Direct Jurnale Direct Monde
Ascultaţi


Companiile municipale, lipsă de transparență și practici anticoncurențiale

pmb.png

Coaliția pentru Dezvoltarea României critică înființarea societăților municipale
Image source: 
site-ul Primăriei Municipiului București/print screen

Tema înființării a 22 de societăți comerciale de către Primăria generală a Bucureștiului este analizată pentru prima dată, public, de către mediul de afaceri. Astfel, într-un comunicat remis Hotnews.ro, Coaliția pentru Dezvoltarea României critică înființarea acestor societăți municipale.

Argumentul important al înființării societăților comerciale ale primăriei a fost acela că astfel de companii există deja în toată țara. Este adevărat, primăriile sau consiliile locale sunt acționare la o serie întreagă de firme în toate județele țării, cu precădere, în domeniul utilităților publice. De altfel, de-a lungul și de-a latul țării, în ultimii ani, o mulțime de aleși locali au fost declarați în stare de incompatibilitate pe motiv că reprezentau primăria în consiliul de administrație al companiilor municipale.

În București, anul trecut, am avut o premieră prin prisma numărului mare și domeniilor diverse în care s-au înființat societăți comerciale ale municipalității. Principial, decizia a atras atenția mediului de afaceri, în sensul că asociațiile investitorilor și-au propus să țină sub observație felul în care funcționează firmele municipalității.

Acum, după primul trimestru al acestui an, există și primele reacții legate de modul în care activează pe piață firmele înființate de Primăria generală a Bucureștiului. Dincolo de elementele de război politic invocate recent de primarul general al Bucureștiului, care a vorbit în termeni aluzivi despre interesele de afaceri ale opoziției politice, esența funcționării companiilor municipale este în ce măsură firmele respectă transparența și condițiile corecte de piață.

Ani de zile a existat suspiciunea că o serie de companii au fost abonate la banii administrației locale din București. Din acest punct de vedere, existența unor companii municipale ar putea fi de înțeles. Numai că înființarea a 22 firme municipale, în domeniile cele mai diverse, riscă să elimine în totalitate concurența de pe piață. Cu atât mai mult cu cât, există riscul ca firmele nou-înființate să nu funcționeze pe baza principiilor guvernanței corporative și a transparenței.

Iar temerile s-au adeverit. Anul trecut, de exemplu, oamenii de afaceri declarau, sub protecția anonimatului, că firmele municipalității acționează incorect pe piața muncii. În sensul că se fac angajări la salarii peste media pieței. Anul acesta, observațiile mediului de afaceri sunt mult mai aplicate.

În primul rând, a avut loc o viciere a mediului concurențial, în sensul că marea majoritate a achizițiilor publice s-a făcut prin atribuire directă, în unele situații, în timp record. Ceea ce pune sub semnul întrebării fundamentarea deciziei.

În al doilea rând, există o lipsă de transparența în ceea ce privește înființarea și funcționarea firmelor. Astfel, ar trebui făcute publice datele privind sediul, structura și conducerea companiilor. De asemenea, ar fi trebuit să existe o argumentare economică a numărului de angajați, a departamentelor și conducerii fiecărei companii. Spre exemplu, există riscul ca firmele nou-înființate să se „umfle” în mod nejustificat, în sensul că se pot angaja mai mulți salariați decât ar fi necesar din punctul de vedere al activității. Cineva ar trebui să facă un audit al acestor companii. Dar cine?

În ultimă instanță, orice exces făcut în cadrul celor 22 de companii municipale, precum, salarii ale conducerii și angajaților, număr excesiv de angajați, sedii a căror întreținere este costisitoare, toate aceste cheltuieli, afectează, în ultimă instanță, bugetul municipalității.

În concluzie, înființarea, în sine, a companiilor municipale nu se poate blama. Problema este atunci când noile firme obțin contracte care desființează concurența și au cheltuieli atât de mari încât iau mai mult decât aduc beneficii bugetului administrației locale.