru Crăciun: Înțelegem că Ministerul și CFR caută o scuză pentru a nu realiza conexiunea la aeroport. Este singurul lucru care se înțelege. De fapt, în ultima vreme, constatăm că Guvernul nu vrea să facă investiții în infrastructură și caută scuze ca să le evite. Declarația de ieri nu are niciun sens. Proiectul conexiunii spre aeroport se poate demara imediat și chiar poate fi gata până în 2020.

Reporter: Domnul director de la CFR spunea că ar fi problema cu PUZ-ul, pe care Primăria Otopeni i-l cere. Dumneavoastră spuneți că acesta nu este un argument. De ce?

A.C: Nu este un argument. Există Ordonanța de urgență nr. 49 de anul trecut care prevede că pentru proiectele cuprinse în Masterplan nu este nevoie de PUZ. Proiectul de conectare la aeroport este cuprins în Masterplan.

Rep: Din declarația destul de amplă de ieri a directorului, dumneavoastră ce înțelegeți, că nu vrea sau nu știe?

A.C: Bănuiesc că nici nu au cunoștință despre această ordonanță, dacă mă întrebați pe mine. Altfel ar fi găsit o altă scuză. În același timp cred că actualul Minister nu dorește să facă acea conexiune. Nu se poate găsi nicio explicație pentru care un Minister nu poate construi 2 km de cale ferată pentru o conexine atât de critică. Suntem singura capitală care nu are conexiune între aeroport și oraș în secolul al XXI-lea.

Rep: Pe de altă parte, declarația de ieri a directorului CFR a ridicat multe întrebări legate de faptul că dacă acea cale ferată nu poate fi făcută, ce șanse sunt să avem metrou, într-un final, condiția fiind impusă de UEFA în perspectiva Euro 2020. Aș vrea să știu, ce părere aveți dumneavoastră?

A.C: Nicio șansă să avem metrou până la aeroport până în 2020. Un metrou bun se construiește în cinci, zece ani de la prima cazma. Nicăieri în lume nu există metrou construit în doi ani. Pe de altă parte, actualul traseu propus pentru M6, cel respins de UE, este un traseu prost pentru că dublează calea ferată despre care am vorbit mai devreme. Metroul M6 trebuie să se ducă spre Pipera, adică spre districtul de business al orașului, pentru că pentru economie, de acolo vin cei mai mulți care zboară și spre centru, în niciun caz la gară. La gară se duce deja calea ferată, care trebuie și ea conectată. Sunt conexiuni complemetare, nu exclusive.

Rep: Revenim la trenul direct Gara de Nord  - Otopeni. Dumneavoastră în cât timp credeți că ar putea fi făcut?

A.C: Se poate face în doi ani, nu atât construcția de cale ferată, ci este vorba și despre un pasaj. Calea ferată trebuie să treacă pe sub DN1. Este vorba și despre un terminal în Aeroportul Otopeni unde să oprească trenurile. Și acesta, la rândul lui, trebuie conectat cu niște trotuare rulante, cu scări rulante. Lumea este cu bagaje și nu poate să urce scări cu bagaje. Așa cum se face la oricare aeroport. De aceea durează cam doi ani. Ar dura doi ani și s-ar putea face dacă Ministerul s-ar apuca azi. Dacă mai tărăgănează încă șase luni după explicații și licitații, nu va fi nici aceasta gata.

 

Directorul CFR: Nu mai sunt șanse ca proiectul să fie terminat până în iunie 2020

Trenul direct Gara de Nord - Aeroportul Otopeni nu va fi gata până în 2020 din cauza ”lipsei de înțelegere” a Primăriei Otopeni, anunța recent directorul CFR.

Nu mai sunt șanse ca proiectul să fie terminat până în iunie 2020, astfel că cei care vor merge atunci spre Otopeni, vor lua microbuzele din halta situată la 3 km de Henri Coanda. Vor fi puse scări rulante și se va construi și o clădire, a spus Ion Gavrilă, directorul general al CFR, la o conferință organizată de revista Capital.

”Ne-am propus ca în 2019 să modernizăm acea haltă de lângă aeroport, iar de acolo o să putem să facem o șosea pentru microbuze și un terminal în aeroport. Am încercat să facem și varianta a doua, dar 90% că nu se poate face până la Campionatul European subtraversarea DN1, din cauza primăriei Otopeni. Am avut o tentativă de a discuta despre autorizație, am înțeles că ne trimit la PUZ... Sigur n-o să reușim, adică am încurca Campionatul, fiindcă am ocupa una-două benzi și ar fi devieri, așa că am ales această variantă”, a explicat Ion Gavrilă.

Directorul CFR mai spune că se vrea să se ajungă la o cadență de două trenuri pe oră, față de unul pe oră, în prezent.

Problema e că trenul în prezent parcurge distanța de la gara de Nord spre Otopeni, cu ocolire prin Chitila și Mogoșoaia în 45 -50 de minute.

Cu un tren direct distanța ar urma să fie parcursă în 20 de minute.

În 2016 proiectul trenului direct a fost relansat și avea un termen scurt de realizare - până în 2018. S-au schimbat guvernele, s-au schimbat miniștrii și directorii, iar proiectul s-a blocat, amintește Hotnews.ro.
Proiectul unei legături feroviare directe între București și Aeroportul Otopeni, cu o gară semi-îngropată în zona terminalului Sosiri, este una dintre lucrările începute în forță pe final de mandat al cabinetului Cioloș, în a doua parte din 2016, și lăsat "moștenire" guvernării PSD. Costurile erau estimate a fi în jurul a 100 milioane euro.

Ce înseamnă această amânare în contextul în care Magistrala 6 de metrou care ar trebui sa lege  Capitala de Otopeni e tot în faza de promisiune?

Lucrurile se complică cu adevărat dacă nu se face legătura între oraș și aeroportul Otopeni, spune jurnalistul Decebal Rădulescu.

România va găzdui patru partide la Euro 2020 pe National Arena, iar patru stadioane din Capitală ar trebui să fie modernizate pentru a funcționa ca baze de pregătire pentru echipele participante.

1334