Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Trump contra Amazon; cum au ajuns GAFA inamici publici

gafa.jpg

Una din temele de dezbatere cele mai aprinse din ultimii ani este legată de felul în care ar trebui impozitate marile companii tehnologice.
Una din temele de dezbatere cele mai aprinse din ultimii ani este legată de felul în care ar trebui impozitate marile companii tehnologice
Image source: 
AFP

Ce i-a „cășunat” lui Donald Trump pe compania Amazon? Nimeni nu are un răspuns cert. Sigur este doar faptul că bătălia actualului președinte american cu firma de comerț electronic datează încă din campania electorală atunci când candidatul Trump acuza Amazon că nu își plătește corect taxele în Statele Unite.

În paranteză fie spus și în România am auzit de câteva ori în ultimii ani formularea celebră care spune că multinaționalele nu plătesc taxe în țară și că își externalizează profitul. În afară de simplul enunț, în România, nu s-a întâmplat aproape nimic. Și acum o ordonanță de urgență care preia regulile europene împotriva erodării bazei impozabile se află în Parlament.

Revenind la președintele american Donald Trump, acesta a postat săptămâna trecută un mesaj pe Twitter și a semnat un articol de presă care, în esență, acuzau Amazon că beneficiază de tarife preferențiale din partea serviciului poștal american și afirmă că firma trebuie să plătească tarifele reale și bineînțeles impozitele. Mass-media a remarcat că președintele nu a citat nicio sursă atunci când a făcut afirmațiile și nu a făcut referire la niciun studiu care să susțină datele prezentate.

Lăsăm la o parte efectul bursier, adică o scădere a capitalizării companiei Amazon cu 24 miliarde dolari în două zile. Mai interesant este cazul privit din punctul de vedere al businessului. Respectiv, întrebarea este: de ce ar pierde Poșta americană bani din relația comercială cu cel mai mare distribuitor din lume, din domeniul comerțului online.

Replica a venit într-o analiză a publicației Bloomberg. Conform agenției de presă, de la semnarea unui acord dintre cele două părți, în anul 2013, prin care poșta se obligă să livreze pachețele și în ziua de duminică, veniturile Poștei au crescut, pierderile s-au redus, iar linia de business de livrare este singurul segment aflat în creștere. Ceea ce arată că datele oferite de președintele american nu sunt susținute de rezultatele companiei.

Cu alte cuvinte, pentru Poșta americană relația comercială cu Amazon este profitabilă și nu generatoare de pierderi, așa cum susține Donald Trump. De altfel, compania Amazon și-a organizat activitatea astfel încât să poată lucra mai silențios cu poșta americană, în sensul că a dezvoltat centre de sortare în care se organizează pachețele pe coduri poștale înainte de a fi trimise către oficii pentru livrarea finală.

Desigur, finalul bătăliei dintre Trump și Amazon este departe de a fi ușor de anticipat. Este posibil să se forțeze ruperea contractului dintre poștă și Amazon, dar comentatorii nu au putut să nu remarce și legătura dintre compania de comerț online și cotidianul Washington Post, care au același proprietar. Iar Washington Post a fost critic de-a lungul campaniei electorale și după câștigarea alegerilor cu președintele american.

Cert este că marile companii de tehnologie traversează o perioadă extrem de agitată. Facebook este sub presiunea scandalului Cambridge Analytica, Google și Oracle se află în instanță pentru utilizarea excesivă de către Google a codului de programare Java, deținut de către Oracle. Un tribunal federal din California trebuie să decidă despăgubirile pe care va trebui să le plătească Google, dar ele sunt deja estimate de ordinul a miliarde de dolari.

Să mai adăugăm și bomboana de pe tort și anume Comisia Europeană se apropie tot mai mult de o soluție de impozitare a companiilor tehnologice, așa-numite GAFA, adică Google, Amazon și Facebook. Propunerea Comisiei Europene se îndreaptă către impozitarea pe cifra de afaceri și nu pe profitul obținut într-o țară sau alta, pentru a îndepărta suspiciunile privind optimizarea fiscală practicată de companii.

În concluzie, cele mai inovative companii din economia mondială se află în fața unui val de contestări pe toate palierele: fiscal, moral și politic. Este clar că în fața unei asemenea ofensive ceva se va schimba.